| کد خبر: 16612 |

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش عنوان کرد:

◄ لزوم رقابتی شدن تعرفه در اراضی پشتیبانی بنادر و عدم دخالت دولت در نرخ‌‌گذاری

تین نیوز | مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران معتقد است سازمان بنادر الزامی به دخالت در تعرفه گذاری مناطق پشتیبانی بنادر کشور ندارد و این مساله باید به صورت رقابتی درآید تا بخش خصوصی مشارکت فعال تری داشته باشد.

به گزارش تین نیوز، نهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، با دبیری محسن صادقی‌فر، چهاردهم مردادماه، در طبقه دوازدهم این سازمان برگزار شد.

مدیرعامل و معاونان سازمان بنادر، مدیرعامل کشتیرانی ج.ا.ا، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران و جمعی از فعالان بخش خصوصی در این جلسه حضور داشتند.

در این جلسه مباحثی درباره اصلاح معماری مدیریت بنادر از سوی رئیس کارگروه امور بندری مطرح شد؛ وی در این بیانات، مباحثی درباره لزوم تفکیک مدیریت بنادر در اسکله (به عنوان پیشانی بندر) و اراضی پشتیبانی (به عنوان مناطق ویژه) مطرح کرد.

علی اکبر صفایی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در این باره اظهار کرد: حدود 14 سال پیش، با تلاش فراوان سازمان و بخش خصوصی، خطوط کشتیرانی خارجی وارد بندر شهیدرجایی شدند که در آن زمان، وقتی تعداد کانتینر در محوطه مارشالینگ یارد به 35 هزار کانتینر می رسید، بندر قفل می شد و ما علیرغم این که کشتی داشتیم، محوطه لازم برای تخلیه کشتی را نداشتیم.

ماندگاری کانتینر؛ معضل اصلی بندر شهیدرجایی
صفایی افزود: معضل اصلی بندر شهیدرجایی در مقایسه با بنادر خارجی، بحث مدت ماندگاری کانتینر است که خیلی بالاست و در آن مقطع نیز تلاش شد که این مساله حذف شود.

مدیرکل اسبق بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: مطالعه علمی و میدانی نشان داد این معضل چند ریشه دارد که یکی از انها، بحث قوانین و مقررات است و دیگری بحث دولتی بودن صاحبان کالا که غالبا دولتی هستند و نسبت به قیمت انبارداری، چندان حساسیت ندارند.

وی ادامه داد: همچنین ایمنی و کم هزینه بودن انبارداری داخل بندر نسبت به تهران (اکثر صاحبان کالا در تهران هستند) و نیز بحث مشکلات عام موجود در حمل ونقل زمین و ریلی، از دیگر ریشه های این معضل هستند.

تاثیر افزایش تعرفه، کوتاه مدت بود
صفایی یادآور شد: در راستای حل این مشکل، سازمان بنادر در مقطعی تعرفه خود را در زمینه انبارداری بالا برد که این، موجب شد در یک مقطع 6 ماهه، مدت ماندگاری کالا از 45 روز به 25 روز برسد اما دوباره بعد از گذشت 8 ماه، شرکت های دولتی این آیتم را هم در بودجه سال آینده خود پیش بینی کردند و دوباره ماندگاری افزایش یافت، بنابراین این کار برای حذف مدت زمان ماندگاری کانتینر امکان پذیر نبود.

وی افزود: در همین زمینه، سازمان بنادر یک تصمیم اساسی گرفت مبنی بر این که اراضی پشتیبانی بنادر را که در آن زمان، به تازگی تبدیل به منطقه ویژه شده بود،به سرمایه گذارها واگذار کند؛ با این ایده که انبارداری در این مناطق انجام شود و ترمینال اصلی، به اصل موضوع که خدمات کشتیرانی هاست برسد و این کار انجام شد.

صفایی ادامه داد: در این زمینه بخش خصوصی سرمایه گذاری های کلانی انجام داد و برای مدت کوتاهی، معضلات اساسی بندر حل شد تا جایی که بیش از 33 خط کشتیرانی بین المللی با بندر کار می کردند و کار ترانسشیپمنت هم به بالای یک میلیون رسید که کشتیرانی ج.ا.ا نقش بسیار عمده ای در این موضوع داشت. در این برهه، ترمینال آزاد شد و توانست کارهای خودش را انجام دهد و محوطه اختصاصی هم کار خود را انجام می داد.

وی یادآور شد: البته محوطه اختصاصی فقط به انبارداری اکتفا نکرد؛ از بندر شهید باهنر تا بندر شهیدرجایی، بسیاری از محوطه های غیراستاندارد هستند که کارهای مختلف از جمله استافینگ، استریپ و... را انجام می دادند، در حال حاضر هم همه این کارها را انجام می دهند، یعنی در محوطه اختصاصی، تمامی خدمات مورد نیاز صاحبان کالا انجام می شود.

لزوم رقابتی شدن تعرفه در اراضی پشتیبانی بنادر
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: قطعا باید اراضی پشتیبانی، رقابتی شود؛ وقتی ما در محوطه اراضی پشتیبانی، 12 محوطه اختصاصی داشته باشیم چه لزومی دارد قیمت گذاری کنیم؟ باید قیمت را به خودشان واگذار کنیم، این ممکن است تبعات منفی داشته باشد اما راهکارهایی برای حل آن هست.

صفایی تاکید کرد: سازمان بنادر یک بخش حاکمیتی است و سه وظیفه اصلی برای آن در اراضی پشتیبانی داریم؛ ایمنی، حفظ محیط زیست و روابط قراردادی. بنابراین هیچ لزومی به دخالت دولت (سازمان بنادر) در تعیین تعرفه نیست. همچنین بحث جداسازی پیشانی بندر (اسکله) و محوطه اختصاصی هم باید انجام شود یعنی این سرمایه گذاری ها در محوطه های پشتیبانی انجام شود.

مشروح صحبت های سایر حاضران در نهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر، در روزهای آینده در تین نیوز منتشر می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • منصور 0 0

    اقاى صفایى اگر واقعا به این موضوع اعتقاد دارید چرا در زمانیکه مدیریت بندر شهید رجایى بر عهده خودتان بود اجرا نکردید در زمان شما بود که ترمینال هاى اختصاصى را مجبور کردید بابت هر کانتینر چند ده هزارتومان به بندر پرداخت نمایند و این خشت کج را شما بنا گذاشتید و اگر کسى هم قبول نداشت با قطع سهمیه سوخت تجهیزات و ممنوعیت ورود به بندر مواجه مى شد امیدورام که واقعا تغییر کرده باشید و نه اینکه حال که بیرون هستید چنین مى فرمایید

  • کارمند 0 0

    احسنت واقعا مشکلات بندر شهید رجایى از زمان ایشان شروع شد، درگیرى با ترمینال هاى اختصاصى و عدم روابط مناسب با مرکز و سیاسى کارى در بندر را ایشان بنیاد گذاشت.