| کد خبر: 9517 |

رئیس کارگروه بندری اتاق فکر بنادر در گفتگو با تین‌نیوز تشریح کرد:

◄ بنادر ایران، پس از تحریم

تین نیوز | چنانکه رئیس کارگروه بندری اتاق فکر سازمان بنادر می گوید، در پی مذاکرات 5+1، خطوط کشتیرانی کانتینری بین المللی، برای حضور مجدد در ایران، اعلام آمادگی کرده اند و برای حفظ  و گسترش ارتباطات خود با ایران تلاش می کنند.

بهزاد سیف الهی در گفتگو با تین نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات پیش آمده در فعالیت کشتیرانی ایران در پی توافقات ژنو، اظهار کرد: با آغاز مذاکرات، خطوط کشتیرانی کانتینری بین المللی آمادگی خود را برای حضور مجدد پس از قطع تحریم ها اعلام کردند. این حضور، بهترین شاخص محک ارتباطات دریایی بازرگانی است.

سیف الهی افزود: این شرکت ها برای اینکه سهم بیشتری از بازار آینده به دست آورند، تاکنون سعی کرده اند به شکل های مختلف ارتباطات خود را حفظ کنند که در این میان، شرکت های کشتیرانی آسیایی، بسیار فعال تر بوده اند، حتی برخی از آنها نسبت به اخذ برنامه پهلو گیری کشتی در بندر شهید رجایی (Window) اقدام کردند اما هنوز اقدام عملی در اعزام کشتی انجام نداده اند.

رئیس کارگروه بندری اتاق فکر سازمان بنادر ادامه داد: برخی از این خطوط، موافقت شان را درباره ارسال کانتینرهای خود به بنادر ایران از جمله بندر شهید رجایی با کشتی های فیدر، اعلام کرده اند. همچنین طی روزهای اخیر با ارسال محمولات صادراتی ایران توسط کانتینرهای شان هم موافقت کرده اند.

وی تاکید کرد: اینها نشانه های خوبی است که بیانگر ظرفیت لازم برای توسعه مجدد فعالیت خطوط بین‌المللی به بنادر ایران و در پی آن، کاهش مجدد هزینه های حمل کالای تجاری ایران است.

ورود کانتینرهای اروپایی به بندرعباس در روزهای اخیر
سیف الهی درباره تردد کشتی های ایرانی به آب های اروپا یادآور شد: هنوز امکان حضور شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپایی فراهم نشده اما اخیرا شاهد ورود کانتینرهای یکی از خطوط کانتینری اروپایی به بندر عباس بودیم.

کمبود اسکله‌ و پایانه‌های تخصصی؛ مشکل بنادر کشور
این مدیر باسابقه بندری کشور در پاسخ به این سوال که «اگر روزی تحریم کشتیرانی ایران، به طور کامل برداشته شود، آیا بنادر ایران برای فعالیت مطلوب در عرصه تجارت خارجی، زیرساخت لازم را دارند؟» گفت: درباره فعالیت های کانتینری، به نظر می رسد مشکل خاصی برای کوتاه مدت وجود نداشته باشد و در صورت نیاز به تامین ظرفیت بیشتر که منوط به خرید تجهیزات لبه اسکله (جرثقیل های ساحلی کانتینری) و ترانستینر است، این امکانات در مدت مجاز قابل تامین است، البته با توجه به افزایش صادرات مواد معدنی و همچنین ترانزیت کالای فله و کیسه، کمبود اسکله های تخصصی در بنادر مشهود است.

وی در بیان برخی از مهم ترین مشکلات موجود در بنادر ایران به عنوان موانع توسعه تجارت خارجی، اظهار کرد: همان گونه که در بالا اشاره شد، کمبود اسکه های تخصصی، از جمله موانع توسعه صادرات و ترانزیت است، برخی از این اسکله ها شامل اسکله بارگیری مواد معدنی، اسکله و سیلوی تخلیه و بارگیری غلات و اسکله و سیلوی تخلیه پودر آلومینا هستند.

عضو اتاق فکر سازمان بنادر افزود: علاوه بر این، کمبود پایانه های تخصصی در بنادر که نگهداری و تخلیه و بارگیری کامیون ها و واگن های حامل کالای مایع و فله (معدنی و غلات) را باید به عهده گیرند از مواردی است که نیازمند توجه ویژه است.

سیف الهی اضافه کرد: همچنین عدم ارائه خدمات نرم افزاری یکپارچه که سرعت عمل ترخیص و اخذ مجوزهای لازم گمرکی، قرنطینه، محیط زیست و... را فراهم می کند از مواردی است که موجب توقف کالا در بنادر و افزایش هزینه های تمام شده آن است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    همه برای بندر و سازمان بنادر دایه مهربان تر از مادر شده اند، اتاق فکر کیلویی چند؟