نتیجه جستجو

صفحه 1
  • واکنش شرکت نفت انگلیس و ایران در قبال تصویب قانون ملی‌شدن صنعت نفت در مجلسین ایران سریع بود. پس فردای این واقعه مهم که مصادف با عید نوروز ۱۳۳۰ بود، شرکت نفت ۳۰ درصد از فوق‌العاده مدد معاش کارگران نفت بندر معشور (ماهشهر کنونی) را قطع کرد، از پرداخت عیدی به کارگران صنعت نفت خودداری ورزید و مقررات سختی در مورد دانشجویان آموزشگاه نفت آبادان وضع کرد.

  • پس از اجرای دو پروژه ناموفق ریلی در سال‌های 1227 و 1265 خورشیدی و احداث پروژه مسیر کوتاه ریلی تهران به شهر‌ری در سال 1267، اولین و مهم‌ترین پروژه ریلی ایران در سال 1291 آغاز و در سال 1295 به بهره‌برداری رسید و آن پروژه 146 کیلومتری تبریز- جلفا بود.

  • ۲۹ خرداد ۱۳۰۳ (۱۹ ژوئن ۱۹۲۴میلادی) ده نظامی جوان از سوی دولت ایران برای فرا گرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه‌های شوروی روانه مسکو شدند.

  • یوکی‌سی‌سی شرکت حمل‌ونقل انگلیسی بود که بعد از شهریور ۱۳۲۰ در شرق ایران برای حمل کالا به طرف هند ایجاد شده بود. یوکی‌سی‌سی از طریق لاستیک‌ها برکامیون‌دارها اعمال نفوذ می‌کرد.

  • 5 خرداد ۱۲۸۷ چاه شماره یک حفر شده در مسجد سلیمان فوران کرد و ماده سیاه نفت از آن بیرون زد. این روز نقطه عطفی مهم در اقتصاد و تاریخ اجتماعی ایران محسوب می‌شود. حفاری این چاه درسال ۱۲۸۶ خورشیدی از طرف تیم حفاری تحت سرپرستی جورج رینولدز آغاز شده بود.

  • شرکت راه آهن کشش، مالک ۲۱ دستگاه لکوموتیو مدل DF8Bi با توان ۵۰۰۰ اسب بخار، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ با اتکا به نیروهای متخصص و کارآزموده در زمینه نگهداری و تعمیرات ناوگان ریلی و راهبری قطارهای باری آغاز نموده است و اکنون با در اختیار داشتن کارخانجات تعمیرات لکوموتیو سیرجان خدمات حمل و نقل بار را به راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه می­نماید.

  • مرتضی‌قلی‌خان صنیع‌الدوله (۹ صفر ۱۲۷۳ ه‍. ق./ ۱۲۳۵ ه. خ. در تهران - ۴ صفر ۱۳۲۹ ه‍. ق./ ۱۲۹۰ ه‍. خ. در تهران)، از رجال صنعتگر اواخر قاجاریه و اولین رئیس مجلس شورای ملی بود. صنیع‌الدوله در رساله‌ای موسوم به «راه نجات» که در واقع طرحی نظری برای پیشرفت اقتصادی و صنعتی ایران به شمار می‌رفت، ساخت راه‌های مبادلاتی را از جمله مسوولیت‌های دولت و عاملی در ازدیاد ثروت می‌داند. علاوه بر این او در دفاع از ضرورت احداث راه‌آهن اوضاع اقتصادی کشورهای صاحب این فناوری را یاد آور می‌شود که:

  • متفقین در شهریور ۱۳۲۰ به ایران حمله کردند و یکی از اقدامات مهم روس‌ها و انگلیسی‌ها مصادره کامیون‌های فعال در سیستم حمل‌ونقل ایران بود تا از آنها برای اهداف نظامی خود بهره ببرند.

  • در سال ۱۹۲۴ شرکت بامسوولیت محدود نفت انگلیس و ایران، خط آهن کوچکی بین «درخزینه» و مسجدسلیمان ساخت که محمولات شرکت را پس از حمل آنها از آبادان به درخزینه با وسایل آبی روی کاروان با راه‌آهن به مسجد سلیمان می‌برد.

  • در دوره قاجاریه چند عامل موجب توجه کمتر به مناطق جنوبی بود، ازجمله توجه بیشتر قدرت‌های اروپایی به ایران و به‌ویژه روس‌ها به مرزهای شمالی، درگیری‌های مکرر در مرزهای غربی و شرقی و از سوی دیگر، کاهش درآمدهای حکومت مرکزی، به‌ویژه در زمینه‌های تجاری و بازرگانی به سبب تسلط کمپانی‌های تجاری اروپا بر شریان‌های اقتصادی و راه‌های مهم تجاری.