| کد خبر: 161406 |

احداث راه‌های روستایی با اعتبار دولتی ۵۰ سال طول می‌کشد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: احداث و آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی با این وضع اعتبارات دولتی نزدیک به ۵۰ سال طول می‌کشد.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: احداث و آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی با این وضع اعتبارات دولتی نزدیک به ۵۰ سال طول می‌کشد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی آذرباییجان شرقی، توحید اخلاقی در جلسه بررسی مشکلات روستایی آذربایجان‌شرقی با بیان  اینکه طرح‌های راه‌سازی از راه روستایی تا آزادراه تبریز– سهند جزو طرح‌های پرهزینه است، اظهار کرد: اکنون برای احداث تنها یک کیلومتر راه روستایی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم و برای احداث یک کیلومتر آزادراه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان بودجه احتیاج است.وی افزود: هیچ دستورالعملی در رابطه با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احداث بزرگراه‌ها، جاده‌ها و حتی راه‌های روستایی در آذربایجان‌شرقی نداده‌اند و فعلا فقط احداث آزادراه‌ها برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توجیه‌پذیر است چراکه در احداث همین آزادراه‌ها امکان بازگشت سرمایهسرمایه‌گذاران وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تکانه‌های بین‌المللی و اتکای بودجه بر نفت مشکلات متعددی بر سر راه بودجه کشور به‌وجود می‌آورد، گفت: جاده‌ها و بزرگراه‌ها عمدتا از طریق بودجه دولتی احداث می‌شود و نگهداری از راه‌ها نیز بسیار پرهزینه است. امیدواریم راهکاری عملی برای تامین هزینه‌های نگهداری راه‌ها ارائه و منبع تامین هزینه‌ها پایدار باشد. اخلاقی اضافه کرد: حدود ۵ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی خاکی و احداثی است که از این میزان حدود ۱۲۰۰ کیلومتر راه‌ها شنی بوده و باید به راه آسفالته تبدیل شود و ۳۸۰۰کیلومتر هم نیاز به احداث دارد، درحالی‌که برخی از روستاها جمعیت زیر ۲۰ خانوار دارد که آسفالت‌ریزی راه این روستاها در دستور کار دولت نیست ولی عملا می‌بینیم که مردم این روستاها تولیدکننده هستند. وی با ذکر اینکه عموما برای احداث راه‌های روستایی استان‌ که مصوب هم می‌شود ۲۵ تا ۳۰ درصد اعتبارات از محل تملک دارایی تخصیص می‌یابد، گفت: برای احداث و آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی که خاکی یا نیاز به احداث دارند با این وضع اعتبارات دولتی نزدیک به ۵۰ سال طول می‌کشد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: وقتی حادثه رانندگی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها رخ می‌دهد، خسارت بسیار زیادی به سرمایه ملی وارد می‌کند به‌طوری که برخی‌ها فکر می‌کنند بیمه برای تامین هزینه خسارت به راه‌ها کمک می‌کند اما متاسفانه در کشور ما نظام بیمه کارآمدی نداریم. اخلاقی با اشاره به آخرین وضعیت بزرگراه اهر – هریس – تبریز گفت: روند احداث این بزرگراه از سال ۸۷ آغاز شده و در این سال‌ها آنقدر در جلسات، وزارتخانه‌ها و نشست‌های تصمیم‌گیری از تصادفات و تلفات جانی بزرگراه اهر – هریس – تبریز سخن گفته‌ شده که این جاده را همه در کشور می‌شناسند و ما نیز بر همین اساس جزو طرح‌های اولویت‌دار قرار داده‌ایم تا در نخستین فرصت به سرانجام برسانیم. وی از پیشرفت ۲۳ درصدی بزرگراه اهر – هریس – تبریز در طول سال ۹۵ خبر داد و افزود: درمجموع تا پایان شش‌ماه نخست امسال پیشرفت بزرگراه اهر – هریس – تبریز به ۵۷ درصد رسید و اکنون پیشرفت این بزرگراه به بالای ۶۰ درصد رسیده است، البته باید بگوییم که بعد از تذکرات مکرر نماینده اهر و هریس و اداره کل راه و شهرسازی استان پیمانکاران این طرح نسبت به قبل فعال‌تر شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: خوشبختانه تخصیص اعتبارات دولتی برای تکمیل بزرگراه اهر – هریس – تبریز به‌مراتب بیشتر از سایر طرح‌های راه‌سازی بود به‌طوری که سال گذشته ۴۳ میلیارد تومان بودجه مصوب داشتیم ولی دولت برای این بزرگراه ۵۳ میلیارد تومان تخصیص داد و با این اعتبارات توانستیم بدهی پیمانکاران را پرداخت کنیم. اخلاقی با تاکید بر اینکه سال گذشته در تملک اراضی بزرگراه اهر – هریس – تبریز مشکلاتی داشتیم که مانع از پیشرفت طرح بود و با تخصیص اعتبار از سوی دولت این مشکل نیز رفع شده است، گفت: متاسفانه الان شرایط آب و هوا اجازه آسفالت‌ریزی نمی‌دهد هرچند که برخی قسمت‌ها آماده آسفالت‌ریزی است و علاوه‌بر آن اگر دولت همچنان در تامین اعتبارات همانند سال گذشته و امسال ما را یاری کند، امیدوارم تا هفته دولت سال آینده شاهد اتمام کامل بزرگراه اهر – هریس – تبریز باشیم. وی مجموع راه‌های آذربایجان شرقی را ۱۴ هزار و ۵۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این راه‌ها شامل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و فرعی و راه‌های روستایی می‌شود و اگر این میزان را به راه همسنگ تبدیل کنیم، حدود ۲۸ هزار کیلومتر می‌شود که منظور از راه همسنگ جاده‌ای دوطرفه رفت و برگشت است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کل راه‌های روستایی آذربایجان شرقی ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، تصریح کرد: از این میزان ۵۵۰۰ کیلومتر راه آسفالته و ۵۰۰۰ کیلومتر راه شنی و دسترسی خاکی است که لازمه سامان‌دهی راه‌های خاکی بهسازی و آسفالت‌ریزی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.