| کد خبر: 150876 |

مدیر عامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی:

مناسب سازی محیط برای معلولان از استانداردها عقب است

مدیر عامل جامعه نابینایان آدربایجان شرقی گفت: نه تنها در مناسب سازی محیط برای معلولان از استاندارد جهانی عقب هستیم بلکه قوانین حمایتی مصوب شده در این خصوص نیز به درستی اجرا نمی شود.

تین نیوز

مدیر عامل جامعه نابینایان آدربایجان شرقی گفت: نه تنها در مناسب سازی محیط برای معلولان از استاندارد جهانی عقب هستیم بلکه قوانین حمایتی مصوب شده در این خصوص نیز به درستی اجرا نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا عبدوی شامگاه شنبه به مناسبت روز عصای سفید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جامعه نابینایان آذربایجان شرقی مجموعه ای مردم نهاد زیر نظر استانداری و بهزیستی است که البته حمایتی از این طریق از آن صورت نمی گیرد و از سال ۶۰ فعالیت خود را به صورت هیات مدیره ای آغاز کرده و ترکیب آن هر دو سال با انتخاب خود نابسنایان عضو تعیین می شوند.

وی فعالیت های این مجموعه را در سه حوزه توانبخشی، آموزشی و فرهنگی عنوان کرد و افزود: در شش ماهه نخست امسال در حوزه توانبخشی اقداماتی چون افطاری برای ۸۰۰ نفر در ماه رمضان، توزیع ۱۰۰ بسته ارزاق عمومی جیره خشک برای خانوارهای نیازمند، پرداخت ۸۵ میلیون ریال عیدانه برای اعضا و نیز اعطای ۶۵ مورد تسهیلات ضروری ۱۰ میلیون ریالی از صندوق قرض الحسنه جامعه نابینایان استان انجام شده است.

مدیر عامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی ادامه داد: عقد قرارداد با موسسه آموزش زبان گلدیس با تخفیف ۱۰۰ درصدی برای اعضا و ۶۰ درصدی برای فرزندان آنها، مکاتبه با آموزش و پرورش برای عدم دریافت هزینه های مدارس از اعضای معرفی شده جامعه، اجرای طرح ابتکاری آموزش قالیبافی به نابینایان توسط یکی از اساتید نابینای این حوزه و آموزش قرائت قرآن و بریل از اقدامات جامعه نابینایان استان در حوزه آموزشی بوده است.

وی از بی مهری سازمان هایی مانند شهرداری تبریز برای تامین حداقل های فعالیت این مجموعه نیز گلایه کرد و گفت: حتی در مورد ساختمان محل فعالیت انجمن نیز که در دوره نوین شهردار اسبق تبریز تعیین شده بود، اکنون با معاونت فرهنگی شهرداری به مشکل برخورده ایم و به دلیل همین امر در اجرای برنامه ها و فعالیت های خود با مشکل مواجه هستیم.

عبدوی به موضوع قوانین حمایتی از معلولان به ویژه نابینایان نیز اشاره و تصریح کرد: متاسفانه قانون جامع معلولان که در میان نمایندگان مجلس دست به دست می شود، نه تنها اجرا نشده بلکه بهانه ای برای بی توجهی نهادها و سازمان ها به قانون ۳ درصد در مورد معلولان نیز شده و تعامل نمایندگان نیز در این خصوص مناسب نیست در حالی که اگر تنها همین قانون ۳ درصد به درستی اجرا شود، حداقل مشکلات معمولان در حوزه اشتغال حل می شود.

وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه در حوزه مناسب سازی محیط برای معلولان نیز از استانداردهای جهانی عقب هستیم و نمونه آن را در تجهیز پل های عابر پیاده تبریز به آسانسورهای ویژه معلولان می توان دید که با وجود نصب تعدادی محدود، به دلیل عدم تامین هزینه های نگهداری این تتعداد محدود نیز تعطیل ششده اند.

مدیر عامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون عصای سفید در حوزه ترافیکی نیز خاطر نشان کرد: باید این قانون اجرا شود تا بتوان ارزیابی کرد که می تواند برای معلولان نابینا مؤثر باشد یا نه.

  

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.