عملکرد وزارت راهوشهرسازی بهعنوان یکی از مهمترین و بزرگترین وزارتخانههای اقتصادی کشور اگرچه همواره زیر ذرهبین نظارت نمایندگان و مردم قرار داشت اما خروجی آن طوری نبود که بتواند کاربران جاده و ریل و سایر شقوق حملونقلی و از همه مهمتر بخش مسکن را راضی نگه دارد.
فراز شیخ حسنی، کارشناس برنامهریزی حملونقل در یادداشتی که هفتهنامه حملونقل آن را منتشر کرد به بیان برخی اولویتهای وزارت راه و شهرسازی در دوران جدید پرداخته است.
بهعنوان یک کامیوندار مینویسم که امروز دیگر خبری از مطالبات قبلی ما رانندگان و کامیونداران ازجمله درخواست بیمه، کرایه ارزان و سخت و زیان آور بودن شغل رانندگی نیست؛ امروز بالاترین دغدغه ما تهیه لاستیک و چند برابر شدن قیمت لوازم یدکی است. با وجود اینکه دولت به لاستیک ارز ۴۲۰۰ تومانی را بهعنوان کالای اساسی کامیون داران اختصاص داد، اما این تصمیم هم نتوانست مشکل کامیون داران را حلوفصل کند. متأسفانه این شرایط باعث شده است که کامیون خودبهخود زمینگیر شود و راننده را از انجام کار حمل و نقل بازدارد. اگر چاره اساسی نیندیشند صددرصد کامیونداران توان تهیه لاستیک و دیگر اقلام ضروری کامیون را نخواهد داشت.
گزینههای جایگزین شهردار تهران بهزودی مشخص میشوند. اعضای شورای شهر تهران تا هفته پیش تأکید داشتند قانون منع بهکارگیری بازنشستگان شامل حال شهرداران نمیشود اما هفته گذشته نامهای از سوی معاون قوانین مجلس به علی لاریجانی منتشر شد که در نظر مشورتی به رئیس مجلس اعلام کرده بود، براساس قانون، شهردار تهران مشمول ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان شده و انتخاب یک نفر بازنشسته یا بازخرید شده به عنوان شهردار تهران ممنوع بوده و شهردار تهران نیز ملزم به استعفاست.
همه میدانند زیرساختهای صنعت حملونقل که مهمترین آن ساختوساز جاده است، تأثیر بسزایی در اقتصاد رو به رشد کشورهای در حال توسعه دارد و اگر نتوانیم همگام با رشد جمعیت، این شریانهای حیاتی را سامان دهیم با مشکلات اساسی روبهرو میشویم.
احمد خرم، وزیر پیشین راه و ترابری، در گفتگو با «حملونقل» با بیان اینکه تمامی بستههای پیشنهادی و سیاستهای حمایتی در دورههای گذشته شکستخورده است، چالشهای اصلی حوزه مسکن را تشریح و تأکید میکند برای آنکه وزیر جدید راهوشهرسازی بتواند مشکل بخش مسکن و ساختمان را در یک پروسه پنج ساله حل کند باید دو گام اصلی بردارد.
وزیر راهوشهرسازی جدید دولت دوازدهم، اخیراً پیری ناوگان حملونقل باری با میانگین سنی نزدیک به ۱۷ سال را یکی از چالشهای پیش روی بخش حملونقل دانسته است. محمد اسلامی درعینحال گفته است که افزایش ایمنی جادهها نیز باید در اولویت قرار بگیرد تا شاهد کاهش تصادفات جادهای باشیم. وزارت راهوشهرسازی متولی نظام گسترده حملونقل است و این روزها در کنار هزارتوی مشکلات خود با امتناع برخی کامیونداران از کار مواجه است. موضوعی که حلوفصل آن میتواند شروع خوبی برای کارنامه کاری سرپرست تازهنفس این وزارتخانه باشد. دراینباره با بهروز غروی، مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها، گفتگو کردیم.
در بخشهای مختلف این نشریه نیز میتوانید واکنشها و انتظارات بخش خصوصی یا فعالان حملونقلی از وزیر جدید را ببینید. از جمله احمد خرم (وزیر پیشین راه و ترابری) که این موضوع را واکاوی کرده و به وزیر جدید پیشنهاداتی داده است.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، با بیان اینکه توسعه شهرها به سه سیاست اصلی توسعه شهری متکی است، اظهار کرد: «سیاست نخست توسعه پیوسته یا متصل است. در این روش توسعه و گسترش شهرها در محدودهها و اراضی پیوسته تعیینشده توسط طرحها در قالب طرحهای آمادهسازی زمین پیگیری میشود.
از آخرین باری که یکی از مدیران راهداری و حملونقل جادهای از سرقت تابلوهای مربوط به ایمنی و تجهیزات بینراهی خبر داده است خیلی نمیگذرد که بازهم یکی دیگر از مدیران سازمان راهداری این بار در خوزستان از تکرار این وضعیت گلایه کرده است.