روش‌های جدید افزایش عمر آسفالت و کاهش هزینه‌ نگهداری جاده‌ها
روش‌های جدید افزایش عمر آسفالت و کاهش هزینه‌ نگهداری جاده‌ها
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۱
Share/Save/Bookmark
ارسال اين مطلب به دوستان دريافت فايل مطلب نسخه قابل چاپ
تین نیوز | مدیرکل دفتر منطقه جنوب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به بکارگیری تکنولوژی نوین آسفالت در بزرگراه ترانزیتی سیرجان-بندرعباس، گفت: اجرای این روش‌ها موجب افزایش عمر جاده و کاهش هزینه‌ نگهداری مسیر می‌شود.
 
مهدی نظریان  اظهار داشت: جاده ترانزیتی سیرجان-بندرعباس قبل از تونل دوقلو حاجی آباد، بخشی از گذرگاه شمال-جنوب کشور است که از آن به عنوان مهمترین شاهراه اقتصادی کشور یاد می‌شود.
 
وی با اشاره به افزایش حمل کالا با تکمیل این مسیر بزرگراهی، ادامه داد: این جاده به دلیل صادرات سنگ‌آهن، سنگ‌های معدنی و سایر اقلم صادراتی که اغلب با ظرفیت غیرمجاز حمل می‌شوند، ‌از جاده‌های پر ترافیک کشور به شمار می‌رود.
 
نظریان اضافه کرد: در این راستا با همکاری مشاور پروژه بهسازی و روسازی این محور، تصمیم بر آن شد، ‌با توجه به خرابی‌های بسیار زیاد و زودهنگام که بر اثر عبور بارهای ترافیک سنگین کالاهای ترانزیت و شرایط سخت آب و هوایی منطقه بر روسازی تحمیل می‌شود، همچنین جهت جلوگیری از صرف هزینه‌های کلان برای ترمیم سالیانه این جاده،‌ نظیر کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا، استفاده از تکنولوژی نوین آسفالت، برای افزایش طول عمر و کاهش خرابی‌های زودهنگام این راه پر‌ترافیک انجام شود.
 
مدیرکل دفتر منطقه جنوب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: بدین ترتیب روسازی این محور‌ پر رفت و آمد و مهم کشور، با تکنولوژی جدید آسفالت مسلح شده با الیاف‌ پلیمری در حال اجرا است.
 
وی ادامه داد: ‌‌اجرای پروژه آسفالت الیافی در محور سیرجان-بندرعباس برای رفع معضل خرابی‌های زودهنگام و طول عمر کوتاه آسفالت ‌‌انجام می‌شود.
 
نظریان اضافه کرد: ‌با توجه به بررسی‌ که در واحد فنی شرکت مشاور و با حضور کارشناسان‌ راهسازی شرکت پیمانکار انجام دادیم، اجرای این مورد برای افزایش خواص مکانیکی و دوام‌ آسفالت مثبت ارزیابی شد.
 
وی ادامه داد: تجربه کاربرد این الیاف در پروژه‌های بزرگ کشورهای پیشرفته‌ای نظیر روسیه، چک، چین، اسپانیا و نتایج ارزیابی‌های حاصل شده از آن، نشانگر عملکرد ‌موثر است.
 
مدیرکل دفتر منطقه جنوب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این آسفالت‌ نسبت به آسفالت معمولی دارای مقاومت کششی بیشتری است‌، گفت:‌ بررسی‌ها نشان از افزایش طول عمر و کاهش خستگی آسفالت مسلح شده با این الیاف تا بیش از دو برابر دارد.
 
‌نظریان با اشاره به کاهش آثار مخرب زیست‌محیطی این مدل، بیان کرد:‌ امیدواریم با اجرای این پروژه و اثبات عملکرد‌، در کنار توسعه بکارگیری این تکنولوژی‌ در دیگر پروژه‌های راهسازی، زمینه کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداریِ زودهنگام راه‌ها را فراهم کنیم.
مرجع : خبرگزاری فارس
کد مطلب : 20559