| کد خبر: 166220 |

چالش‌های اقتصادی ایران و بلغارستان

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در مبادلات بانکی مهمترین خواسته بخش خصوصی دو کشور است، گفت: امیدواریم بتوانیم با رفع مشکلات به هدف یک میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی بین دو کشور دست یابیم.

تین نیوز

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در مبادلات بانکی مهمترین خواسته بخش خصوصی دو کشور است، گفت: امیدواریم بتوانیم با رفع مشکلات به هدف یک میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی بین دو کشور دست یابیم.

 
به گزارش تین‌نیوز، غلامحسین شافعی امروز در همایش تجاری ایران و بلغارستان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با ابراز خشنودی از حضور وزیر اقتصاد کشور بلغارستان و هیأت تجاری همراه‌،‌گفت:‌همه می‌دانیم ایران و بلغارستان برای مردم دو کشور نام‌های آشنا و تداعی کننده خاطرات تاریخی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: تورقی بر یک قرن روابط ایران و بلغارستان یادآور روابطی بر بنیان دوستی و پایداری بین دو کشور است و در یک جمله می‌توانم بگویم که این روابط دیرینه همواره چهره خوش و عمیقی داشته است.

وی در ادامه خطاب به وزیر اقتصاد بلغارستان گفت: دو کشور خوب می‌دانند که چه اهمیتی برای یکدیگر دارند و ظرفیت‌های یکدیگر را خوب می‌شناسند و سال‌هاست از حضور شهروندان خود در دو کشور بهره‌مند بوده‌اند.

شافعی بیان داشت: روابط دیپلماتیک خوبی میان دو کشور برقرار است و سفر وزیر خارجه کشورمان به صوفیا در ماه گذشته و حضور وزیر اقتصاد بلغارستان در تهران برگی از این مستند است.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ها و توافقات متعددی میان دو کشور منعقد شد و سال‌ها کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران  و بلغارستان برگزار شده است و نیز انتظار داریم که در کمیسیون 19  توافقنامه‌های اتاق‌های بازرگانی با مفادی جدید به امضا برسد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این توافق اتاق بازرگانی ایران و بلغارستان موافقت خود را برای تشکیل کمیته مشترک ایران و بلغارستان اعلام کرده‌اند و مطمئن هستیم با تشکیل این کمیته مشترک راه توسعه همکاری‌های تجاری دو طرف هموارتر شده و به عنوان اتاق فکر تقویت‌های مشترک به فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی برای توسعه هر چه بیشتر روابط پرداخته شود.

وی افزود:‌همچنین استان لرستان به عنوان استان معین همکاری‌ با بلغارستان انتخاب شده است.

شافعی در ادامه سخنانش خطاب به وزیر اقتصاد بلغارستان و سفیر این کشور در ایران گفت:‌جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از منابع مهم نفت و گاز، برق و انرژی،‌نیروی متخصص و تحصیل‌کرده موقعیت استراتژیک راه‌ها و بنادر،‌حمل و نقل پیشرفته، بانکداری، عرصه‌های مهم گردشگری، فولاد و منابع عظیم کشاورزی یکی از اقتصادهای مهم منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: جمهوری بلغارستان با بهره‌گیری از توانایی خود در تولید مواد شیمایی، دارویی، ماشین‌الات و قطعات صنعتی، حمل و نقل بین‌المللی و محصولات کشاورزی از کشورهای مهم اروپایی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مشکلات بانکی و نبود بانک اطلاعاتی فرصت‌های تجاری و اقتصادی و برخی موانع گمرکی از مهمترین چالش‌های روابط اقتصادی دو کشور است.

وی با بیان اینکه حضور وزیر اقتصاد بلغارستان را در کشورمان مغتنم دانسته،‌افزود: رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در مبادلات بانکی مهمترین خواسته بخش خصوصی دو کشور است.

شافعی افزود: در این میان آنچه حائز اهمیت است تنظیم نقشه راه و بررسی مدبرانه توسعه همکاری‌هاست.

وی بیان داشت: حجم اندک مبادلات تجاری دو کشور با وجود فراهم بودن بسترهای لازم نیازمند تدوین برنامه بلندمدت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌امیدواریم سفر وزیر اقتصاد بلغارستان نقطه عطف جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور ایجاد کند. به طوری که بتوانیم هدف یک میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی دو کشور را محقق کنیم.

به گزارش فارس، همایش تجاری ایران و بلغارستان در حالی که قرار بود امروز ساعت 10 صبح برگزار شود با یک و نیم ساعت تاخیر در ساعت 11 و 30 دقیقه برگزار شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.