تصمیمات در این حوزه به شکل جزیره ایی اتخاذ می شود
تصمیمات در این حوزه به شکل جزیره ایی اتخاذ می شود
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۱
Share/Save/Bookmark
ارسال اين مطلب به دوستان دريافت فايل مطلب نسخه قابل چاپ
تین نیوز |  با توجه به این که  قیمت سوخت در حمل و نقل بین المللی با قیمت های داخلی متفاوت است و با توجه به این که چند روز بیشتر از اجرای افزایش قیمت سوخت نمی گذرد بنابراین هنوز شاهد تغییرات در بخش حمل و نقل بین المللی نیستیم.بعد از گذشت دو تا ۳ هفته آثار افزایش قیمت حامل های انرژی در این بخش نمود پیدا می کند.

 
جواد سمساریلر ،رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ضمن بیان این مطلب گفت: البته افزایش قیمت سوخت داخل منجر به افزایش قیمت لاستیک ،روغن و لوازم یدکی می شود؛در نتیجه بر قیمت های حمل و نقل تاثیر خواهد گذاشت.در بخش لوازم یدکی حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت اما همان طور که گفتم اکنون هیات امنای انجمن در حال بررسی میزان افزایش ها هستند و تا دو هفته دیگر تغییر قیمت های حمل ونقل بین المللی اعلام می شود.

 
وی در پاسخ به این که سال گذشته ازعدم هماهنگی معاونت های وزارت راه صحبت کردید الان شرایط چگونه است؛گفت:هیچ چیز تغییر نکرده است .اعتقادم بر این است که باید یک سازمان و متولی بر کار حمل و نقل نظارت کند اما اکنون ۲۵ دستگاه همزمان در این قضیه دخالت دارند.وزرات راه ۴ معاونت دارد که هیچ کدام از آن ها بایکدیگر هماهنگ نیستند .

 
وی درباره میزان ترانزیت سال گذشته اظهار داشت:سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تن ترانزیت داشتیم که ۶ میلیون تن کالاهای سرمایه ایی و حدود ۵ میلیون تن سوخت بوده است.درباره میزان ترانزیت امسال هم هیچ پیش بینی نمی توانم بکنم زیرا باید دید افزایش قیمت ها به چه صورت است طبیعتا چنانچه این میزان زیاد باشد ؛با کاهش ترانزیت مواجه می شویم.

 
سمساریلر مهم ترین مشکل این بخش را وجود قوانین و مقرارت دست و پا گیر دانست و گفت: وقتی همزمان ۲۵ دستگاه در کار حمل و نقل نظارت می کنند و هر کدام بخشنامه ها و قوانین خاص خودشان را دارند ؛کار گره می خورد.در حمل و نقل بین الملی کیفیت ،مدت و قیمت بیشترین نقش را ایفا می کند .اگر این متغیر ها تغییر کند قطعا بر قیمت حمل و نقل هم تاثیر می گذارند.اگر کالای من به دلیل همین قوانین مدت زیادی در بندر بماند علاوه بر این که باید  جریمه و مالیات توقف و انبارداری را بپردازم خریدارهم به دلیل عدم دریافت به موقع کالای خود نسبت به ما بی اعتماد می شود.

 
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی همچنین از نوسانات نرخ ارز انتقاد کرد و گفت:نرخ ارزی که این شرکت ها با آن مبادله می کنند از چند ماه پیش تعیین می شود و وقتی کالا به بندر می رسد؛ناگهان با افزایش قیمت ها مواجه می شود. این موضوع توان شرکت های حمل و نقل را از بین می برد. نمی توانیم به شرکت های مقابل بگوییم که درعرض چند ماه و چند هفته نرخ ارز افزایش داشته است.

 
سمساریلر با تاکید بر این که باید دستگاه های نظارت بر کار حمل و نقل با یکدیگر هماهنگ باشند و یک مدیریت کل وجود داشته باشد؛خاطر نشان کرد: متاسفانه تصمیمات به شکل جزیره ایی اتخاذ می شود و تا زمانی که این موضوع حل نشود مشکلات هم به قوت خود باقی می ماند.
مرجع : اتاق نیوز
کد مطلب : 5518