| کد خبر: 97858 |

بخش خصوصی گردشگری باید به همگرایی برسد

تین‌نیوز| رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از واگذاری تصدی تمام امور به بخش خصوصی خبر داد و گفت: لازم است در شرایطی که دولت همگام و همراه عمل می‌کند بخش خصوصی نیز درون خود به همگرایی برسد.
 
مسعود سلطانی‌فر  معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست هم‌اندیشیِ بخش خصوصی و دولتی گردشگری متشکل از فعالان صنعت گردشگری، تعدادی از نمایندگان مجلس، وزرات خارجه و هتلداران، مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان که شامگاه 11 مرداد ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، گفت: مجوزهای فعالیت در حوزه گردشگری توسط سه سازمان میراث فرهنگی، هواپیمایی و حج و زیارت اعطا می شود که با صبر و به مرور، یکپارچگی در این بخش حاصل خواهد شد.

وی همچنین به رشد ۴۵ درصدی اعتبارات جاری و عمرانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و افزود: امیدواریم با ایجاد زمینه‌های مناسب، سرمایه‌گذاری و معافیت‌های مالیاتی به اهداف ۱۴۰۴ دست یابیم.

معاون رئیس جمهور با یادآوری همراهی سران سایر قوا و دولتمردان در فر آیند توسعه گردشگری بیان کرد:‌ این یک دستاورد و شرایط خوب است که باید قدر آن را بدانیم. ده‌ها نماینده در دوره جدید مجلس در جریان دیدارها و ارتباط‌هایی که داشتند، برای کمک‌رسانی به صنعت گردشگری اعلام آمادگی کردند. حتی قوه قضاییه، دیوان عالی و بازرسی کل کشور نیز همراه است. از جانب سازمانی که در ۱۰ سال گذشته دچار تلاطم بود، هیچ‌گاه این حد همکاری برای پیشرفت صنعت گردشگری وجود نداشته است.

وی ادامه داد: حدود یک ماه پیش در دولت مسئله کوتاه بودن زمان ویزای فرودگاهی مطرح شد که پس از ۲۰ دقیقه بحث، همه از جمله وزرای اطلاعات و امور خارجه اعلام پشتیبانی کردند که زمان ویزای فرودگاهی به سه ماه افزایش یافت.

سلطانی‌فر با بیان اینکه سال ۹۵ با این رویکرد آغاز شده تا بخشی از وظایف حاکمیتی که امروز تعریف می‌شود به مرور زمان به بخش خصوصی واگذار شود و ما نقش برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری خود را ادامه دهیم، گفت:‌با توجه به همگرایی موجود، بخش خصوصی نیز باید همراه‌تر عمل کند، چرا که اگر در کشورهای اطراف قیمت تورها مناسب است ناشی از همکاری دست‌اندرکاران این صنعت می‌شود. بنابراین لازم است در شرایطی که دولت همگام و همراه عمل می‌کند بخش خصوصی نیز درون خود به همگرایی برسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: خیزش بلند کشور ما در حوزه گردشگری از سه سال پیش آغاز شده است،  این خیزش با رویکرد خوب رییس جمهور که در تمامی سخنرانیها  و مصاحبه ها به نقش وظرفیت گردشگری در اقتصاد و توسعه فرهنگی تاکید داشتند و با توجه به برنامه سند چشم انداز 20 ساله آغاز شده است البته دراین مسیر دشواری های بسیاری وجود دارد اما انشالله با عزم و اراده به سر منزل مقصود میرسیم.
 سلطانی فر گفت: شرایط و فضای بعد از برجام تحول خوبی را در این بخش رقم  زد و با ورود سرمایه گذاران خارجی ازکشورهای مختلف اروپایی وآسیایی و همینطور بعضی ازکشورهای عربی توسعه گردشگری، جنبه عملی به خود گرفت و با توجه به اعتبارات قابل رشدی که در بودجه امسال داریم بسیار امیدوار هستیم با ایجاد بسترهای مورد نیاز و ارائه تسهیلات مناسب در 10 سال آینده  به اهداف خود  برسیم  و با نگاه عمیق تر به آینده و همت و با اطمینان می توانیم بگوییم آینده از آن ماست. 

 
در ادامه این مراسم نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:  اگر توسعه صادرات به عنوان کلیدی‌ترین محور رشد اقتصادی کشور در نظر گرفته شود، راهی نیست جز توجه به صنعت گردشگری. این مطالبه‌ی جدی اتاق بازرگانی از دولت است که اگر بنا دارد کلیدی‌ترین، اصولی‌ترین و به حق‌ترین توسعه اقتصادی را سرلوحه قرار دهد، باید پایه‌اش را روی گردشگری بنیان‌گذاری کند. این یک مطالبه جدی است که اگر نگاه شعاری به آن شود، به بیراهه خواهد رفت.

مهدی جهانگیری» سپس به چالش‌های زیرساخت در کشور پرداخت و افزود: در برنامه ششم توسعه تأکید بر پنج برابر شدن شمار گردشگران خارجی است. قطعا رسیدن به رقم 20 میلیون گردشگری که در پایان سال 1404 هدف‌گذاری شده به زیرساخت اساسی نیاز دارد. اقداماتی آغاز شده که قابل تحسین هستند، اما باید به مقوله سرمایه‌گذاری جدی‌تری پرداخته شود.


نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: ما انتظار داریم انقلابی در توسعه صنعت گردشگری اتفاق افتد و نهضت ملی گردشگری با اجماع قوای سه گانه ایجاد شود تا همه گیرهای این صنعت را حل کنیم.

جهانگیری در پایان سخنانش به عنوان مدیر یکی از بانک‌های کشور برای حمایت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به منظور تأمین سرمایه در گردش برای توسعه این صنعت، جذب گردشگران خارجی، چارتر کردن هواپیما و اجاره هتل و همچنین تأمین سرمایه و منابع اولیه برای ایجاد هلدینگ عمده‌فروشی به منظور کاهش هزینه‌های سفر اعلام آمادگی کرد.


مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در سخنانی که در هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری مطرح کرد با اشاره به نقش صنعت گردشگری در حل بحران بیکاری اظهار کرد: به خاطر وجود چنین بحرانی باید به بخش‌هایی که زودتر به اقتصاد جواب می‌دهند بپردازیم. طبق آمار موجود برای تأمین یک شغل در صنعت به 70 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم. در کشاورزی هم که با بحران آب مواجه‌ایم و امکان توسعه را در این بخش نداریم. پس یکی از بخش‌هایی که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در آن به نتیجه برسیم، گردشگری است.

وی سپس با تأکید بر اینکه گردشگری نیازمند برنامه جامع است، افزود: بدون استراتژی نمی‌توان به هدف رسید، چرا که این صنعت با چالش‌هایی از گذشته تاکنون مواجه بوده؛ مانند تبلیغات که باید آن‌ها را حل کند.

وی تأکید کرد: ما بدون سرمایه‌گذاری در رسانه‌های معتبر و شبکه‌های ماهواره‌ای نمی‌توانیم موفق باشیم. اگر مصر و یا ترکیه به این تعداد از گردشگر دست یافته‌اند، به خاطر تبلیغات ماهواره‌ای بوده است.

خوانساری ادامه داد: ما هنوز با خط قرمزهایی مواجهیم که نمی‌دانیم تکلیف چیست. مثلا چند وقت پیش پیشنهادی درباره ساخت فیلمی مربوط به کوروش کبیر داشتیم، ولی دچار ابهام بودیم و نمی‌دانستیم که آیا با این کار مورد تقبیح قرار می‌گیریم یا تقدیر. آیا این اثر با ارزش‌های ما منافات خواهد داشت و یا مشکلی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه ایران در گردشگری اظهار کرد: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده در سال 2015، ایران در سال 2014 از محل جذب گردشگران خارجی 8.2 میلیارد دلار درآمد داشت و 415 هزار شغل مستقیم ایجاد کرد. رتبه ایران از حیث قدرتِ رقابت، اول است و از نظر تعداد میراث فرهنگی رتبه نهم را دارد. اما بدترین رتبه از حیث اهمیت‌دهی دولت به صنعت گردشگری است که ایران را در جایگاه 134 قرار داده است. لازم است به این موضوع توجه جدی‌تری نشان داده شود، چرا که گردشگری اکنون حالت چند وجهی پیدا کرده و بسیاری از کشورها نگاه صرف اقتصادی از آن را برداشته‌اند.

خوانساری همچنین از فعالان گردشگری درخواست کرد به بازارهای مهمی چون چین توجه جدی نشان دهند و گفت: چینی‌ها سال گذشته 192 میلیارد دلار در خارج از کشور هزینه کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 به 1200 میلیارد دلار برسد. چین یکی از کشورهایی است که می‌توان به آن اتکا کرد.

وی سپس از مذاکره با سفیر ایران در چین برای جذب درصدی از گردشگران این کشور خبر داد.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه از آغاز طرح آزمایشی صدور ویزای الکترونیک ایران از روز 12 مرداد ماه خبر داد و گفت: با افزایش شمار کشورهایی که در حال لغو ویزا با آنها هستیم و همچنین تمدید اعتبار ویزای فرودگاهی تا ٣ ماه، مشکل ویزای ایران تقریبا حل شده است.

حسن قشقاوی در این نشست، این نوید را داد که ویزای الکترونیک ایران تا پایان سال به طور قطعی و بدون نقص راه‌اندازی شود.

وی اظهار کرد: با اینکه الزام دولت برای راه‌اندازی این ویزا تا پایان سال است، اما از روز سه‌شنبه - ١٢ مردادماه - اولین عملیات اپراتوری ویزای الکترونیک از طریق یکی از آژانس‌های واردکننده گردشگر خارجی آغاز می‌شود.

قشقاوی همچنین گفت: سیستم ویزای الکترونیک ایران بسیار قوی است و درخواست کننده حتی از منزل می‌تواند شاهد تمام مراحل اجرایی کار باشد.
 
وی سپس با اشاره به وجود ١١ نوع ویزا در ایران اظهار کرد: این تنوع به حدی است که ما گاهی نگران می‌شویم کاربرد آنها برای مردم درست تبیین نشود. مثلا نوعی ویزای یک ساله با یک‌سوم قیمت برای همسران خارجیِ زنان ایرانی و فرزندان آنها وجود دارد که بسیاری از آن اطلاع ندارند و این درحالیست که ما ٦ میلیون ایرانیِ مقیم خارج داریم و یقینا آنها تمایل دارند به همراه خانواده سرزمین مادری را ببینند.
 
همچنین، رئیس سازمان توسعه تجارت در این نشست، آمار درآمد ارزی حاصل از گردشگری در چهار ماه نخست امسال را ۲.۸۵ میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم گویای درآمد متوسط روزانه ۲۳ میلیون دلار برای گردشگری کشورمان است.

«ولی‌الله افخمی» با اشاره به انتقادهای مطرح شده از سوی تورگردان‌ها درباره کمبود حمایت از صنعت گردشگری در بیانی متقابل اظهار کرد: کار کردن و برداشتن موانع سخت است. مطمئنم اگر بیشتر به گشایش‌هایی که بعد از برجام حاصل شده بپردازیم، می‌توانیم این نوید را بدهیم که برخی موانع به مرور حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: توقع بر این است که تورگردان‌ها از موقعیت پیش‌آمده برای کشور بهره‌برداری مطلوب‌تر و برنامه‌ریزی بهتر داشته باشند. به عنوان نمونه هفته گذشته سفری به آستاراخان داشتم که با توجه به درخواست تجار ایرانی، دو پرواز در هفته به این مقصد برقرار شده است. اما این پروازها با کمبود مسافر مواجه است. یکی از تورگردان‌ها که در آن سفر همراه‌ ما بود برای جذب گردشگر از این مقصد اعلام آمادگی کرد. علاوه‌بر این می‌توان از این پرواز به عنوان کانِکشن روسیه و عمان برای جذب گردشگران روس به ایران استفاده کرد. در حالیکه اگر برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد، ممکن است یک خط هوایی را که قابلیت درآمدزایی برای کشور دارد از دست بدهیم.

«افخمی» در ادامه سخنانش با اشاره به خواسته تورگردانان کشور برای اعمال معافیت مالیاتی در واردات خودروهای گردشگری اظهار کرد: محدودیتی برای ورود این خودروها به کشور نداریم، اما گاهی تقاضا برای معافیت مالیاتی است که این امکان‌پذیر نیست. طبق قوانین هر کالایی که به کشور وارد می‌شود، باید حقوق ورودیه‌ی آن را پرداخت کند.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله بانک‌ها کمک می‌کنند و منابع مالی را در اختیار قرار می‌دهند و امیدواریم سال دیگر در چنین هم‌اندیشی، شاهد شنیدن خبر تأمین خودروهای مناسب گردشگری باشیم.

«افخمی» همچنین درباره جوایز صادراتی و حمایت‌هایی که سازمان توسعه تجارت می‌تواند از بخش گردشگری داشته باشد، توضیح داد: متأسفانه دولت با مشکلاتی مواجه است و در بسته حمایت‌های صادراتی قادر نبوده ریالی به سازمان توسعه تجارت بدهد. اگر کمک‌هایی هم به راه‌اندازی خطوط هوایی شود، مربوط به تأمین مالی سال گذشته است. اگر دولت ما را تأمین مالی می‌کرد حتما دربست همه آن را تقدیم بخش خصوصی گردشگری می‌کردیم.

وی افزود: البته در بودجه سازمان توسعه تجارت منابع مالی خوبی پیش‌بینی شده که اگر تخصیص یابد در چارچوب ضوابط موجود می‌توان ارائه کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.