| کد خبر: 136115 |

آذربایجان غربی یک متر آزادراه ندارد

در آذربایجان غربی ۲۲ درصد از تصادفات به دلیل نواقصات و مشکلات هندسی راه‌ها رخ‌داده است که نشان از وضعیت نامناسب محورهای مواصلاتی این استان دارد و این منطقه هم اینک از داشتن حتی یک متر آزادراه محروم است.

تین نیوز

در آذربایجان غربی ۲۲ درصد از تصادفات به دلیل نواقصات و مشکلات هندسی راه‌ها رخ‌داده است که نشان از وضعیت نامناسب محورهای مواصلاتی این استان دارد و این منطقه هم اینک از داشتن حتی یک متر آزادراه محروم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  وجود محورهای مواصلاتی از جمله جاده و راه‌های ریلی در هر منطقه‌ای یکی از عناصر اثرگذار برای توسعه و پیشرفت آن منطقه به‌حساب می‌آید.

وجود راه‌های عریض، اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها علاوه بر تأثیرگذاری بر روی راحتی رانندگی در جاده، ایمن کردن سفر و کاهش تصادفات می‌تواند نقش مهمی در افزایش سفر به آن منطقه داشته باشد و صنعت گردشگری آن منطقه نیز رونق یابد چرا که اگر یک منطقه‌ای حتی طبیعت بسیار زیبایی داشته باشد ولی مردم به دلیل وجود محورهای مواصلاتی خطرناک که احتمال تصادف بیشتر است از سفر به آن منطقه و بهره‌مندی از طبیعت موصوف صرف‌نظر می‌کنند و خطر سفر را به جان نمی‌خرند و همین سبب آسیب دیدن صنعت گردشگری آن منطقه نیز می‌شود.

با وجود اینکه راه و ریل یکی از عناصر تأثیر گذار در توسعه هر منطقه‌ای است ولی وجود راه‌های ایمن و بدون نقاط حادثه‌خیز یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که ایمنی راه، نقش مهمی در روی ندادن تصادفات رانندگی دارد.

هرساله شاهدیم که تصادفات فراوانی در جاده‌ها رخ می‌دهد و خانواده‌های بسیاری را حتی در زمان اوج شادی از جمله عید نوروز داغ‌دار می‌کند و عملاً خاطره بدی از عید و زمان شادی در ذهن آن‌ها می‌سازد.

وقوع تصادفات رانندگی به عوامل مختلفی ازجمله بی‌احتیاطی راننده، نقص فنی وسیله نقلیه و ایمن نبودن جاده بستگی دارد که آخرین مورد ذکرشده یعنی ایمن نبودن جاده نقش عمده‌ای در تصادفات به وقوع پیوسته در آذربایجان غربی دارد که این مهم نشان‌دهنده لزوم همت بیشتر مسئولان ملی و استانی برای رفع این مشکلات است.

از دیگر راه‌های کاهش خطر سفر نیز حمل‌ونقل از طریق قطار است چراکه قطار یکی از ایمن‌ترین وسائط نقلیه در دنیا  است ولی متأسفانه هنوز که هنوز است شمال غربی‌ترین مرکز استان ایران یعنی ارومیه به شبکه ریلی متصل نشده است.

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه دلیل تأخیر 20 ساله قطار ارومیه را فقدان پیگیری دانست و گفت: به دلیل فقدان وجود اهتمام کافی برای پیگیری اعتبارات و جذب بودجه اتمام پروژه قطار ارومیه به تأخیر افتاده است.

قطار بیاید ولی نه به هر قیمتی

چندی پیش دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتشار فیلمی در اینستاگرام نشان می‌داد که در محل ریل‌گذاری قطار ارومیه به نقده حاضرشده بود که در آن به مخاطبان نشان می داد ریل‌های تازه استفاده‌شده در این مسیر از کیفیت بسیار پایین و پوسیده برخورداند.

قطار با رعایت استاندارهای لازم و مناسب یکی از وسائط حمل‌ونقل ایمن در دنیا شناخته شده است و امیدواریم بعد از 2 دهه بالاخره قطار به ارومیه نیز برسد ولی نه به هر قیمتی، بلکه با استانداردهای روز دنیا تجهیز شده باشد چراکه در غیر این صورت شاهد حوادث تلخی مانند حادثه تلخ اخیر قطار برای هم‌وطنان عزیز آذربایجانی خواهیم بود.

جاده‌های مواصلاتی آسفالت بین شهرستان‌های آذربایجان غربی نیز از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند که در این رابطه خبرنگار تسنیم در گفت‌وگو با نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در رابطه با وضعیت جاده‌های مواصلاتی آذربایجان غربی وی اظهار کرد: جاده ارومیه به پیرانشهر اصلاً مناسب نیست و این جاده مشهور به هزار چاله است و جاده‌ای تک باندِ است و جاده ارومیه به سیلوانا نیز جاده‌ای پرتگاهی و دارای گردنه است و جاده انهر نیز نامناسب است و بسیاری از تصادفات در این محل رخ می‌دهد.

قاضی پور گفت: جاده ارومیه به تبریز نیز ناهموار و غیراستاندارد است و در قسمت جزیره اسلامی اگر رانندگی کنید دست‌های شما خسته می‌شود و راننده احساس خستگی می‌کند اگرچه جاده ارومیه به سلماس نسبتاً خوب است ولی جاده ارومیه به نقده نیز 23 کیلومتر آن یک طرفه و دارای مشکلات عدیده‌ای است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتصاب مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان غربی بیان کرد: تخصص مدیرکل جدید در حوزه مسکن است که در این رابطه نیز ما به مشکلات فراوانی خواهیم خورد و از تخصص راه سر در نمی‌آورد چون وی کارمند مسکن بود.

وی در رابطه با پروزه قطار ارومیه افزود: این پروژه را باید در سال 88 افتتاح می‌کردند که افتتاح آن را به اردیبهشت‌ماه امسال نگه داشتند و هنوز پس از چندین سال خبری از قطار در ارومیه نیست.

45 نقطه حادثه‌خیز در آذربایجان غربی

سرهنگ عباس فرمانی رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم نیز اظهار کرد: 45 نقطه حادثه‌خیز در آذربایجان غربی وجود دارد که علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته به دلیل کمبود اعتبار اقدامی در رابطه با رفع مشکلات این نقاط حادثه‌خیز صورت نگرفته است.

فرمانی افزود: در آذربایجان غربی 22 درصد از تصادفات به دلیل نواقصات و مشکلات هندسی راه‌ها رخ‌داده است.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.