| کد خبر: 93448 |

۳ دلیل «تراول ویکلی» برای رونق گردشگری ایران

تین‌نیوز| یکی از نشریه‌های معروف آمریکایی در حوزه گردشگری به نام «تراول ویکلی» در تازه‌ترین گزارش خود، پیش‌بینی کرده است عظیم‌ترین رونق بعد از توافق هسته‌ای ایران و غرب در صنعت گردشگری خواهد بود.

این گزارش از سری گزارش‌هایی است که توسط نویسندگان و عکاسان مطرح دنیا نوشته می‌شود؛ نویسندگانی که به مقاصد گردشگری دنیا سفر می‌کنند. حالا «پاتریشیا شولتز»، نویسنده کتاب «1000 مکانی که قبل از مرگ باید دید»، به همراه یک گروه 16 نفره از ایران بازدید کرده‌ و گزارشی مفصل بر مبنای مشاهدات خود برای این نشریه نوشته است.

به گفته این نویسنده، به سه دلیل، گردشگری می‌تواند بزرگ‌ترین رونق را در اقتصاد ایران رقم بزند؛ نخست آنکه ایران برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها کشور بسیار جالبی است. متعاقب این موضوع، شرکت‌های خارجی نیز در بخش‌های زیرساختی مانند هتل‌داری و حمل‌ونقل هوایی تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران دارند؛ بخش‌هایی که برای توریست‌های غربی در هنگام انتخاب مقصد سفرشان، بسیار مورد اهمیت است. همچنین به تازگی و بعد از رفع تحریم‌ها ایران به دنبال آن است هواپیماهای جدیدی بخرد و سیستم هوایی خود را ارتقا بدهد. به باور نویسنده این گزارش، چنین مسائلی می‌تواند به رونق گردشگری ایران بینجامد.

شولتز با بیان اینکه متاسفانه پرواز مستقیمی از آمریکا به ایران وجود ندارد و باید برای سفر به ایران از شرکت‌های هواپیمایی‌ کشورهای همسایه کمک گرفت، ابراز امیدواری و بیان کرده است: «با اینکه هنوز نمی‌دانیم بعد از تمام شدن دوره ریاست جمهوری اوباما و روحانی چه اتفاقی خواهد افتاد اما امیدواریم شرایط بازهم بهتر شود و جهانیان بتوانند بیشتر از این کشور تاریخی و سرشار از صحنه‌های طبیعی جذاب و مدرن بازدید کنند.» او تصریح کرده که این همه زیبایی و جذابیت ایران در مرزهای کشورهایی مانند عراق و افغانستان و پاکستان وجود دارد؛ آن هم در کشوری که حدود 99درصد مردم آن مسلمان هستند و 90درصدشان شیعه‌ و در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند.
 
شنیده‌ها از رسانه‌های غربی را نشنیده بگیرید!
در همین حال این گزارش تاکید کرده که باید هر چه راجع به ایران از طریق رسانه‌های غربی شنیده‌اید را کنار بگذارید و حالا که درهای این کشور مهم در خاورمیانه برای گردشگران باز شده‌ از این فرصت استفاده و به این مقصد جالب و هیجان‌انگیز سفر کنید. تراول ویکلی یادآور شده: «دولت روحانی با دستیابی به توافق هسته‌ای با آمریکا و 5 کشور قدرتمند‌ جهان باعث توجه دوباره دنیا به سمت ایران شده است. کشوری که دو هزار سال راه ابریشم از آن می‌گذشت و مسافران زیادی از آن عبور می‌کردند، بار دیگر خود را برای استقبال از گردشگران آماده می‌کند.»

نویسنده این گزارش، به تغییر دیدگاه رسانه‌های جهان نسبت به ایران در سال جاری اشاره کرده و نوشته است: «مجله نشنال جئوگرافیک در سال 2016 ایران را به‌عنوان مقصد شماره اول برای سفر معرفی کرد. همچنین نشریه « Travel and Leisure» ایران را جزو مقصد‌های برتر برای سفر در سال 2016 قرار داد و «سی‌ان‌ان» نیز ایران را جزو 16 مکانی که باید در سال 2016 از آن بازدید کرد معرفی کرده‌است.

در ماه فوریه نیز روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از منابع رسمی ایران از حضور 5 میلیون‌ گردشگر خارجی درسال 2014 خبر داد که 3400 نفر از آنها آمریکایی بودند و 5/ 7میلیارد دلار در ایران هزینه کرده‌اند. همچنین مجله «تایمز» پیش‌بینی کرد تا سال 2025 ایران سالانه میزبان 20 میلیون گردشگر خواهد بود که 30 میلیارد دلار در این کشور هزینه خواهند کرد.»
 
توصیفی از مردم و شهرهای ایران
شولتز که در ایران با مردم صحبت کرده و از مکان‌های تاریخی دیدن کرده با اشاره به اینکه ‌ایران کشوری با 19 مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو و هزاران مکان دیدنی دیگر و مردمی‌ میهمان‌نواز و جوان است، خاطرنشان کرده: «سال‌ها، عکس‌های شگفت‌انگیزی از آثار باستانی، کاخ‌های باشکوه با پنجره‌های رنگی، حمام‌های باستانی، بازارهای پر از ادویه‌ و ترشی‌های رنگارنگ و فرش‌های ایرانی بی‌نظیر، معماری اسلامی، کاشی‌های آبی بر سردر مساجد و گنبد‌های معماری شده با محاسبات خاص ریاضی دیده بودم؛ اما بعد از بازگشتن از ایران نه تنها از گنجینه‌های مکانی ارزشمند ایران که باعث تمایز آن از بقیه جهان می‌شود صحبت کردم، بلکه از باورهای غلط کشورهای غربی راجع به این کشور و میهمان‌نوازی و خوش‌برخوردی و جمعیت‌جوان ایران نیز بسیار سخن گفتم که خود گنجینه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند.» او اضافه کرده است: «مردم ایران ما را به میهمانی و جشن‌های خود دعوت می‌کردند و به ما هدیه‌هایی هرچند کوچک می‌دادند. همین‌طور در کافه‌های شهر جوان‌های زیادی ما را به سر میز خود دعوت می‌کردند.»

این نویسنده تراول ویکلی در باره بافت جمعیتی و جنسیتی ایران نوشته است: «این کشور از لحاظ وسعت بعد از عربستان دومین کشور بزرگ خاورمیانه است. این کشور در ناحیه استراتژیکی بین غرب و شرق و بین سرزمین‌های نفتی خلیج‌فارس و دریای خزر قرار گرفته‌است؛ کشوری مسلمان و شیعه که اگرچه زنانش مانند زنان عربستان محدود نشده‌اند و اغلب جمعیت دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و همچنین اجازه فعالیت‌های اجتماعی و رانندگی را دارند، اما هنوز محدودیت‌های سنتی زیادی برای آنها وجود دارد. در حال حاضر بیش از 70درصد از جمعیت 80 میلیونی ایران زیر 35 سال و 33 درصد زیر 15سال هستند که نشان از پتانسیل بالای ایران برای رشد دارد.»

شولتز در سفرهایی که به شهرهای مختلف ایران داشته، از فرهنگ اصیل مردم ایران تعریف‌ و در ادامه تصریح کرده است: «ایرانیان به زبان فارسی که یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا است صحبت می‌کنند و همچنین در سطح قابل قبولی می‌توانند با خارجی‌ها انگلیسی صحبت‌ کنند. برای آنها بسیار مهم است که جدا از مردم کشورهای عربی شناخته شوند. آنها مردمی با سنت‌های دیرینه، تحصیلکرده و با هویت هستند. اگرچه دو سوم ایران بیابانی است اما این کشور که دو برابر تگزاس است؛ سرشار از زیبایی‌های طبیعی و ساخته بشر، رشته‌کوه‌های بلند، روستاهایی تاریخی با خانه‌های خشتی و شهرهایی با قدمت میلیون‌ها سال.»

‌ او با اشاره به پیست‌های اسکی ایران، درباره جاذبه‌های برخی شهرهای کشور که به آنها سفر کرده، نوشته است: «یکی از مشهورترین مکان‌های اسکی در نزدیکی شهر تهران، پایتخت ایران، قرار دارد؛ با جاده‌ای بسیار خوب و امکانات رفاهی بهداشتی برای گردشگران. شهر تبریز نیز پایتخت قدیمی ایران است که یکی از تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای جهان در آن قرار دارد. مارکوپولو نیز در سفرنامه خود از فرش‌های دستبافت و هنرقالی‌بافی این ناحیه از ایران نوشته است. تهران نیز شهری مدرن و ثروتمند است با هتل‌ها، موزه‌های بی‌نظیر، بوتیک‌های مد و گالری‌های هنری و البته ترافیک که مانند یک پایتخت اروپایی می‌نماید. همین‌طور یزد شهری است که با آجرهای خشتی و بادگیر، ساختمان‌هایش در دنیا معروف است. این شهر آتشکده‌های قدیمی دارد که هنوز استفاده می‌شوند و آتش‌هایشان روشن است. این آتشکده‌ها عبادتگاه زرتشتیان بوده است.»

گزارش تراول ویکلی شیراز و اصفهان را نیز به‌عنوان قلب فرهنگ ایرانی معرفی کرده و یادآور شده است:‌ «شیراز شهری با تاریخچه‌ ادبی و هنری غنی‌ است و آرامگاه شاعران بزرگی مانند حافظ و سعدی در این شهر قرار دارد. این شهر در واقع شهر عاشقان و شعر است. در نزدیکی شیراز، پرسپولیس قرار دارد که سال 515 پیش از میلاد یایتخت تشریفاتی بزرگ‌ترین امپراتوری جهان بود و در سال 330 پیش از میلاد بخش عظیمی از آن توسط اسکندر‌مقدونی از بین رفت. اصفهان نیز شهری است پر از دیدنی‌های مجذوب‌کننده؛ خیابان‌های وسیع پر درخت و پل‌هایی رویایی و با میدانی بزرگ به نام میدان امام که هر انسانی را شیفته زندگی در این شهر می‌کند. این میدان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی را به نمایش گذاشته است.»
 
سرزمینی با غذاهای سنتی، عجیب و رنگارنگ
به عقیده این نویسنده و گردشگر خارجی، غذا نقش پررنگی در فرهنگ ایرانی بازی‌ می‌کند. او در این باره نوشته است: «غذاهایی با طعم و رنگ غذاهای خاورمیانه که در کیفیت و طعم خوبی ارائه می‌شوند. تقریبا در هر خیابان شهر، رستورانی را می‌توان یافت که کباب با برنج زعفرانی ارائه می‌کند.
همچنین ظرف‌هایی که با سبزیجات و گل‌های تازه و ادویه‌های خوش طعم و میوه‌ تزئین شده‌اند در کنار هر غذایی وجود دارند. قورمه سبزی که با سبزیجات، گوشت و لوبیا پخته می‌شود، فسنجان که با مرغ و رب‌انار و گردو درست می‌شود و ته‌دیگ‌های کره‌ای و طلایی از دیگر غذاهای اصیل این کشور هستند. بستنی سنتی زعفرانی که با گلاب و زعفران و پسته درست می‌شود را نیز می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین دسرهای جهان معرفی کرد.»

در یکی، دو سال اخیر روزنامه‌نگاران و نویسندگان بسیاری از رسانه‌های مهم دنیا به ایران سفر کرده‌اند و تجارب خود را به‌صورت گزارش‌هایی اینچنین در جهان به انتشار رسانده‌اند. به باور کارشناسان چنین گزارش‌هایی می‌تواند به معرفی ایران در دنیا کمک و توجه مردم را به ایران جلب کند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.