| کد خبر: 93458 |

◄پرداخت بدهی ایرلاین‌ها باید از طریق قانون صورت گیرد

تین‌نیوز | دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به صدور حکم جلب مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان گفت: همچنان پافشاری می‌کنم که ایرلاین‌ها باید بدهی‌شان را از طریق قانون به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بپردازند.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز درباره صدور حکم جلب مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان گفت: پرداخت بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران موضوعی است که همواره مورد توجه شرکت‌های هواپیمایی است. همچنین حرفی در وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها مستند بر مسائل قانونی نیست و این شرکت باید از مسیر قانونی مطالبات خود را دریافت کند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 13 آیین‌نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت؛ اگر شرکت‌های هواپیمایی بدهی‌شان به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را ارایه ندهند، موضوع باید به سازمان هواپیمایی کشوری ارجاع داده شوند تا سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به ایرلاین‌های بدهکار تعیین تکلیف کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: در آیین‌نامه اجرایی بودجه سنواتی صریحا اعلام شده که بخش‌های دولتی نباید شکایت از یکدیگر را به دستگاه قضایی ببرند. شرکت هواپیمایی آسمان به سازمان بازنشستگی تعلق دارد و زیر نظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند. همچنین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مجموعه‌ای دولتی است. بنابراین در این شرایط نیازی به مراجعه به دستگاه‌های قضایی نیست بلکه این موضوع در نهاد ریاست جمهوری قابل بررسی است.

به گفته وی در بودجه سال 1395 آمده است که پرداخت بدهی ایرلاین‌ها تا یک هزار میلیارد تومان قابل تهاتر با دولت است. این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و دولت باید این قانون را ابلاغ کرده و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از این طریق آن را پیگیر کند.

اسعدی سامانی یادآور شد: اقدام شرکت فرودگاه‌ها برای صدور حکم جلب مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان بر عملکرد این ایرلاین و سایر ایرلاین‌های داخلی اثر منفی گذاشته و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی به همراه داشته است. همچنین در این برهه برخی از طرف‌هایی که با شرکت هواپیمایی آسمان درحال معامله بودند، فشارهایی بر آن آورده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که‌ «شرکت فرودگاه‌ها شرکتی درآمد – هزینه‌ای است، درآمد حاصل از ارایه خدمات به ایرلاین‌ها را صرف افزایش ایمنی پروازها و حفظ جان مسافران می‌کند، آیا ایرلاین‌ها با نپرداختن بدهی‌‌های خود حاضر به خطر افتادن جان مسافران هستند؟» گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قطعا شرکت درآمد – هزینه‌ای است اما هم‌اکنون این شرکت با دریافت مطالبات خود آن را صرف خرید تجهیزات نمی‌کند. شرکت هواپیمایی آسمان هم بدهکار است و وظیفه خود می‌داند که آن را بپردازد، همانگونه سایر ایرلاین‌ها با شرکت فرودگاه‌ها همکاری داشتند و در این زمینه شفاف‌سازی کردند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: اکنون سایر شرکت‌های هواپیمایی درحال پیگیری‌اند، شرکت‌های بدهکار شاید فعالیت‌شان راکد شده باشد، شرکت فرودگاه‌ها از آن‌ها خواستار تسویه حساب شده است و شرکت‌های هواپیمایی فعال هم پیگیر پرداخت بدهی‌شان هستند. ایرلاین‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی از شرکت‌های فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درخواست و توقع همکاری بیشتری دارند. در حقیقت اجزای صنعت هوانوردی به هم متصل‌اند و بروز مشکل برای یکی، ایجاد مشکل برای صنعت هوانوردی است. باید همه اجزای صنعت را یکپارچه دید و شرکت فرودگاه‌ها نیز باید موضوع را از طریق سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کند.

وی در جواب به این پرسش که «موضع‌گیری شما نسبت به این موضوع چیست؟» عنوان کرد: اعتراض خود را به مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و سایر مراجع ارایه کردیم تا دیگر شاهد بروز چنین مسایلی نباشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ارادتی 0 0

    آقای سامانی شما که مدیر حراست بودین بهتر میدونین که شرکتهای هواپیمایی به آشغال آوردن و سوء استفاده از نیاز مردم و قدرت انتخاب نداشتنشون سالهاست عادت کردن. هرکاریشون بکنن هم دنبال منافعشون هستن. حلال و حروم و بیت المال هم براشون مهم نیست. حالا هم که خودشون پول بلیت رو می برن و میدوزن بازم دنبال رانت و سوء استفادن. خوب اگه فرودگاه و ناوبری پولشو نگیره برای چی؟ تا آقایون با پول مردم دمشون کلفت تر بشه؟ شرکتا با پول کی بهترین ماشینا رو زیر پای پرسنلشون میندازن؟ پول فیس و افاده مهمانداراشون و بلیت مجانی کارمنداشون از کج می آید؟ اگه پول ندارن خوب رفاهیات کامنداشون رو کم کنند. چرا پول دولتو نمیدن؟ پول دولت هم پول مردمه. از مردم بپرسن یکیشون راضیه؟ خدا پدر مه آبادی رو بیامرزه که جلوشون وایساده. بالاخره یکی پیدا شد دنبال حق مردم باشه. شرف داشته باشه.

  • جانماز آبکش 0 0

    مگه ایرلاینا قانون حالیشون میشه؟ خوب پول ندادن قانونیه یا دنبال پول رفتن و از زور قانون استفاده کردن؟ مسخره است. یه آدم با این همه ادعا به قول قدیمیا حرفش و نمیجود. اگه پول ازتون نگیرن هم مومن هستند و هم مدیر و مدبر نه؟ همه رانت خواری رو دوست دارن. کو مدافع حق.

  • 0 0

    بابا یه شکایت رو چقدر بزرگ میکنین. پول نمیدن بلیط رو گرون کردن بعدم نباید گفت که بالای چشمتون ابروهه. خنده داره انجمن خودشون می آد قضاوت میکنه بعد تین هم اونو چاپ میکنه. این همه شرکت تو دنیا از هم شکایت میکنن. از کشورمون اینقد شکایت میشه و به ناحق پولمونو ور میدارن چیزی کسی نمیگه. یکی نیست از این فرودگاه تشکر کنه که مثل آدم رفته دنبال حقش.