کارشناسان حمل و نقل مخالف انتزاع می گویند، تفکیک وزارت راه و شهرسازی به این دلیل است که دولت می خواهد تمام انرژی خود را بعد از تفکیک به بخش مسکن که جزو دغدغه ها و وعده های او بوده است بگذارد و احتمالا بخش حمل و نقل فراموش شود.
این طور که پیداست نه رستم قاسمی قصد استعفا دارد و نه دولت توانایی عزل او را دارد و وزیر نفت دولت احمدی نژاد همانند استخوان طوری در گلوی دولت گیر کرده که راهی جز جراحی برای رئیس جمهور باقی نمانده است.
اگر بر تفکیک وزارتخانه ها اصرار است، باید تلاش شود این اقدام حداقل آثار منفی را داشته و در ازای هزینه زیادی که بر دوش ملت می گذارد و کُندی که در انجام امور ایجاد می کند فوایدی هم داشته باشد.
همزمان با گزارش کمیسیون عمران مجلس در مورد سانحه مرگبار قطار یزد که در آن ضعف و قصور مدیریتی و نظارتی در سانحه مذکور مشهود بود، تعداد ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس استیضاح رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی را کلید زدند.
نه تنها تفکیک 2 وزارتخانه به منظور تمرکز وزیر بر موضوعات ضرورت دارد، بلکه نشاندن مقوله حمل و نقل در جایگاه شایسته اش هدف دیگری است که در پیشنهاد تفکیک مد نظر کارشناسان است.
درحالی که چند روز پیش عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تفکیک وزارت راه و شهرسازی ضرورتی ندارد، گفت «این موضوع تاکنون در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار نگرفته و به نظر من این مسئله در اولویت قرار ندارد» یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جادهای میگوید: تفکیک وزارت راه و ترابری از مسکن و شهرسازی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.