| کد خبر: 149736 |

مهر گزارش می دهد؛

تبریز پایتخت نمادین

در یک برنامه پنج ساله، پنج شهر به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد که در سال 2015 شهر قدس ، 2016 قونیه از ترکیه، 2017 مدینه منوره ، 2018 تبریز از ایران انتخاب شدند.

تین نیوز

در یک برنامه پنج ساله، پنج شهر به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد که در سال 2015 شهر قدس ، 2016 قونیه از ترکیه، 2017 مدینه منوره ، 2018 تبریز از ایران انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تبریز شهری است با قدمت چندین هزار ساله، فرهنگی دیرین و مردمانی مهمان دوست، آیا با این حرفهای کلیشه ایی می شود توریست به شهر آورد و راضی به خانه اش فرستاد؟ اصلا تمامی توریستها با محقق تاریخی و فرهنگی تفاوتی ندارند؟ یا ما و مسئولان شهرمان اینطور فکر می کنیم توریست همان محقق تاریخی و فرهنگی است و فقط و فقط از تاریخ و فرهنگ مان جلوه‌ایی کلیشه‌ایی ارائه بدهیم، او را راضی می‌کند و نیازی نمی بینیم شهری مدرن و متناسب با زمان را تحویلش بدهیم؟

توریستی که به شهرمان می‌آید، از خود نخواهد پرسید در سال ۱۸-۲۰۱۷ متروی این شهر با ادعاهای بزرگش، فقط همین یک خط، نصف و نیمه و غیر قابل استفاده و نمادی از یک خط مترو است. چرا اینقدر ماشین فرسوده و با راننده‌هایی تاکسی‌هایی که اغلب زبان خارجی نمی دانند در خیابانهای تنگ و پر از چاله‎‌اش رفت و آمد می کنند؟ به جز ائل گلی کدام مرکز تفریحی متفاوتی در این شهر وجود دارد؟ پروژه‌های متعدد نیمه کاره در مرکز شهر وجود دارد و مسئولانش نمی دانستند که شهرشان (عنوان نمادی) پایتخت گردشگری را به یدک می کشد تا سرعتی به کارهایشان بدهند، فقط اینکه در مرکز شهر نرده ها و جدولها را رنگ کنند، کافی ست؟ خدا کند مسیرش را از مرکز شهر کج نکند و به محله های پایین نشین همچون سیلاب قوشخانه ،ایده لو و یا سه راه بهشتی و 42 متری و .....راهش نیافتد. حتما اولین فکری که به سراغش می آید که این مناطق در نقشه شهرداری تبریز جایی ندارند وگرنه یک مسیرگشایی که سی سال طول نمی کشد و خیابانهای درب و داغون و بدون هیچ نشانه ای از شهرییت را تحویل ساکنیش نمی دهد.

آیا از خود نخواهد پرسید مقبره الشعرا، یکی از ویژگی های منحصر به فرداش چرا به این شکل است و ارک علیشاه قامتش خمیده و از لختی محوطه اش تنش می لرزد؟ میدان آذربایجانش شاید زخمی و نیمه کاره به سال 2018 میرسد و آن میدانی که از اول قولش را داده بودند نخواهد شد، تکلیف پروژه پیاده روی بازارش چه شد؟

با این وجود مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی همه چیز را خوب می داند و مدعی است؛ ساختار برای تبریز 2018 تعریف شده و به شخص و فردی وابسته نیست و کارها به خوبی پیش می‌رود.

تبریز پایتخت نمادین/زمان تحقق وعده ها فرا رسیده است

تخت های هتل های تبریز به 16 هزار رسید است

مرتضی آبدار با اشاره به وضعیت اقامتی و گردشگری استان، افزود: تمام موزه‌ها، مکان‌های تاریخی و گردشگری آمادگی لازم برای میزبانی را داشته و حتی از اوایل سال‌جاری بازرسی و نظارت‌هایی از موزه‌ها و سایر دستگاه‌های رفاهی صورت گرفت تا بتوان پذیرایی خوبی داشته باشیم.

تبریز بعد از اینکه به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد، کلیه مجوزها و سیاست‌های تشویقی از طرف میراث فرهنگی، شهرداری‌ها و سایر صادر شد که به‌تبع آن توانستیم تا پایان سال 2018 تعداد تخت‌های هتل را به 16 هزار برسانیم. وی ادامه داد: تبریز بعد از اینکه به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد، کلیه مجوزها و سیاست‌های تشویقی از طرف میراث فرهنگی، شهرداری‌ها و سایر صادر شد که به‌تبع آن توانستیم تا پایان سال 2018 تعداد تخت‌های هتل را به 16 هزار برسانیم و جهش دو ساله‌ای در افزایش تخت‌های هتل داشتیم و همچنین کلیه مهمان‌سراها استانداردسازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ورود یک میلیون گردشگر خارجی در سال 2018 خبر داد.

با وجود اینکه آبدار مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همه چیز را خوب و آماده جلوه می دهد، اما فریدون بابایی اقدم عضو شورای اسلامی شهر تبریز نظر متفاوتی دارد.

تبریز پایتخت نمادین/زمان تحقق وعده ها فرا رسیده است

تبریز 2018 یک فرصت بزرگ است که به یک تهدید تبدیل شد

وی با بیان اینکه تبریز 2018 فرصتی بزرگ برای تامین زیرساختهای لازم بود، اما این فرصت بزرگ به یک تهدید تبدیل شد و نتوانستیم افکار عمومی را برای پذیرش مهمانان آماده کنیم و این فرصت تلنگری برای حل نارسایی ها، مسایل و مشکلات بود، اما اکنون کمتر زمانی کوتاه به زمان موعد مانده و آنطور که افکار عمومی انتظار داشتند نتوانستیم در این راستا اقدامات بزرگی انجام دهیم، انتقاد می کند.

شهرداری تبریز به تنهایی توان به دوش کشیدن هزینه های هنگفت تامین زیرساختهای لازم برای تبریز 2018 را ندارد و درآمد شهرداری مناطق تبریز تنها کفاف حقوق کارکنان خود را می دهد. عضو شورای اسلامی شهر تبریز همچنین ایجاد زیرساخت های لازم را در تمامی حوزه های تبریز 2018 مستلزم هزینه های کلان می داند و معتقد است: شهرداری تبریز به تنهایی توان به دوش کشیدن هزینه های هنگفت تامین زیرساختهای لازم برای تبریز 2018 را ندارد و درآمد شهرداری مناطق تبریز تنها کفاف حقوق کارکنان خود را می دهد، در برخی مناطق حقوق کارکنان با تاخیر پرداخت می شود و در طی ماه های اخیر هزینه های جاری مناطق تنها حقوق کارکنان را تامین کرده و منابع مالی کفاف هزینه ها را نمی دهد.

بابایی اقدم اظهار کرد: در بودجه امسال پنج محور در زمینه گردشگری تصویب شده بود که در طول این شش ماه اخیر فعالیتی در راستای بودجه مشاهده نشده است و در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان زیباسازی شهرداری در تبریز 2018 گفته: این سازمان در زمان کوتاه باقی مانده تنها می تواند چهره بصری شهر را زینت دهد، زیرا زمانی برای انجام پروژه های مورد نظر باقی نمانده است.

تبریز پایتخت نمادین/زمان تحقق وعده ها فرا رسیده است

بابایی اقدم با اشاره به اینکه سنگ بزرگ علامت نزدن است، بیان داشت: با وجود اینکه مسئولان بلند پایه میزبانی از دو میلیون گردشگر خارجی را در تبریز 2018 اعلام کردند، اما امکانات اقامتی در دو سال ایجاد نمی‌شود

وی ادامه داد: سخنرانی در خصوص تبدیل شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان دردی را دوا نمی کند و باید با عمل به وعده ها وارد میدان عمل می‌شدیم.

خلاصه اینکه فرصت اندکی پیش روی تبریز، مسئولان و مردم اش تا آغاز سال 2018 میلادی و شروع رسمی پایتختی گردشگری کشورهای اسلامی جهان مانده است و هر کس به راحتی و بدون چشم مسلح و یا اینکه متخصص شهری یا مسئولی باشد، می‌تواند مشکلات موجود در شهر را ببیند، چون اکثر مشکلات جلوی چشم هستند و خودنمایی می کنند و اکثر این مشکلات موجود در حیطه وظایف شهرداری تبریز است و بنظر میرسد شهرداری از لحاظ بودجه و داشتن متخصصان کارآمد در مضیقه است و توان لازم را نخواهد داشت برای کم کردن مشکلات و از طرفی فصل سرما در تبریز فرا رسیده و سختی ها را دوچندان خواهد کرد، امروز وظیفه دیگر سازمانهاست که به یاری شهرداری بشتافتند، از جمله سازمانها و سرمایه گذاران خصوصی، سازمان گردشگری، فرمانداری، استانداری و.... تا در حالی که آنطور که باید آماده سازی می شد، نشده، لااقل آبروداری کرده و با سیلی هم که شده مقابل مهمانان صورتمان را سرخ نگه داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.