آنچه در داخل ایران مشاهده میشود این است که بخش کوچکی از اقتصادخواندهها به نحلههای فکری و اقتصادی متکیاند که بهرغم اثرگذاری در رسانهها، رنگ غالبی در آکادمیهای ایران ندارند.
تین نیوز/ توسعه حملونقل ریلی درایران امیدوارکننده به نظر میرسد. با توجه به ورود سرمایهگذاران خارجی که بخش دولتی بانی آن شده است، این صنعت در صورت برنامه ریزی دقیقتر و جذب سرمایه خارجی برای پروژههای کارشناسی شده رونق خواهدیافت به شرطی که بخش دولتی و بروکراسی حاکم برآن وارد کار نشود و همان بخشخصوصی با تمام توان در جهت افزایش حجم عملیات، کیفیت خدمات، ایمنی و بهرهوری و... به رقابت بپردازد و با نطارت بخش دولتی، حملونقل ریلی ایران به شکوفایی برسد.
ر ۱۱۶ سال گذشته بیش از ۲۰۷ حادثه طبیعی خسارتآفرین در ایران رخ داده است. ۱۵۶ هزار نفر از هموطنان ما در این حوادث جان باختهاند. خسارت این تعداد حادثه حداقل ۵/ ۲۳ میلیارد دلار برآورد میشود. سهم زلزله در این تعداد حادثه، ۱۰۶ مورد بوده که حدود ۱۲ میلیارد دلار خسارت بهدنبال داشته است. سهم سیل در تعداد حوادث طبیعی فاجعهآفرین، ۸۸ مورد بوده که ۳/ ۸ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.۱
آیا اقتصاددانانی که به اصلاحات و احیای مکانیسم بازار در اقتصاد ایران اعتقاد دارند، آنقدر خاماندیشند که تنها نوک کوه یخ مشکلات را میبینند و از درک عمق مسائل عاجزند؟
یکی از باورهای بسیار غلطی که از کودکی در ذهن ما جای گرفته است این است که برخی ها ژن خوبی دارند. برخی آی کیو دارند و باقی آدم ها متوسط و پایین است. فقط چند نفر در عالم هستند که می توانند طلای المپیاد بگیرند و می توانند استاد دانشگاه هاروارد شوند و کارهای خارق العاده کنند و بقیه هم باید آن ها را تحسین کنند و به آن ها غبطه بخورند.
اگر میخواهید موانع و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران را بشناسید و بدانید چرا هربار که از مشکلات اقتصادی میگویید به ساختارهای ناکارآمد اشاره میکنید، حتما این مقاله را بخوانید. این پاسخی برای پرسش کلیدی شماست.