| کد خبر: 96242 |

◄بخش‌خصوصی می‌تواند توسعه حمل‌ونقل ریلی را در زمان کوتاه‌تری محقق کند

تین‌نیوز، راه‌آهن به واسطه داشتن مزيت‌هاي نسبي همچون ايمني بيشتر، كاهش مصرف سوخت، ‌سازگاري بيشتر با محيط ‌زيست و ... به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اهرم‌هاي رشد و توسعه اقتصادي كشور در راستاي واگذاري امور به ‌‌بخش‌خصوصي قدم‌هاي موثري برداشته است.
 
به گزارش تین‌نیوز، اين صنعت مشابه اغلب كشورها در طول سال‌هاي اخير تا حدود زيادي، بسياري از امور آن به شركت‌هاي نيمه‌دولتي و خصوصي سپرده شد، اين اقدامات به مرور در سال‌هاي گذشته صورت گرفت.
 
در واقع خصوصي‌سازي در راه‌آهن به‌صورت رسمي و سازمان‌يافته از سال ۱۳۸۱ با ايجاد واحدي با نام مشاور خصوصي‌سازي، رنگ و بويي تازه به خود گرفت.
 
اما اينكه تاكنون چه ميزان در صنعت ريلي كشور سرمايه‌گذاري خارجي صورت گرفته و اينكه تا چه ميزان بخش‌‌خصوصي چه به صورت فاينانس و چه به صورت مستقل توانسته است در اين بخش سرمايه‌گذاري كند، نياز به بحث و بررسي دارد.
 
مسئولان در اين‌باره معتقدند تا جايي كه امكان دارد در سياست‌ها و برنامه‌هاي جذب سرمايه‌گذار بخش غيردولتي هيچ مانعي در برابر حضور بخش غير دولتي وجود ندارد و قطعا حضور بخش‌هاي غير دولتي داخلي و خارجي چه به صورت فاينانس و چه به صورت مستقل در چارچوب مقررات حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي كشور امكان‌پذير است.
 
حال با وجود داشتن خطوطي كه در انتظارسرعت بالا هستند، بازهم سرمايه‌گذار خارجي می‌تواند درخواست سرمايه‌گذاري داشته باشد؟

طبق گزارش منتشر شده در روابط عمومی شرکت راه‌آهن ، كارشناسان صنعت ريلي بر اين باورند كه اعتبار مورد نياز براي پروژه‌هاي عمراني در بخش ريلي مي‌تواند زمينه را براي توسعه شبكه ريلي فراهم كند.
 
بنابراين تدوين برنامه‌ريزي‌هاي مدون براي بخش‌هاي مختلف ريلي و اجراي سياست‌هاي از پيش تعيين شده براي اين بخش مي‌تواند تأثير خود را بر بخش حمل‌ونقلي بگذارد تا به اهداف مورد نظر در اين صنعت برسيم.
 
بدون شك اختصاص اعتبار مورد نياز براي پروژه‌هاي عمراني در بخش ريلي، خريد ناوگان و توسعه خطوط به منظور ارتقاي ترانزيت كالا و ايجاد بستر همكاري‌هاي بين‌المللي با كشورهاي همسايه و خارجي، مي‌تواند زمينه را براي توسعه فرودگاه‌هاي كشور فراهم كند.
 
همانطور كه مي‌دانيم حمل‌ونقل ريلي كشور يك شبكه فعال و پويا و تأثيرگذار است؛ بنابراين بايد به صورت سيستمي و برنامه‌ريزي شده،‌ تمامي فعاليت‌هاي آن شكل عملياتي داشته باشند.
 
در همين راستا، ورود بخش‌خصوصي، مي‌تواند توسعه حمل‌ونقل ريلي را در زمان كوتاه‌تري محقق سازد.
 
بنابراين دولت بايد سرمايه‌گذاران را به سمت توسعه اين صنعت تشويق كند تا اتفاقات قابل توجهي را در حوزه‌هاي مختلف آن شاهد باشيم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.