| کد خبر: 79761 |

پایان حفاری خط یک متروی تبریز

اجرای خط سوم و چهارم در دستور قرار گرفت

تین نیوز | با خروج دستگاه از دپوی لاله، حفاری تونل عمیق خط یک متروی تبریز به پایان رسید.

 

شهردار تبریز در مراسم پایان حفاری تونل‌های عمیق خط یک قطار شهری تبریز از اجرای خط سوم مترو به صورت فاینانس و BOT و خط چهارم به صورت تراموا خبر داد.

صادق نجفی با اشاره به تاخیرهای طولانی، در اجرا و پیگیری‌های پروژه اظهار داشت: اگر در گذشته اعتبارات دولتی و شهرداری، به موقع صرف پروژه شده بود، امروز حفاری هر کیلومتر از تونل‌های مترو، با هزینه‌ای به مراتب کمتر از 170 میلیارد تومان کنونی صورت می‌گرفت.

وی با بیان این‌که شهرداری در دوره‌های قبل بیشترین تاخیرها را در تزریق اعتبارات لازم به مترو داشته است، گفت: با این حال، شهرداری تبریز در دو سال گذشته، پروژه قطار شهری را به عنوان اولویت نخست توسعه و عمران شهر تبریز مورد توجه قرار داده و در همین راستا، 400 میلیارد تومان را به این پروژه تزریق کرده است.

نجفی با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی و آشفتگی‌های محدوده میدان امام حسین (ع) در اجرای این پروژه گفت: با تمام وجود از شهروندانی که در این چند سال با اجرای این پروژه و تاخیر 10 ساله آن، متحمل زحمت شده‌اند عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم در آینده ای نزدیک، حرکت مترو در این مسیر، تلخی‌های اجرای پروژه را به حلاوت و آرامش تبدیل کند.

شهردار تبریز همچنین از اجرای خط سوم مترو به صورت فاینانس و BOT و خط چهارم به صورت تراموا خبر داد و افزود: با تمهیداتی که اندیشیده شده است، مصمم هستیم که به الگوی موفقی از توسعه حمل‌و‌نقل ترکیبی در شهر تبریز دست بیابیم.

نجفی یادآور شد: مونتاژ واگن‌های سه کلان‌شهر تبریز، شیراز و اصفهان در تبریز، دیگر افتخار مرتبط با پروژه قطار شهری خواهد بود که در کنار مزیت‌های فنی، در خصوص ایجاد فرصت‌های اشتغال و رشد شاخص‌های اجتماعی شهر نیز موثر خواهد بود.

دقت و ظرافت اجرای پروژه تونل خط یک مترو، کم‌نظیر است
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز، گفت: با وجود حجم سنگیم عمرانی در حفاری تونل‌ خط یک، دقت و ظرافت اجرای این پروژه در نوع خود کم‌نظیر است.

صادق پشمینه‌آذر اظهار داشت: تونل عمیق حط یک حدود 16 کیلومتر است که به قیمت امروز حدود 200 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

وی اضافه کرد: بیشتر شهروندان تنها چند شفت و محوطه کارگاهی این پروژه را مشاهده می‌کردند این در صورتی است که بخش عظیم پروژه در زیر زمین اجرا شده است.

پشمینه‌آذر، پیش‌بینی 15 قلم تجهیزات، ارتباطی و تهویه را از دیگر بخش‌های این مسیر 16 کیلومتری خواند و گفت: با این حال، مهم‌ترین قسمت پروژه در خط یک، حفاری تونل به طول 16 کیلومتر بوده که امروز شاهد اتمام آن هستیم.
 


مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز، متذکر شد: دقت پروژه در نوع خود کم‌نظیر بوده و انحراف آن حتی به سانتی‌متر هم نمی‌رسد که این امر از توانمندی‌‌های فنی و عمرانی شهرداری تبریز حکایت دارد.

وی خاطرنشان کرد: خط دوم قطار شهری تبریز نیز در حال اجرای است و در آینده‌ای نزدیک، شاهد مراسم مشابهی در خط دو خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز، با اشاره به سه مرکز ورودی و خروجی مسافران در شهر، شامل ترمینال، راه‌آهن و فرودگاه گفت: با مطالعات و تمهیدات صورت‌گرفته، شاهد اتصال این سه مرکز به خطوط قطار شهری خواهیم بود، البته این موضوع، کار زیاد می خواهد ولی با این حال، ملزومات آن در حال نهایی‌شدن است.

پشمینه‌آذر، از پیش‌بینی مطالعاتی اتصال قطار شهری «تبریز - سهند» به مسیر خط یک مترو خبر داد.

نقش بی بدیل مترو در کاهش ترافیک و آلودگی هوا
مدیر ایستگاه های متروی تبریز کاهش ترافیک و حل معضل آلودگی هوای کلانشهر تبریز را از جمله تاثیرات توسعه حمل و نقل ریلی به ویژه مترو خواند .

رضا زائر افزود: به طور کلی روش های نوین حمل و نقل عمومی نظیر مترو و خطوط ریلی شهری دارای دو تاثیر بالقوه است: ایجاد ترافیک یا تبدیل ترافیک. بهبود ابزارهای حمل و نقل درون شهری می تواند منجر به ارتقای فعالیت های اقتصادی گردیده و تقاضای جدید برای سفرهای درون شهری را افزایش دهد.

وی ادامه داد:  این امر همچنین می تواند منجر به تغییر محل سکونت افراد به سمت دور از مرکز شهر و ایجاد رفت و آمد های جدید از و به حومه شهر گردد. این تاثیرگذاری در جهت ایجاد ترافیک است، که می تواند باعث افزایش آلودگی هوا شود.

زائر اذعان داشت: از طرف دیگر، مسافرانی که پیش تر از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کردند، اکنون ممکن است به شیوه های جدید روی آورند. این تاثیرگذاری که از آن به تبدیل ترافیک یاد می شود، می تواند آلودگی هوا را کاهش دهد.

مدیر ایستگاه های متروی تبریز  اضافه کرد: در کنار این دو تاثیرگذاری آلودگی ناشی از تولید الکتریسیته لازم برای تامین انرژی مورد نیاز جهت این شیوه های حمل و نقل نیز باید در نظر گرفته شود.

مهندس زائر افزود: کنترل آلودگی اخیر با رعایت استانداردهای تعریف شده نیروگاه ها به مراتب سهل تر از آلودگی ناشی از خودروهای شخصی است و از این رو تاکید بر اجرای سریعتر سیستم حمل و نقل ریلی و توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی درون شهری با همت مسئولان تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.


انتقال 3 رام واگن جدید مترو به تبریز

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پروژه قطار شهری تبریز و خط راه‌آهن میانه تبریز دو اولویت نخست مدیریت عمرانی استان است، گفت: سه رام واگن مترو تبریز در حال انتقال است.

محمدصادق پورمهدی اظهار داشت: صرفه‌جویی در وقت و هزینه، کاهش تلفات سفر و پیشگیری از آسیب‌های روحی و مادی از دستاوردهای پروژه‌های حمل و‌نقل و مصداق واقعی عدالت در روند توسعه و عمران شهر است.

وی اضافه کرد: با در نظر داشتن همین موراد، پروژه قطار شهری تبریز و خط راه‌آهن میانه تبریز دو اولویت نخست مدیریت عمرانی استان است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این که قطار شهری تبریز از گذشته دور به دلیل عدم تزریقات مالی و سایر مسایل، پیشرفت خاصی نداشت، تصریح کرد: با این حال، از نخستین روز آغاز مسئولیت در مدیریت استان به عمراه شهردار تبریز، برای پیشرفت این پروژه همدل شدیم.

پورمهدی با مرور پیشرفت‌های پروژه مترو در دو سال گذشته یادآور شد: فاز اول خط یک قطار شهری تبریز با فعالیت پنج رام، در حال خدمت‌رسانی است، تونل‌ عمیق خط یک نیز اتمام رسیده و  سه رام واگن نیز در حال انتقال به تبریز است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در عین حال، متذکر شد: به پیشرفت‌های صورت‌گرفته قانع نیستیم و امیدواریم با حفظ همین مودت و همدلی، بتوانیم به زودی شاهد پیشرف پروژه در سایر خطوط نیز باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.