| کد خبر: 96147 |

در مقدمه «میزگرد تخصصی صنعت حمل‌ونقل ریلی» در تین‌نیوز مطرح شد:

◄دولت چاره‌ای جز توسعه حمل‌ونقل ریلی ندارد

تین‌نیوز| در رابطه با مشکلات موجود بر سر راه حمل‌ونقل ریلی چه در بخش بهره‌برداری و چه در بخش تولید در میزگردی با حضور رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، رئیس هیات مدیره  و دبیر انجمن صنایع ریلی و همچنین یکی از کارشناسان صنعت ریلی به گفت‌وگو نشستیم.
 
به گزارش تین‌نیوز، در ابتدا حسن موسوی نژاد، با بیان اینکه اول بحث اقتصادی مطرح است، گفت: «اقتصاد حمل‌ونقل ریلی در شرایط کنونی اقتصادی پویا و با آینده روشن نیست.
 
اگر اقتصاد این حوزه به اقتصاد مثبتی تبدیل شود هم در بهره‌برداری و هم در  صنعت ریلی اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
 
دلیل اصلی این مساله هم آن است که حمل‌ونقل ریلی بیش از آنکه در اقتصاد بنگاه موثر باشد در اقتصاد ملی معنا پیدا می‌کند.
 
در تمام دنیا که کشورها حمل‌ونقل ریلی پیشرفته دارند بخش عمده سرمایه‌گذاری از طرف دولت تامین می‌شود و دولت است که از توسعه این بخش حمایت می‌کند.
 
اگر در دیگر کشورها شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به عنوان بنگاه‌های اقتصادی موفق عمل می‌کنند، قسمتی از نیازهای آن‌ها از طریق اعتبارات عمومی برطرف می‌شود.
 
در ایران به دلیل معضلات اقتصادی که دولت با آن روبه‌رو است توجه ریالی به حمل‌ونقل ریلی کاهش یافته است.
 
اگرچه در حال حاضر دولت، وزارت راه‌ و ‌شهرسازی و مقام معظم رهبری در رابطه با حمل‌ونقل ریلی دیدگاه‌های مناسبی دارند؛ اما متاسفانه وضعیت اقتصادی دولت اجازه نمی‌دهد که در این بخش سرمایه‌گذاری جدی صورت بگیرد و در نتیجه ما در اقتصاد حمل‌ونقل شرایط مناسبی را شاهد نیستیم.
 
محمدحسین قنبری نیز در ادامه به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز بحث از جانب صنایع و شرکت‌های تولیدکننده واگن و تجهیزات در رابطه با مشکلات این بخش صحبت کرد.»
 
قنبری با بیان اینکه دولت در شرایط کنونی راهی جز بها دادن به صنعت ریلی ندارد، گفت: «دولت در سال‌های اخیر بیشتر به حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخته و هزینه کرده است؛ به‌طوری که دیگر در این بخش رشد و توسعه چشمگیری را متصور نیست.
 
از سوی دیگر، در حمل‌ونقل هوایی نیز اگر سرمایه‌گذاران خارجی نگاه مثبتی به این حوزه داشته باشند، بودجه کلانی برای تحقق برنامه‌ریزی‌های فعلی نیاز است؛ ضمن اینکه حمل‌ونقل هوایی نمی‌تواند پاسخگوی همه ابعاد این حوزه باشد و برای مصرف‌کننده هم هزینه بالایی را در پی دارد.
 
به همین جهت در حال حاضر دولت راهی جز ارزش دادن به حمل‌ونقل ریلی ندارد و به نظر می‌رسد که مسوولان دولتی هم به همین نتیجه رسیده باشند.
 
در حوزه ریلی، کریدور شمال به جنوب بسیار حائز اهمیت است و اگر این مسیر شکل بگیرد ثروت کلانی را عاید کشور می‌کند و بدون اینکه زحمتی بکشیم درآمد حاصل از این مسیر به اقتصاد حمل‌ونقل کشور تزریق می‌شود.
 
در این صورت چرخه ریلی کشور کاملا به تحرک درمی‌آید و آن زمان است که سرمایه‌گذار داخلی خصوصا در حوزه حمل‌ بار پیش قدم خواهد شد.
 
در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران برای خرید واگن و افزایش ظرفیت ریلی ابراز تمایل خواهند کرد و این در شرایطی است که تولید واگن در کشور تا حد زیادی قابل تحقق است؛ به این ترتیب چرخ صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور نیز به گردش درخواهد آمد.
 
این اتفاق در مقایسی کوچکتر، در حمل‌ونقل مسافری هم رخ خواهد داد؛ البته اگر قطارهای پرسرعت در این عرصه فعال شوند به جرأت می‌توان گفت درآمدزایی و بازگشت سرمایه بخش مسافری بیش از حمل‌بار ریلی رضایت‌بخش خواهد شد.
 
قنبری با اشاره به اینکه بیان پیش‌بینی‌های این‌چنینی و ارائه تصویری از آینده صنعت حمل‌ونقل ریلی می‌تواند ارزش این بخش از حمل‌ونقل کشور را بیشتر نشان دهد، صحبت‌های ابتدایی خود را به پایان برد.»
 
در ادامه صحبت‌های حسن موسو‌ی نژاد و محمدحسین قنبری، دبیر انجمن صنایع ریلی نیز با بیان اینکه باید در ابتدا مشکلات صنعت حمل‌ونقل ریلی را ریشه‌یابی کرده و راه‌های برون‌رفت از آن را بیابیم، گفت: یکی از راه‌کارهایی که در شرایط کنونی می‌تواند نجات‌بخش صنعت حمل‌ونقل ریلی باشد آن است که با بررسی هزینه و درآمد حوزه ریلی، علت عدم مشارکت بخش‌خصوصی در این بخش را شناسایی کنیم.
 
جمشیددوست در ادامه گفت: « به نظر می‌رسد راه نجات هر صنعتی حضور بخش‌خصوصی است و در صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز به دلیل اینکه معادلات هزینه و درآمد هم‌خوانی ندارد، بخش‌خصوصی تمایلی به ورود در این حوزه نشان نمی‌دهد.
 
از طرفی صنعت ریلی با وجود مشکلات متعدد خود از ابزارهای کمکی دولت که مهم‌ترین آن بانک‌ها هستند، ناامید است.
 
در حالی که نرخ بهره بانکی بیش از 25 درصد و بازده صنعت ریلی نیز در حدود 7 درصد است، عملا بانک‌ها نمی‌توانند کمکی به این صنعت بکنند.
 
البته برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته که یکی از آن‌ها تامین مالی از طریق وجوه اداره شده است؛ اما این موضوع برای تعداد انگشت‌شماری از فعالان این بخش به صورت نسبی تحقق پیدا کرده است.
 
یکی دیگر از این طرح‌ریزی‌ها نیز در خصوص تامین منابع از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت صورت گرفته بود که تا کنون مجالی برای تحق نیافته است.»
 
در ادامه فرهاد اجتهادی، مدیرعامل شرکت ریل‌رود، به عنوان یک کارشناس و فعال عرصه حمل‌ونقل ریلی، موضوع مورد بحث را از منظر صنعتی و به عنوان تامین‌کننده برخی نیازهای صنعت ریلی ادامه داد که جزئیات آن در گزارش‌های بعدی این میزگرد منتشر خواهد شد.


ادامه دارد...

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.