| کد خبر: 158032 |

◄ تکریم نمادهای اقتصادی شهر

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در یادداشتی به فرصت‌های اقتصادی تهران و ضرورت همکاری مدیران شهری با سرمایه‌گذاران پرداخته است.

تین نیوز

مسعود خوانساری*: امروز در شرایطی که اقتصاد ایران در ریل خروج از رکود قرار گرفته، جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند امید است. اقتصادی که چندین سال رنج رکود را تحمل کرده و جامعه‌ای که به دلیل بیکاری و مهاجرت جوانان در رنج است، به انتظار نشسته تا تحولاتی اساسی در ساختارهای گاها فرسوده، رخ دهد و از دل آن طلایه های امید و رونق نمایان شود.

باید خوشحال بود که در سایه رفتارهای منطقی و بخصوص توافق برجام، فرصت‌هایی برای اقتصاد کشور مهیا شده که می‌توان با بهره‌گیری درست و دقیق از آن‌ها مسیر پیش روی توسعه کشور را هموار کرد و البته باید دقت داشت که حجم عظیم پتانسیل‌های درونی جامعه و اقتصاد ایران چنان است که می‌توان با بهره‌گیری درست از آن‌ها به موفقیت‌هایی مثال‌زدنی دست پیدا کرد.

اما امروز اولویت ما چیست؟ آیا شهر تهران به‌عنوان پیشانی سیاسی و اقتصادی ایران خود نیاز به تحول در رفتارها ندارد؟ به‌طور حتم تهران می‌تواند به نمادی از پویایی، خلاقیت و اقتصاد باثبات و پایدار برای کلیت ایران تبدیل شود. این شهر مملو از فرصت و موقعیت است و اتفاقاً سرمایه‌گذاران خارجی نیز این موضوع را دریافته‌اند. اما این حجم از پتانسیل‌ها به‌تنهایی کافی نیست.

جذب سرمایه‌گذار خارجی، خلق منابع پایدار و توسعه اقتصادی متوازن به ملزوماتی نیاز دارند که تحقق آن‌ها تنها در اختیار یک یا دو نهاد دولتی یا حاکمیتی نیست و البته که باهم افزایی نهادهای تخصصی می‌توان به آن دست پیدا کرد. سرمایه‌گذاران خارجی به‌محض ورود به ایران با تهرانی روبرو می‌شود که می‌تواند تصویر ذهنی آنان از ایران را بسازد و حتی همین یک معیار هم کافی است تا ضرورت اهمیت تهران درک شود. امروز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به‌عنوان نهادی با 134 سال قدمت تاریخی و پشتوانه بیش از 18 هزار عضو و البته بهره‌مندی از حضور نیروهای متخصص، فرصت‌های قانونی و اعتبار بین‌المللی می‌تواند در کنار شهرداری و شورای شهر تهران مسیر دستیابی به اهداف تعیین‌شده را هموار سازد.  

امروز نیاز جامعه ایرانی گسترش امید و روحیه کارآفرینی است. هر کارآفرین ایرانی یک سفیر توسعه کشور است و نباید از یاد برد که مردم و بخصوص جوانان تحصیل‌کرده به الگوهای موفق و امیدبخش برای تداوم راه کارآفرینی نیاز دارند. اتاق تهران امروز به این موضوع می‌بالد که با اقدامات فرهنگی مانند برگزاری مراسم اعطا نشان امین الضرب به کارآفرینان این روحیه، فرهنگ و اعتقاد را در جامعه گسترش می‌دهد. در این شرایط اگر نهادهای دیگری مانند شورای شهر و شهرداری نیز در جهت تکریم، فرهنگ کارآفرینی و حفظ مفاخر اقتصادی شهر گامی به‌پیش گذارند، به‌طور حتم حرکت در مسیر کمک به رشد و توسعه اقتصاد شهر با توان بیشتری به‌پیش می‌رود.

تکریم کارآفرینی، ایجاد مقدماتی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی مانند استفاده از مشاوران بین‌المللی و آگاه به مسائل، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران، پویاتر کردن موقعیت‌های خلق سرمایه در تهران مانند ایجاد رونق در بخش گردشگری، ایجاد روحیه وفاق و هم‌دلی میان کارآفرینان و مدیران شهری، برطرف کردن موانع توسعه اقتصادی شهر، استفاده بهینه، منطقی و کارشناسی از امکانات تهران مانند نمایشگاه‌ها و بخصوص ایجاد زمینه‌های گفت‌وگوی مشترک میان مدیران شهری و کارآفرینان قطعاً می‌تواند امید را به جان اقتصاد و شهر بازگرداند. امروز اتاق تهران با حضور در شورای شهر و بیان پتانسیل‌ها و فرصت‌های همکاری، گام اساسی را برداشته و جای خوشحالی است که شورای شهر نیز از این همکاری استقبال کرده است.  امیدواریم در سایه این همکاری، تهران به شهر امید و کارآفرینی تبدیل شود. شهری که می‌تواند با نمایش جلوهای رشد و پیشرفت، ذهنیتی مثبت و سازنده برای سرمایه‌گذاران خارجی بسازد که حتی قصد دارند در نقاط دیگری از این سرزمین مملو از فرصت حضور یابند. یک رسالت تهران همین است.

*رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران 

مسعود خوانساری

وبلاگ‌نویس
منبع: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.