| کد خبر: 148738 |

هیئت اقتصادی اتاق تهران راهی ژنو شد

هیئت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به سرپرستی مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران به منظور انجام مذاکرات اقتصادی و تجاری راهی سوئیس شد.

تین نیوز

هیئت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به سرپرستی مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران به منظور انجام مذاکرات اقتصادی و تجاری راهی سوئیس شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ این هیئت در ژنو با تجار و فعالان اقتصادی و همچنین مقامات این ایالت دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بر اساس آمار رسمی سایت گمرک ، ایران سوئیس دهمین کشوری است که ایران بیشترین واردات را در سال گذشته (1395) از آن داشته است.

واردات ایران از سوئیس در سال گذشته دو میلیارد و 259 میلیون و 274 هزار و 304 کیلوگرم بوده است.

همچنین واردات کشورمان از سوئیس از نظر ارزش ( به دلار) در سال گذشته یک میلیارد و 187 میلیون و 334 هزار و 930 میلیون دلار بوده است.

واردات وزنی ایران از سوئیس از کل واردات کشورمان در سال 1395 برابر 6.76 درصد و سهم ارزشی آن از کل واردات کشورمان در همین سال 2.72 بوده است.

البته در مقابل این میزان واردات ، صادرات ایران به این کشور چندان نبوده است تا جایی که این کشور جزو 10 مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی نیست با وجود اینکه سوئیس دهمین کشوری است که ایران بیشترین میزان واردات را از آن دارد.

اینکه ایران در سال 1298 شمسی سفارتخانه خود را در شهر برن سوئیس افتتاح کرد و سوئیس نیز در همان سال کنسولگری خود را در تهران گشود که در سال 1315 به سفارتخانه تبدیل شد.

بررسی روند 10 ساله مبادلات تجاری ایران و سوئیس نیز نشان می دهد ارزش صادرات ایران به این کشور کاهشی قابل توجه داشته است. صادرات ایران به سوئیس در سال 1385 معادل 19.9 میلیون دلار بوده که این مقدار در سال های گذشته به 10 میلیون و 700 هزار دلار رسید .

واردات ایران از سوئیس که در سال 1385 معادل دو میلیارد و 289 میلیون و 200 هزار دلار بوده که اخیرا با تغییراتی اندک به دو میلیارد و 417 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است.

«فرش و کف‌ پوش نسجی»، «زعفران»، «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات»، «گبه» و «نوعی گل و غنچه» اقلام عمده صادرشده از ایران به سوئیس است و در مقابل «ذرت دامی»، «لوبیای سویا»، «کنجاله و سایر آخال‌های جامد»، «روغن خام سویا»، «انواعی از دانه‌ها» و «مکمل‌های دارویی» نیز به عنوان اقلام عمده واردشده به ایران از سوئیس است.

سوئیس همیشه به عنوان آرام و بی حاشیه ترین کشور جهان و امنترین نقطه برای سرمایه گذاری محسوب می شود؛ کشوری که همین ویژگی ها باعث شده مهم ترین موسسات مالی، اعتباری و البته بانکی را در جهان داشته باشد.

با توجه به این پتانسیل ها مسئولان اقتصادی ایران و فعالان بخش خصوصی معتقدند روابط مشترک ایران و سوئیس و گسترش آن می تواند به حل مشکلات بانکی و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران منجر شود.

موضوعی که اواخر سال 1394 و در سفر رئیس جمهور سوئیس به تهران هم بر آن تاکید شد.

یوهان اشنایدر آمان در آن سفر اعلام کرد: باعث خوشحالی است که ایران بار دیگر بتواند به صورت فزاینده در مبادلات اقتصادی جهان حضور داشته باشد و امیدواریم موسسات مالی و بانک‌های سوئیسی بتوانند در ایران نقش آفرینی کنند.

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.