از بین رفتن یا خسارت به کالایی که در اختیار متصدی باربری است لزوماً موجب مسئولیت او نمی شود چون ممکن است به موجب قانون یا شروط مصرح در قرارداد از مسئولیت معاف شده باشد. با ذکر این توضیح که هر جا متصدی حمل مسئولیت نداشته باشد مالک کشتی هم مسئولیت نخواهد داشت.......
یک موضوع کلیدی برای علم سازمان، تأثیر فرهنگ های ملی در بیست و یا حتی 10 سال پیش است، وجود رابطه بین مدیریت و فرهنگ ملی برای بسیاری بدیهی نبود و ممکن است حتی اکنون برای همه آشکار نباشد. در دهه های 1950 و 60، حداقل در اروپا و ایالات متحده، باور غالب این بود که مدیریت چیزی جهانی است.
بند 2 ماده 143 قانون دریایی ایران یکی از دو تعهد اصلی اجاره کننده را پرداخت اجاره بها می داند. و موادی مانند 138 و 158 قانون دریایی هم به طور ضمنی این تعهد را بدیهی فرض نموده اند.
به موجب قانون هواپیمایی کشوری مصوب مجلس، نهاد تنظیم گر صنعت حمل و نقل هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری بوده و تصویب نرخ حمل و نقل هوایی به صورت عادلانه نیز با پیشنهاد سازمان از وظایف شورای عالی هواپیمایی کشوری است.
با وجود تلاش ها، مجاهدت ها و سخت کوشی های متخصصان و کارشناسان دلسوز در بخش های مختلف صنعت هوانوردی کشور شرایط این صنعت در ابعاد مختلف کمی و کیفی در وضعیت شکننده، نااطمینانی و پیچیده ای قرار گرفته است.
در ماه های اخیر بحث های متعددی پیرامون حذف یارانه سوخت هواپیما به شرکت های هواپیمایی داخلی و صرف آن در جهت حمایت از دهک های پایین جامعه مطرح شده است.
برای توسعه ترانزیت ریلی و تثبیت جایگاه ایران در نظم نوین منطقه ای و برای امکان پذیر ساختن حمل ارزان بار در شاخه غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب، توافقنامه احداث خط ریلی رشت آستارا امضا شده است.