| کد خبر: 13448 |

◄ تقسیم پایانه کانتینری بندر رجایی به دو ترمینال و نظر کارشناسان در این مورد

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که در "گروه بندری‌ها" در وایبر مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می‌شود:

تقسیم پایانه کانتینری بندر رجایی به دو ترمینال

1- تقسیم پایانه کانتینری بندر به دو ترمینال همانطور که قابل پیش بینی بود و در جلسات اتاق فکر هم به آن اشاره شد نه تنها نمی‌تواند موجب ایجاد رقابت ما بین آنها و بهره گیری از منافع سیستم های رقابتی گردد بلکه عدم بهره برداری از دو پایانه در جهت تکمیل یکدیگر را نیز به دنبال دارد. نامه ابلاغیه ضمیمه که به ناچار توسط سازمان صادر گردیده است گواه این مدعا است. امیدوارم سازمان در زمان تصمیم نهائی برای واگذاری این پایانه ها به نتیجه منطقی و صحیح رسیده باشد.



2-

تا زمانی که صف کشتی در لنگرگاه داشته باشیم بحث انتخاب وجود ندارد و توان نهایی اجرایی امروز بندر جواب گوی نیاز جاری نیست.

3-  گمان می‌كنم اين صرفا يك مكاتبه اداری است كه در شرايط خاص صادر شده است. البته صادر كننده نامه بهتر در اين مورد می‌تواند پاسخ بدهد. اين نامه نمی‌تواند مبنايی برای قضاوت برای مدل واگذاری ترمينال باشد.

4- رقابت تنها در شرايطى صورت پذير است كه تقاضا كمتر از امكانات و زير ساختها بندرى باشد. در غير اين‌صورت و در شرايطى كه بندر با محدوديت همراه است بهترين گزينه مديريت منابع و امكانات به منظور افزايش توان خدمات دهى ايست.

5- تصميم بندر شهيد رجايى رجايى در وضع موجود تنها گزينه مطلوب بود نه يكى از آنها. لطفا به اين مدل كه شامل دو بخش است توجه فرماييد:
١. بخش كانالاهای توزيع در حمل دريايی
٢. بخش كانالاهای توزيع حمل خشكی


در بخش كانالاهای توزيع دريايی بر اساس اقتصاد مقياس ملاحظه می‌فرماييد كشتی‌ها بزرگتر (Integrate) و به دنبال آن بنادر كه به شكل مربع زرد رنگ در حد فاصل دو كانال توزيع هستند نيز در گذر زمان يكپارچه Integrate شده‌اند. يعنی بنادر برای پاسخ به بزرگتر شدن سايز كشتی‌ها به تجميع منابع خود روی آورده‌اند.اين ايده به معنای تك اپراتور شدن الزاما نيست. اما تاكيد بر تمركز منابع برای پاسخ به نيازهای مشتريان (كشتيرانی ها) دارد. اين ايده در قالب يك سيستم به هم پيوسته معنا پيدا می‌كند. در اين سيستم به هم پيوسته افزايش اثر بخشی بندر فقط به تمركز منابع در بخش پورت اپراتوری بستگی ندارد بلكه به يكپارچگی منابع در بخش ترمينال اپراتوری و هماهنگی بين بازيگران مختلف خوشه های بندری وابستگی مستقيمی دارد. موفقيت بندر طبق اين الگو در گرو رعايت دو اصل است:
١. رعايت اصل اقتصاد مقياس در پيشانی بندر (اسكله ها)Economies of  Scale
٢. رعايت اقتصاد ناشی از وسعت(تنوع خدمات) در بخش محوطه های پشتيبانی Economies of scop
لطفا اين ديدگاه را تحليل فرماييد، اما قضاوت نكنيد.

6- فرض شما اگر بر توسعه توامان حمل دريايى و تقاضاى كالا frieght demand در بنادر مقصد باشد اعتلاى فرايند ها و econo of scope حسب دياگرام شما صورت می‌گيرد. در غير اين‌صورت عليرغم تحول در بخش دريا به دليل عدم همسنگى تحول در بنادر الزام ايجاد نمی‌كند. بندر شهيد رجايى در بنادر چنين الزامى را ايجاد نمی‌كند.

7- تحليل بنده شرح جايگاه و نقش هر كدام از بخش های متعامل در حمل و نقل كالا در سيستم مبدا - مقصد است و شكل ماهوی پورت اپراتورها و ترمينال اپراتورها را متناسب باتغييرات الگوهای حمل و نقل در دنيا را بيان می‌نمايد.

8- تفکیک پایانه فعلی ( بندر شهید رجایی ) که مجموعه ای از اسکله‌های کم عمق و عمیق و تجهیزات کوچک و بزرگ است که مکمل یکدیگرند صحیح و اقتصادی نیست. حال چه تقاضا کم باشد چه زیاد. در هر شرایطی تقسیم کشتی ها به پایانه ها باید توسط بندر صورت گیرد. پس بندر باید بر نتیجه کار نظارت کند. خط کشتیرانی حق انتخاب ندارد. پس رقابت کجا خواهد بود.

9- ما يك قرارداد يك ساله موقت داريم و بعدش معلوم نيست.

10- شکی نیست که آزاد گذاشتن خطوط در تعيین پایانه حتی برای آن دسته از کشتی‌ها که در دو پایانه می‌توانند سرویس بگیرند به معنی اتلاف منابع است. اگر بندر دیگری احداث شود شاید رقابت بین دو بندر قابل توجیه باشد لیکن بین این دو ترمینال منطقی نیست و نیازی به ارائه فرمول های پیچیده ندارد.

11- خوشحالم که قرار داد موقت است. امیدوارم ظرف این مدت تصمیم گیران متوجه اشکالات این تفکیک گردند. حال می‌خواهد اپراتور آینده تایدواتر باشد یا سینا یا کنسرسیوم یا هر شرکت دیگری.

12- بحث مشتری و مشتری مداری و انتخاب مشتری به دليل استفاده نا بجا و بعضا سو استفاده از آن كاملا به بيراهه رفته‌است.
مشتری حق انتخاب ترمينال خود را برای نگهداری كانتينر ندارد، حق انتخاب ترمينال پهلو دهی را ندارد و نبايد متوقع باشد پاسخ دريافت كند و ديگر حقوق مربوطه.  پس خواهش می‌كنم اين مشتری كه هميشه حق با اوست را به حال خود رها كنيم تا با حق خود در گوشه‌ای خلوت كند.

13- با چنين امكاناتى صحبت كردن از رقابت و مشترى مدارى بيشتر تعارف است. در چنين فضايى كه پيش نيازهاى رقابت آزاد ديده نشده رقابت در حد شعار می‌ماند و طرفين جز تعارفات متداول كه ملاحظه می‌فرماييد
چيزى براى مبادله ندارند. ما از بندر تعريف می‌كنيم، آنها از همكارى خطوط تعريف می‌كنند و مشترى را تكريم می‌كنند و خلاصه ما تعريف كردنمان خوب می‌شود ولى براى خروج از اين دايره قديمى و ارائه باز تعريفى تحول ساز تصميمى براى بنادر نمى‌سازيم. 

14- الحق و الإنصاف با اين تحولات و امكانات محدود كارى جز آنچه شده نمى‌شد كرد.

15- نامه برای تعدیل برخورد مشتریانی بود که به دلیل فشار خارجی فقط به سمت ترمینال ۲ رفته اند مخاطب خطوط هستند و شرایط خاص.
 
16- رقابت اصل است البته رقابت در ورود به بازار نیز باید معرفی شود که به نظر می‌رسد سازمان برنامه آن را دارد.

17- حساسيت خطوط كاهش خواهد يافت. البته نمايندگان محترم بايد توضيحات مناسب به آنها بدهند. قطعا پس از جا افتادن بتا سينا مى توان حق انتخاب را به خطوط داد.

18- بتا حتی در نبود امکانات کامل موضوع رقابت در بندر آزموده شده و موفق هم بوده است.

19- اين موضوع مهم را می‌توان با كمك نمايندگان بر طرف كرد اما قانون يك شبه تحت هر شرايطی ايراد دارد. به راحتی می‌توانستيم بگوييم از ده روز آينده يا به هر شكلی بهتر از اين حالت.

20- البته شرایط صف را هم در نظر بگیرید.

21- برای برطرف كردن يك مشكل نبايد مشكل ديگری به وجود آورد.

22- چه مشکلی؟

23- در این مورد حرجی نیست. در شرایط فعلی احتمالا تنها و بهترین راه است. سوال اینجا است که چرا باید در این شرایط قرار بگیریم و راه برون رفت از آن چیست؟

24- توافقات قبلی شركت حمل كننده با صاحبان كانتينر، تصور اين مطلب كه هر قانونی همچنان ممكن است بدون اطلاع قبلی تغيير پيدا كند كه تصور عدم ثبات در رويه ها است و موارد ديگری كه باید لحاظ شود.

25- شرایط فعلی ریشه در نا آرامی و نارضایتی نیروی انسانی دارد که تغریبا بیش از چهار ماه است بلا تکلیفی طی می کنند. قانون عوض نشده ولی شرایط طی هفته پیش عوض شد، قراردادی ابلاغ شد که به واسطه آن از اولین کشتی ورودی ترمینال یک را موجه می نمود. 

26- اين‌گونه مشكلات به صورت عميق ديده نمی‌شود الان اين نارضايتی باعث كم كاری شده است.

27- اولین راه برون رفت برگرداندن آرامش به نیروی انسانی است .

28- همین نیرو با همین تجهیزات و حتی زمین کمتر رکورد 230 هزار ت ا ی در ماه را داشتند.

29- كاشكی به جای بندر، فرودگاه بود تا مشكلات آن در صفحه اول تمامی جرائد ثبت می‌شد.

30- اشکال اساسی در ما برای حل مشکلات آن است که از مسکن‌ها استفاده می‌کنیم بدون توجه به مضرات آن. منظورم از برون رفت از وضعیت فعلی تجویز مسکن نیست بلکه اخذ تجربه برای عدم تکرار است، عدم تکرار اشتباه.

31-  معرفی رقابت اشتباه نبود.

32- تجویز مسکن کار عامه است لیکن اصلاح قطعی نیازمند جراحی است. برای جراحی باید اطلاعات کامل داشت. متوجه نمی‌شوم از کدام رقابت صحبت می‌کنید.چه نوع رقابتی بین دو ترمینال را می‌توان تصور نمود؟

33- زمان مشخص کننده این موضوع است. بگذاریم شرکت ها خودشان را سازماندهی کنند.

34- رقابت در ارائه خدمات بهتر؟ که چه شود؟ که دفعه بعد کشتی به آن ترمینال بیاید؟

35-  البته ترس از رقابت هم کارکرد رقابت را دارد.

36- اینکه ممکن نیست چون سازمان تعیین ترمینال می‌نماید و باید هم بکند. چاره ای نیست. یا رقابت در بهای تمام شده خدمات؟ که آنهم ثابت است.

37- اجازه بدهيد اين ايده را هم تجربه كنيم.

38- قرار نیست این‌طور بماند. مطمئنا نقاطی برای بهبود هست. ماهیت مقابل هم بودن باعث نو آوری می‌شود. تجربه خوبی خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ارشد بازرگانی 0 0

    باسلام مشکل اینجاست که به بهانه رفع انحصار و ایجاد رقابت کار را از شرکت قبلی گرفتند و به شرکت دیگری واگذار کردند وگرنه همان زمان نیز این مسائل مطرح شده بود که زیرساخت کنونی بندر ظرفیت کمی دارد.