| کد خبر: 121457 |

نگاهی به فناوری‌های نوین به‌کاررفته در ناوگان ریلی رجا

◄ قطار پرشتاب رجا در استفاده از فناوری‌های نوین ریلی / بخش اول

تین‌نیوز| از جمله مهم‌ترین فناوری‌های نوین به کار رفته در ناوگان شرکت رجامی‌توان به مواردی همچون نصب سیستم خورشیدی جهت تأمین برق واگن‌های حمل خودرو، بررسی جنس بدنه واگن سازگار با محیط و شرایط کشور، آب‌گریزی و ضد آب و لک کردن شیشه با استفاده از فناوری نانو، ارزیابی متناوب نحوه بالانس کردن ناوگان موجود ریلی و تهیه دستورالعمل توزین، بهینه‌سازی استانداردها در عملیات نگهداری و تعمیرات بلبرینگ‌های سرمحور و پایش وضعیت ارتعاشی موتور دیزل قطار ترن‌ست اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ در شرایط کنونی صنعت ریلی کشور با وجود جلب توجه‌ها به حوزه زیرساختی راه‌آهن و توسعه خطوط یکی از مشکلات اصلی انطباق سیستم‌ها چه در بخش سخت‌افزاری و چه در بخش نرم‌افزاری با فنّاوری روز دنیا است. موضوعی که در برخی از ادوار با دلایلی همچون تحریم و... کمتر به آن توجه شد اما با توافق برجام دیگر کم کاری‌ای در این زمینه به نظر قابل قبول نخواهد بود. در این زمینه از نمونه‌های موفق استفاده از فنّاوری روز دنیا در ناوگان ریلی کشور می‌توان به اقدامات شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا اشاره کرد.

در این گزارش نگاهی کلی به استفاده از فنّاوری‌های روز دنیا در شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا خواهیم انداخت و در گزارش‌های پیوسته به معرفی دقیق‌تر هر کدام از رئوس این اقدامات خواهیم پرداخت. در همین خصوص به سراغ نادر شکوهی، مدیر مهندسی و پژوهش رجا رفتیم تا با او در خصوص فناوری‌های روز دنیا در شرکت رجا به گفت‌وگو بپردازیم.

شکوهی در این خصوص اظهار داشت: نصب سیستم سولار (خورشیدی) با توجه به بالا بودن میزان خرابی ژنراتور سر محور واگن‌های حمل خودرو و هزینه‌بر بودن تعمیرات آن‌ها و همچنین صدمه دیدن چرخ‌ها در اثر عدم کارکرد ژنراتورهای فوق در دستور کار رجا قرار گرفته است.

مدیر مهندسی و پژوهش رجا خاطرنشان کرد: در خصوص بررسی جنس بدنه ناوگان نیز باید گفت بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توان دید که هر کدام از سه ماده آلومینیوم، فولاد زنگ نزن و فولاد کربنی به عنوان جنس بدنه دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به اولویت‌های موجود در صنایع ریلی هر کشور می‌توان این سه آلیاژ را رتبه‌بندی کرد.

در همین خصوص شرکت رجا تحقیقات گستردگی برای به دست آوردن بهترین آلیاژ موجود برای ناوگان به کار رفته در ناوگان ریلی خود انجام داده است.

وی در زمینه استفاده از فناوری نانو برای آب‌گریزی ضد آب و لک شیشه نیز گفت: لازم به یادآوری است که بروز تصادفات به علت عدم دید مناسب و کافی، به خصوص در شرایط جوی نامساعد مانند باران و گردوغبار است. لازم به ذکر است بهبود قابلیت دید راننده در جاده‌های خیس به معنی افزایش سرعت واکنش راننده در زمان وقوع یک حادثه غیر منتظره است.

شکوهی با اشاره به بخش ارزیابی متناوب نحوه بالانس نمودن ناوگان موجود ریلی و تهیه دستورالعمل توزین افزود: بالانس وزنی نامناسب ناوگان ریلی به دلیل خطراتی نظیر خروج از خط واگن موجب کاهش ایمنی می‌شود. کاهش راحتی سفر و تنزل کیفیت رفتار دینامیکی ناوگان و همچنین افزایش هزینه بهره‌برداری به دلیل افزایش سایش چرخ‌ها از دیگر مشکلات ناشی از بالانس وزنی نامناسب ناوگان ریلی است. لذا ارزیابی متناوب میزان بالانس بودن ناوگان ریلی و انجام اقدامات اصلاحی برای در محدوده استاندارد قرار گرفتن میزان نابالانسی، امری ضروری در فاز طراحی و همچنین تعمیرات دوره‌ای واگن‌ها است.

مدیر مهندسی و پژوهش رجا در  زمینه بخش بهینه‌سازی استانداردها در عملیات نگهداری و تعمیرات بلبرینگ‌های سرمحور نیز  گفت: یاتاقان‌ها از اجزای بسیار مهم دستگاه‌های دوار محسوب می‌شوند و نقش مهمی در عملکرد دستگاه دارند. درصورتی‌که یکی از یاتاقان‌ها به شکست برسد نه‌تنها باعث توقف ماشین می‌شود بلکه ممکن است باعث توقف کل خط مونتاژ شود. از طرفی ممکن است خطرات جانی نیز به همراه داشته باشد. برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی، تعمیر و نگهداری یاتاقان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در پایان در خصوص پایش وضعیت ارتعاشی موتور دیزل قطار ترن‌ست نیز  یادآوری کرد: سیستم‌های پایش وضعیت قادر هستند کارکرد نامناسب سیستم را در زمان‌های اولیه وقوع تشخیص دهند. در نتیجه می‌توان با انجام تعمیرات پیشگیرانه و مبتنی بر وضعیت عملکردی موتور دیزل، از واماندگی‌های سهمگین جلوگیری کرد. به‌کارگیری برنامه پایش وضعیت موتور دیزل باعث بهبود ایمنی، افزایش قابلیت تعمیر و کاهش هزینه نگهداری می‌شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    کدتم تکنولوژی در ناوگان فرسوده رجا استفاده شده است؟ مواردی هم که به آن اشاره شده است همگی در مرحله بررسی است و هنوز عملیاتی نشده است.