| کد خبر: 12703 |

◄ تصمیم‌گیری سازمان بنادر درباره ۶ پیشنهاد بندری

تین نیوز | در هفتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر، تکلیف نهایی اولین صورت جلسه کارگروه امور بندری این اتاق مشخص و اعلام شد.

به گزارش تین نیوز، اعضای کارگروه بندری و ترمینال های اتاق فکر سازمان بنادر در جلسات گذشته این اتاق، 6 مورد را به عنوان نتایج نخستین نشست کارگروه، به اتاق فکر آورده بودند تا درباره آنها بحث و تبادل نظر شده و تصمیم مناسب اتخاذ شود.

این موارد به شرح زیرند:
1- مسئولیت پایانه ای که وظیفه نگهدای کانتینرهای ورودی به بندر را بر عهده دارد، به شرکت کشتیرانی صاحب کانتینر یا نمایندگان قانونی وی، با در نظر داشتن و محفوظ بودن حق و حقوق سازمان واگذار شود.

2- عملیات بارشماری، مطابق قانون، توسط نمایندگان تحویل دهنده و تحویل گیرنده کالا، صورت جلسه و تبادل گردد، به طوری که به هیچ وجه، موجب توقف عملیات تخلیه و بارگیری و جلوگیری از خروج کشتی نشود.

3- اپراتور اسکله باید پوشش بیمه مناسب، جهت جبران خسارت به کشتی و کانتینر داشته باشد.
4- سازمان بنادر، نظارت دقیق و نظام مندی به لحاظ ایمنی، محیط زیستی و عملیاتی (حتی‌الامکان از طریق موسسات رده بندی) بر اپراتور اسکله داشته باشد.

5- مدیریت بندر، در محدوده مناطق پشتیبانی واقع در پشت باراندازها، فقط در مورد ایمنی، محیط زیست و بهداشتی، نظارت داشته باشد و در تعیین تعرفه های ارائه خدمات، انبارداری حمل و لجستیک، نقش نداشته باشد.

6- اجازه حضور انجمن های صنفی برای نظارت و رسیدگی به اختلافات بین پایانه داران و شرکت های فعال در مناطق پشتیبانی داده شود.

در هفتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر، بهزاد سیف الهی، رئیس کارگروه، با اشاره به برگزاری جلسه ای با معاون بندری سازمان برای بررسی این موارد و تصمیم گیری درباره آنها، به بیان آخرین تصمیمات اخذ شده در این زمینه پرداخت.

به گفته وی، در مورد بند اول، بر اساس تصمیم اخذ شده در جلسه اتاق فکر در بیستم خرداد، قرار بر این شد که حدود 45 روز فرصت برای بررسی امکان و چگونگی اجرای موضوع، داده شود و موضوع در سازمان بنادر در حال پیگیری است.

درباره این بند، جهاندیده، معاون امور بندری سازمان نیز گفت: قرارداد پیگیری این موضوع، روز گذشته (9 تیر) در سازمان به امضا رسید و بررسی ها آغاز شده و احتمالا تا اواخر تیر و اوایل مردادماه، گزارش بررسی ها اعلام می شود.

در ادامه جلسه، رئیس کارگروه امور بندری، درباره نتایج بررسی سایر بندها به ارائه بیاناتی پرداخت. به گفته وی، سازمان بنادر پیشنهادهای ارائه شده از سوی کارگروه در قالب بندهای دوم و سوم درباره عملیات تخلیه بارگیری و نیز پوشش بیمه را پذیرفته است، همچنین سازمان بنادر، استفاده از بیمه تکمیلی را نیز به اپراتورها پیشنهاد داده است. همچنین بند چهارم نیز از سوی سازمان بنادر مورد موافقت قرار گرفته است.

جهاندیده، معاون بندری سازمان در این باره اظهار کرد: روز گذشته، ساختار HSE را ـ که قبلا در سازمان بود اما عملیاتی نبود ـ تصویب کردیم و از این به بعد، هر یک از بنادر، دارای یک HSE خوهند بود.

وی همچنین درباره درخواست کارگروه بندری در بند چهارم، مبنی بر استفاده از موسسات رده بندی برای نظارت بر اپراتور اسکله، اظهار کرد: معمولا موسسات رده بندی در اسکله ها نظارت نمی کنند، بلکه موسساتی هستند که کارشان ممیزی HSE است که در کشور ما هم این موسسه ها هستند و می توانیم این نظارت را به آن ها بسپاریم.

به گفته سیف الهی، رئیس کارگروه بندری، در مورد بند پنجم، توافقی با سازمان بنادر حاصل نشده است. در این بند پیشنهاد کارگروه، این است که سازمان بنادر بیشترین حضور را در بنادر، در بخش اسکله داشته باشد و هر چه به سمت عقب می رویم، نقش سازمان بنادر کمرنگ تر و حضور بخش خصوصی، پررنگ تر شود، اما در این زمینه، سازمان بنادر به یکی از تبصره های آیین نامه اجرایی مناطق ویژه اقتصادی رجوع می کند. به گفته وی، هنوز در این زمینه، جای بحث وجود دارد.

چنانکه رئیس کارگروه امور بندری اتاق فکر سازمان بنادر اظهار کرده، سازمان با ششمین پیشنهاد کارگروه نیز موافقت کرده است.

هفتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر، دهم تیرماه، با حضور معاونان بندری، دریایی و توسعه منابع سازمان برگزار شد. محسن صادقی فر، معاون پیشین امور بندری سازمان، دبیر دائمی جلسات این اتاق است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    متاسفانه سازمان به سمت و سویی کشیده میشود که قبلا بوده و نتیجه ای هم حاصل نشده است، اکثر اعضاء اتاق فکر صلاحیت عضویت در اینگونه مجامع را ندارند و اعمال نظراتشان برای سازمان عواقب وخیمی خواهد داشت … از ما گفتن بود …

  • کارشناس 0 0

    خوب بود کارشناسی که اولین کامنت را نوشته و صلاحیت اعضای اتاق فکر را زیر سوال بردن، خودشونو معرفی میکردن ببینیم ایشون تا چه حد صلاحیت اظهار نظر دارند؟ حداقل علم رجال را میخواهد که ایشان در مورد افراد نظر بدهند! اگر سن ایشان کم است که تجربه ندارند و اگر سن ایشان بالا است پس حتما در تصمیم گیری های قبلی حضور داشته اند!! پس بهتراست بی جهت افراد را زیر سوال نبریم!!