| کد خبر: 125698 |

◄ کشور نیازمند یک انقلاب ریلی است

تین‌نیوز| چندی پیش علی‌اکبر الله‌ویسی که در سطوح مختلف مدیریتی با راه‌آهن آلمان همکاری داشته و در یکی از پروژه‌های بزرگ شهر اشتوتگارت این کشور مدیریت ارشد دارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره مزایای سیستم ATC و میزان خطای آن در سیستم حمل و نقل آلمان تاکنون گفت: این سیستم که مورد استفاده در خطوط مختلف ریلی آلمان است، بدون هیچ‌گونه خطایی به عملکرد خود ادامه می‌دهد زیرا در غیر این صورت از سوی نهادهای نظارتی مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

در تصادف دو قطار در سال گذشته نیز سیستم فنی به درستی کار کرده و خطای انسانی باعث این اتفاق شده است.

الله‌ویسی درباره چگونگی به وقوع پیوستن این حادثه در راه‌آهن آلمان نیز تشریح کرد: بین دو ایستگاه الف و ب یک مسیر تک‌لاینی وجود دارد. مسئول کنترل ترافیک همیشه مسئول آن است که فقط یک قطار را در این بخش داشته باشد.

در این حادثه یک قطار در ایستگاه الف با توجه به برنامه‌ریزی‌های از قبل انجام شده متوقف می‌شود و مسئول کنترل ترافیک سینگال را به حالت سبز درمی‌آورد در حالی که هنوز زمان این دستور فرا نرسیده و این بدان معناست که پس از آن تمام تنظیمات با توجه به این دستور مورد انجام قرار می‌گیرد.

وقتی قطار بعدی وارد ایستگاه می‌شود مسئول کنترل ترافیک را برای آزاد بودن حرکت قطار تنظیم می‌کند اما با وجود این دستور سیستم اخطار فنی مربوط به این مسئله را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در همین حین قطار اول از ایستگاه حرکت می‌کند و مسئول کنترل ترافیک در نهایت متوجه اشتباه خود می‌شود و برای تماس فوری اقداماتی انجام می‌دهد. او در این زمان با اشتباه به جای ارتباط گرفتن با راننده لکوموتیو با مسئولان کنترل خط تماس می‌گیرد تا قطار با وجود تمام موانع موجود به سمت قطار دیگر حرکت کند.

این مسئول راه‌آهن آلمان در پاسخ به این سوال که چرا امکان اعلام یک سیگنال جایگزین در حین حرکت قطار وجود دارد نیز توضیح داد: قاعده این است که تنها یک قطار اجازه عبور از خط را داشته باشد. اگر قطار دومی وارد مسیر شود، ترمزهای اضطراری آن فعال می‌شود اما اگر قطار به دلیل نقص فنی در مسیر باشد و لازم باشد که یدک‌کش برای جابجایی آن اقدام کند، قطار دوم باید قادر باشد که با رعایت مقررات ایمنی در این خط عبور کند.

الله‌ویسی درباره چگونگی مدیریت این بحران از سوی راه‌آهن آلمان نیز عنوان کرد: راه‌آهن آلمان سیستمی بسیار دقیق برای مدیریت بحران دارد که به سرعت وارد عمل شده و ساختارهای سازمانی شرکت را در شرایط بحرانی سازگار می‌کند. در دسترس بودن در تمام ساعات روز و روزهای هفته، حضور تیم‌های تخصصی میان‌رشته‌ای با متن‌های از پیش آماده شده، قابلیت آنلاین و حضور در رسانه‌های اجتماعی و قواعد رفتاری خاص بخشی از عملکرد راه‌آهن آلمان در این شرایط است. دولت آلمان در این حادثه هیچ اقدامی انجام نداد زیرا این مسئله به طور خاص در حوزه مسئولیت راه‌آهن بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان مقایسه میان حادثه آلمان با اتفاق اخیر در ایران وجود دارد نیز تاکید کرد: برای مقایسه بین این دو حادثه دانستن جزئیات دقیق و تخصص فنی در رابطه با هر دو سیستم مورد نیاز است و تنها در این زمان می‌توان اظهارنظر دقیقی داشت.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری–تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود آورده است: میزان جابجایی در آلمان و چین به میلیارد نفر در سال هم می‌رسد در حالیکه راه‌آهن ما در بخش مسافری رشد چندانی نداشته و فکر کنم به زور به 12 میلیون نفر مسافر در سال می‌رسد.

وی افزوده است: مقایسه ایران با آلمان قیاس مع‌الفارق است آنها با چند ده برابر جابجایی ایران یک حادثه داشتند وقتی مقایسه درست خواهد بود که ما هم به اندازه آلمان جابجایی داشته باشیم.

وی در پیام خود همچنین خاطرنشان کرده است: به‌طور کلی راه‌آهن ما در ایران بچه کوچکی است که هنوز به شکوفایی نرسیده است.

این کاربر با بیان این‌که باید تلاش‌هایمان را زیادتر کنیم تا به بهره‌وری برسیم، افزوده است: به‌خاطر همین است  که مصرف انرژی در کشور ما از ژاپن با وجود این که  صنعتی‌تر و پرجمعیت‌تر از ماست،  بیشتر است و بهره‌وری‌مان پایین است چون حمل و نقل ریلی ما مانند این کشورها پیشرفت نکرده و سهم ناچیزی دارد.

وی در ادامه پیام خود آورده است: فقط فکر کنید چگونه مصرف انرژی ما برابر چین هست! اگر ما حمل‌ونقل ریلی را گسترش دهیم و بهره‌وری و استاندارد را بالا ببریم می‌توانیم حداقل تا 10 درصد مصرف فعلی انرژی را کاهش دهیم و درآمد و صرفه‌جویی فراوانی ایجاد کنیم و درآمد حاصل از این صرفه‌جویی‌ها صرف توسعه کشور شود نه سوختن و هدر روی انرژی.

این کاربر تاکید کرده است: کشورهای پیشرفته با توجه به ریل برای خود ارزش افزوده ایجاد کردند لذا ماهم باید برای کاهش هزینه و کاهش مصرف سوخت، تصادفات، آلودگی‌ها، کاهش آسیب به محیط‌زیست، رشد صنعت، رشد ترانزیت و... ظرفیت ریلی خود را چند برابر کنیم.

به گفته وی کشور ما نیازمند یک انقلاب ریلی است همانند انقلاب صنعتی اروپا.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    متوجه منظور خواننده خاص شما در مورد قیاس مع الفارق بودن مقایسه دو سانحه در آلمان و ایران نشدم. اما اگر تعداد زیاد مسافر معیار است لطفا به خواننده پیشنهاد دهید درباره سانحه ۱۴ فوریه سال میلادی جاری در کشور کوچک لوکزامبورگ مطالعه کند.