| کد خبر: 110385 |

ریل ملی، کلید پربرکت خروج صنعت ریلی از بن‌بست

با امضای قرارداد تولید 40 هزار تن ریل بین شرکت راه آهن و شرکت ذوب آهن اصفهان و راه اندازی خط تولید ریل ملی در این شرکت، نه تنها زمینه لازم برای تأمین ریل مورد نیاز کشور فراهم می شود بلکه امکان صادرات این محصول به بازارهای بکرِ خاورمیانه نیز فراهم خواهد شد.
 
27 مهرماه پس از مدت ها چشم انتظاری، قرارداد تولید 40 هزار تن ریل بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ذوب آهن اصفهان به امضا رسید و مقرر شد تا پایان امسال، این حجم ریل به تدریج تولید شده و تحویل راه آهن شود.
 
از آنجا که در توسعه زیرساخت ریلی تنها حلقه مفقوده خودکفاییِ کامل، عدم تولید داخلی ریل بود، با امضا و اجرای این قرارداد، تمامی امکانات و تکنولوژی ها برای حرکت به سمت توسعه هر چه بیشتر این زمینه فراهم شد. در واقع، این اقدام نه تنها اقدامی ضروری برای توسعه زیربنای ریلی بود بلکه گام در خور تقدیری برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می رود.
 
بازسازی و بهسازی، دو خطه کردن و توسعه خطوط ریلی بدون تأمین ریل امکان پذیر نبود و این نیاز کشور تاکنون از طریق واردات، آن هم عمدتاً از کشورهای فرانسه و اتریش برطرف می شد. البته در سال های اخیر با توجه به مشکلاتی که وجود تحریم های بانکی بر سر راه معاملات ارزی به وجود آورده بود، تأمین ریل مورد نیاز کشور حتی از طریق واردات نیز نسبتاً دشوار شده بود.

به عنوان مثال، در سال 92 و با وجود تحریم ها، تفاهم نامه خرید 250 هزار تن ریل از کشور هند به امضا رسید ولی تاکنون اجرایی نشده است. در نتیجه، سرمایه گذاری های وزارت راه و شهرسازی در زمینه توسعه شبکه ریلی، معطل تأمین ریل باقی مانده بود و قابل بهره برداری نبود. اظهارات علی نورزاد، رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در اوایل اردیبهشت 94 درباره اینکه 1500 کیلومتر خط، منتظر فراهم شدن ریل است، یکی از مصادیق این مشکلات صنعت ریلی کشور است.
 
اما حالا با راه اندازی خط تولید ریل ملی در شرکت ذوب آهن اصفهان، نه تنها نیاز فوریِ فعلی کشور پاسخ داده می شود بلکه کار ساخت حدود 4000 کیلومتر خط ریلی مورد نیاز کشور در آینده نزدیک نیز بسیار آسان تر می شود.

در واقع، ذوب آهن با راه اندازی این خط تولید با ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن ریل (معادل ریل مورد نیاز برای حدود 3500 کیلومتر خط ریلی) نه تنها نیاز داخلی را به طور کامل پاسخگو خواهد بود، بلکه امکان صادرات این محصول به بازارهای بکرِ خاورمیانه نیز فراهم خواهد شد.
 
خط تولید یاد شده، در قالب یک پروژه عظیم ملی، برنامه تولید مقاطع ریلی مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی و خطوط مترو و معادن کشور، با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته دنیا به خصوص در زمینه کنترل ابعادی و کیفی و تست های غیر مخرب را به سرعت به پیش می برد.

همچنین ذوب آهن با تکیه بر قانون «حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات» و سایر قوانینی که واردات را در این رابطه ممنوع می کند، می تواند از بابت کارشکنی های خارجی در پیش پای خودکفایی داخلی تا حدود زیادی آسوده خاطر باشد.
 
مطابق با اعلام محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن در مراسم امضای این قرارداد با شرکت ذوب آهن، ریل تولیدی در فاز اول از نوع U33 و در فاز بعدی نیز قرارداد تولید 100 هزار تن ریل UIC60 منعقد گردد که این ریل، مناسب خطوط پرسرعت نیز خواهد بود.
 
* کارشناس حمل ونقل ریلی
 
 
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.