| کد خبر: 56553 |

در کار گروه حمل و نقل و شهر سازی اتاق فکر ریلی بررسی شد:

◄ شیوه های تعامل صنعت حمل و نقل درون شهری و شهرسازی

تین نیوز | سومین جلسه کارگروه حمل و نقل شهری اتاق فکر ریلی، شنبه 6 تیر ماه با حضور مدیران صنعت ریلی و شهرسازی کشور و با محوریت تعامل این دو صنعت در ساختمان راه آهن برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه، مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی، مهدی یدی همدانی مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور و دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، وحید علیقارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن، زهره داوودپور مدیرکل دفتر طرح های کالبدی، حمید سیادت موسوی مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی و شهرسازی حضور داشتند.

در این نشست، یدی همدانی با اشاره به اهمیت مسئله حمل و نقل در شهرسازی به معرفی مشکلات صنعت حمل و نقل پرداخت و گفت: اولین مشکل موجود این است که در کشور ما خیلی از مفاهیم، تعریف مشخص ندارند و بر اساس جغرافیا تعریف می شوند. هنوز تعریف "حومه" در کشورمان بر اساس جغرافیاست.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور ادامه داد: دومین مشکل که باید بدان اشاره کرد نقش فراموش شده شرکت های خصوصی در تعامل سازمان های ذی ربط است در حالی که در همه کشورهای توسعه یافته برای تعامل بین دو صنعت حمل و نقل و شهرسازی از یک شرکت بخش خصوصی استفاده می کنند.

دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور برندسازی را در صنعت حمل و نقل یک نکته مهم خواند و ابراز داشت: این مقوله در کشور ما منفی برداشت می شود. مردم کشور ما به اتوبوس برقی، قطار حومه ای و ترمینال نگاه خوبی ندارند.

این کارشناس درخصوص نوع تکنولوژی استفاده شده در حمل و نقل های درون شهری و برون شهری ابراز داشت: در حالی که ما باید از زیرساخت یکسانی برای حمل و نقل درون شهری و برون شهری استفاده کنیم تا این دو حمل و نقل به راحتی به هم متصل شوند هنوز شاهد هستیم که تکنولوژی این دو حمل و نقل با هم متفاوت هستند.

وی بیان داشت: ما در تفکرات حمل و نقلی قدیمی هستیم و باید نگاه مان به حمل و نقل جامع و مدرن شود. باید به سمتی برویم که حمل و نقل عمومی برای همه مردم قابل استفاده باشد.

دراین جلسه حمید سیادت موسوی مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز با بیان اینکه همیشه در تاریخ شهرها در کنار گذرگاه ها بودند، گفت: امروزه ادبیات حمل و نقلی دنیا تغییر کرده است. به طور مثال سفرهای روزانه به حمل و نقل اضافه شده است که در گذشته وجود نداشته است. لذا باید تصورات ذهنی خودمان و مردم را تغییر دهیم. امروزه در طراحی شهری جدید باید نگاه ملی باشد. حتی در ساخت روستاها و شهرهای کوچک باید آنها را بخشی از یک پروژه فراملی دانست.

در ادامه زهره داوود پور، مدیرکل دفتر طرح های کالبدی گفت: همیشه بحث ترافیک یک بحث جدی بوده است. در این راستا راه آهن در خیلی از شهرها نقطه عطف است. در بحث ساخت شهرهای جدید باید به قطارهای حومه ای توجه ویژه شود.

وی ابراز داشت: مسئله که متاسفانه به آن توجه نشده، دیده نشدن مناطق تاریخی هستند که اهمیت بسیار دارند. حمل و نقل تنها مختص طرح جامع نیست.

وحید علیقارداشی، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن در این خصوص ابراز داشت: منظور از وجود ایستگاه در داخل شهر فقط به معنای پیاده و سوار کردن مسافر است. در این طرح قرار نیست قطار در ایستگاه داخل شهر دنبال تعمیرات و یا هر گونه فعالیت دیگر باشد.

وی ادامه داد: این اقدام باید با سرعت تمام و در کمال ایمنی و ارامش برای مسافر رخ دهد. این ایستگاه برای مسافر و در اختیار مسافر است پس باید در نزدیک ترین مسیر برای وی باشد.

شایان ذکر است محوریت این جلسه، شناخت متولی یکپارچه سازی و هماهنگی بین شورای عالی شهر سازی و شورای عالی ترافیک و شناسایی طرح های بالادستی دیگر جهت بازنگری بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس راه اهن 0 0

    با حضور مدیران صنعت ریلی؟؟؟؟!!! لطفا به من یکی بگه کدام یکی از نفرات حاضر از مدیران مطلع و حرفه ای در صنعت حمل و نقل ریلی کشور است. این چه اتاق فکری است که هیچکدام از نفرات حاضر تخصص و تجربه ریلی ندارند. من به حال این اوضاع راه اهن و کارکنانش واقعا دلم میسوزه.

  • همکار 0 0

    جناب آقای کارشناس راه آهن متاسفانه فرمایش شما کاملا درسته ولی همه کارکنان راه اهن می دونند که این اتاق فکر[…] هم[…]. تا کنون اگر چیزی از توش دراومده بگین ما هم مطلع شیم. تین نیوز: اگر دوستان نقد کارشناسی می کردند بهتر بود تا فقط احساسی بنویسند! همه می دانند کار در حوزه ریلی کاشت امروز برای فردا است. اتاق فکر همانگونه که از اسمش مشخص است اتاق فکر است.

  • کارشناس ارشد ریلی 0 0

    ظاهرا این جناب کارشناس فکر میکنند فقط خودشان تخصص دارند! عزیز من چرا شما ایرادی اگر در محتوی نداری ایراد بنی اسراییلی می گیری؟ همه چیز باید مورد تایید شما باشد! ده ها کارگروه تشکیل شده و در انها کارشناسان متعدد حضور دارند! چون ایشان را دعوت نکرده اند بقیه را محکوم میکنند!!!!

  • م. ف. ن 0 0

    کار بلدهای صنعت حمل و نقل در حاشیه هستند و مدعیان همه کاره و هیچ کاره(که هر روزی سر از یک سازمان و حرفه در می آورند)، میدان داری می کنند!!! تین نیوز: از همه دوستان کار بلد که برکنار هستند دعوت می کنیم حداقل بعنوان یک وظیفه ملی نقدهای کارشناسی خود را در اختیار تین نیوز قرار دهند تا منتشر شود.

  • دون پایه راه آهن 0 0

    ارشدجان!!؟؟!! بنده خدا چیزی نگفته که این همه صغری کبری براش چیدی!!! باتوجه به سوابق قریب به ۳۰سال اینجانب درصنعت ریلی فشل!نظرات جناب کارشناس یقینا " مورد تایید است چراکه در ساختار اتاق فکر راه آهن شخصیت بارزی که دارای نقطه نظرات قوی جهت ایجاد تحول حمل ونقل ریلی وجود داشته باشد نیست!! لذا ارشد جان!!بهتراست شما هم سنگ این افراد را به سینه نزنی چون برداشتها نسبت به حضرتتان چیز دیگری خواهدبود! ایام عزت مستدام!!

  • دون پایه راه آهن 0 0

    تین عزیز! مدت زیادی است که اینجانب با نام مستعار(دون پایه راه آهن) درخدمت شما وهمه بزرگواران هستم. البته درصنعتی که هر تازه کاری خودرا کارشناس ارشد - مدیر ومشاور و… معرفی ودرسایت وزین شما قلم فرسایی مینماید امثال اینجانب نیز میبایست خودرا با القابی اینچنینی معرفی کنیم تا به ساحت مقدس حضرتشان خسران وخسارتی واردنگردد. تین عزیز! همکاران سختکوش وپرتلاش اینجانب دراین سایت نسبت به ارائه نظرات خویش مبادرت مینمایند وهدف شما از نشر این نظرات قطعا " اطلاع رسانی وتبادل نظرات و درنتیجه روشن شدن نکات وابهاماتی است که درحال حاضر گریبان راه آهن وراه آهنی ها را دریده وهیچ گوش شنوایی نیست تا این نظرات را حتی مختصربها دهد.!! اساسا " تشکیل اتاق فکر تخصصی زمانی محقق میگردد که دست اندرکاران آن متشکل ازصاحب نظران وخبرگان باشند نه ازطیف ورشکستگان که به نوعی ازسازمان منفک ودرحال حاضر بخاطر داشتن ارتباط با مقامات راه آهن ورانت بوجودآمده به مصدرکاربازگشته تا بتوانند از این رهگذر عوایدی برای خویش وخاندان خودکسب نمایند!!! توصیف این نوع عملکردقطعا " دراین مقال نمی گنجد!لیکن بازتاب عملکرد حضرات شاغل در این اتاق و آن اتاق درطول این مدت مبین نداشتن تخصص و…درعرصه ریلی می باشد. البته حضور این دوستان دراتاق به اصطلاح فکر وکمیته های تخصصی وتصمیم گیری طرفدارانی نیز دارد که درصورت ابراز احساسات ودرج آن در سایت وزین شما پاسخ مستند اینجانب را با شرح وتفسیر مفصل بدنبال خواهد داشت. امیدوارم جناب دکترآقایی درحضور مجدد وهرچند اندک خاطره ای خوش از خود وهمقطاران در اذهان همکاران زحمتکش راه آهن به یادگار گذارد. درخاتمه دراین ایام عزیز با جمله ای گوهر بار از حضرت علی(ع) مرقومه خویش را به پایان می برم: امام على(علیه السلام) در نامه‌اى به یکى از کارگزاران خویش، امانت بودن مسئولیت و مدیریت را متذکر شده و مى فرماید: و ان عملک لیس لک بطعمة و لکنه فى عنقک امانه:(کارى که در دست توست، طعمه نیست، بلکه امانتى است بر گردن تو.)