| کد خبر: 68047 |

در شانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، بررسی شد:

◄ استفاده از پهپاد در پایش آلودگی، امداد و نجات دریایی

تین نیوز | در شانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، علاوه بر ارائه گزارش اقدامات انجام شده در اتاق فکر بنادر خوزستان و مازندران، بررسی تاثیر شناخت دانش بنیادی در بهینه سازی زیر ساخت های تجاری سازمان بنادر و دریانوردی از سوی فتحی یکی از کارشناسان اتاق فکر ارائه شد. همچنین ایده استفاده از پهپاد در پایش آلودگی و عملیات امداد و نجات دریایی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
 
به گزارش خبرنگار تین نیوز در شانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که صبح روز پنجم آبان با حضور مدیرعامل و روسای کارگروه ها و نمایندگانی از بخش خصوصی برگزار شد، سعداله عبدالهی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گزارشی در خصوص عملکرد اتاق فکر این اداره کل ارائه داد.

به گفته وی این اتاق فکر از دو کارگروه امور بندری، و دریایی و آموزش تشکیل شده که موضوعاتی از جمله نیاز صاحبان کالا به زمین های مناسب و کاهش هزینه های مرتبط با اجاره زمین، و آلودگی های ناشی از فعالیت صادرات مواد معدنی، و افزایش صادرات را مورد بررسی قرار داده و راهکارها و اقدامات لازم مطرح شده است.

وی با بیان اینکه موضوعات افزایش بهره وری عملیاتی کالاهای اساسی و برگزاری دوره های استاندارد لجستیک بندری در اتاق فکر اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بررسی شده است، گفت: طرحی را در دست بررسی داریم که بر اساس آن، از پهپاد برای عملیات پایش آلودگی و جستجوی دریایی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه بررسی درباره پهپادها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵میلادی، کاربرد پهپادها تا ۲۵درصد، به جای نظامی، تجاری خواهد شد، افزود: در حال حاضر در امریکا و افریقا اموری مشابه این بحث انجام و در ایران نیز شرکت گاز قصد دارد برای پایش لوله‌های گاز خود از پهپادها استفاده کند.

وی از مذاکره با یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه شریف برای امکان‌سنجی این طرح خبر داد و گفت: این شرکت اعلام کرده که مجوزهای لازم برای پرواز پهپاد را دریافت می‌کند. همچنین بنا بر اعلام این شرکت، ساخت و تحویل نخستین پهپاد برای این طرح، یک‌میلیارد تومان و پهپادهای بعدی، ۴۰۰میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

به گفته وی، این شرکت به سازمان بنادر اعلام کرده که با توجه به طرح این سازمان، در حال حاضر ۲ پهپاد برای سواحل شمالی و ۴ پهپاد برای سواحل جنوبی لازم است.
          
استفاده از پهباد در پایش آلودگی، امداد و نجات دریایی
در ادامه این نشست، محمدرضا اللهیار، عضو هیات‌عامل و سرپرست معاونت توسعه و تجهیز بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با استقبال از ایده استفاده از پهپاد در پایش آلودگی، امداد و نجات دریایی گفت: این کار هم از نظر سرعت عملکرد و هم از نظر هزینه‌های محیط‌زیستی قابل توجه است.

وی با بیان اینکه در حوزه نظارت بر سواحل استفاده از پهپاد هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد، تاکید کرد: همین حالا برای نظارت بر سواحل از تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌شود اما استفاده از پهپاد، هزینه‌های کمتری خواهد داشت، بنابراین لازم است به‌طور جدی بررسی شود.

اللهیار تصریح کرد: برای بررسی پدیده‌های دریایی، به جای نقشه‌برداری زمینی، می‌توان با استفاه از پهپاد و با یک پنجم هزینه‌ها این کار را انجام داد.

وی با بیان اینکه در هیدروگرافی در نوار ساحلی نیز می‌توان از این وسیله استفاده کرد، گفت: در همین زمینه بحث تهیه نقشه‌های توپوگرافیک سواحل هرمزگان به‌وسیله پهپاد در دست پیگیری است.

اتاق فکر بنادر و دریانوردی استان مازندران
در ادامه این نشست منوچهر تاتینا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: اتاق فکر این اداره کل از چهار کارگروه امور دریایی و آموزشی، بندری و ترمینال ها، تشکیلات و توسعه، و نمایندگی ها تشکیل شده است.

وی افزود: موضوع یک یا چند و یا بدون اپراتور بودن بندر نوشهر طی جلسات مختلف مطرح و پس از بررسی های تخصصی در نهایت حضور یک اپراتور در این بندر مورد تایید قرار گرفت.  

تاتینا با بیان اینکه موضوع دیگری که در کارگروه های اتاق فکر مطرح شد بحث استقرار صنعت در بندر نوشهر است، گفت: با توجه به آلودگی های زیست محیطی این موضوع مورد تایید قرار نگرفت.

وی در پایان از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست کرد برای رونق بخش کشاورزی در بنادر استان مازندران، تخفیفات ویژه در این زمینه اعمال شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.