| کد خبر: 93416 |

مینی‌بوس‌ها روی میزها هم فرسوده شده‌اند

تین‌نیوز| سال۹۵ هم آمد و یک فصلش گذشت اما هنوز طرح از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده روی میزها و پشت بودجه‌های نداشته خاک می‌خورد.رانندگان این وسایل فرسوده می‌دانند كه دیگر نمی‌توانند با مینی‌بوس‌ها كار كنند و باید آنها را تبدیل به وسیله‌ای دیگر كنند. راه‌حلش را هم شهرداری آماده كرده و راه را برای تاكسی‌دار شدن رانندگان فراهم كرده و كمك بلاعوض هم می‌دهد اما هنوز طرح جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده با تاكسی منتظر تأیید وزارت كشور است.

نگاه قانون به مینی‌بوس‌ها
مینی‌بوس‌های فرسوده به‌علت فرسودگی، تولید آلاینده‌های گوناگون و هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی كه ایجاد می‌كنند و هزینه‌های سنگین‌تری نسبت به منافعشان دارند. این هزینه تا حدی بالا می‌رود كه در متن ماده62 قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادی به این وسایل فرسوده عنوان «پسماند» اطلاق شد و از رده خارج كردن آنها براساس بند (ب) همین ماده از وظایف مستقیم دولت شمرده شد.

شهرداری تهران چه می‌گوید؟
مدیریت شهری برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت پیشنهاد كرده كه این وسایل فرسوده با تاكسی جابه‌جا شوند. این پیشنهاد به شورای‌عالی ترافیك و وزارت كشور نیز ارائه شده كه به سهمیه تاكسی‌های شهر تهران بیفزاید كه این جایگزینی هم سبب می‌شود فعالیت غیرقانونی خودروهای شخصی در ناوگان تاكسیرانی كاهش پیدا كند و هم مینی‌بوس‌های فرسوده از رده خارج و تاكسی نو جایگزین شود. سیدجعفر تشكری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: در این طرح پیشنهادی، شهرداری ۲۰میلیون تومان كمك بلاعوض خود را خواهد كرد و ۱۰میلیون تومان نیز از محل گواهی اسقاط مینی‌بوس‌ها به رانندگان می‌رسد كه معادل یك تاكسی صفر كیلومتر می‌شود. امیدواریم با تأیید وزارت كشور روند تعویض مینی‌بوس‌های فرسوده با تاكسی‌های صفر به سرانجام برسد زیرا این مینی‌بوس‌ها به‌شدت در آلودگی هوای پایتخت تأثیرگذارند.

كاهش ایمنی با حضور فرسوده‌ها
پیشنهاد مدیریت شهری پایتخت در شرایطی روی میز مسئولان دولتی است كه با تردد مینی‌بوس‌های فرسوده هرروز از ایمنی تردد در شهر و كیفیت هوا كاسته می‌شود. در بخش ایمنی تردد، این وسایل كه متوسط عمر 25سال را دارند سال‌هاست نتوانسته‌اند معاینه فنی بگیرند و به‌دلیل فرسودگی از عمر تجهیزات ایمنی و به‌ویژه ترمز آنها تا آنجا كاسته شده كه برای تردد در شهر خطرساز هستند. معاون شهردار پایتخت در این‌باره می‌گوید: نمی‌توان سلامت و جان شهروندان را فدای نوسازی خودروهای فرسوده كرد. نمی‌شود گفت سرطان نگیرید، بیمار نشوید تا مینی‌بوس‌های فرسوده را نوسازی كنیم.

روزانه 2300كیلوگرم آلودگی هوا
براساس تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده توسط مركز كنترل كیفیت هوای تهران بر تعدادی از مینی‌بوس‌های فعال، مجموع میزان آلودگی تولیدشده شامل مونواكسیدكربن، تركیبات آلی فرار بدون متان، اكسیدهای نیتروژن، دی اكسید گوگرد و ذرات معلق در مینی‌بوس‌های بنز كه عمر بالای ۵سال دارند، ۲۳‌هزار و ۶۷میلی‌گرم در هر كیلومتر و مینی‌بوس‌های فیات با عمر بالای ۵سال، ۲۶ هزار و ۶۶۲ میلی‌گرم در هر كیلومتر است. ضمن اینكه مینی‌بوس‌های ایویكو با عمر زیر ۵سال نیز معادل ۱۹ هزار و ۳۰۸ میلی‌گرم در هركیلومتر آلودگی تولید می‌كنند. بدین‌ترتیب عدد 23گرم میانگین برای 3مدل مینی‌بوس تهران صدق می‌كند كه با طی مسافت 100كیلومتر هر هزار مینی‌بوس تهران، روزانه 2300كیلوگرم آلودگی هوا تولید و در هوا منتشر می‌شود.

مدیریت یكپارچه اینجا هم جایش خالی است
یكی از اصلی‌ترین معضلات در بخش حمل‌ونقل تهران این نكته است كه نهادهای متعددی در آن مسئولیت دارند. در این بین شهرداری اراده‌اش توسعه حمل‌ونقل عمومی است اما همواره با معضل كمبود بودجه و تعدد تصمیم‌گیر مواجه می‌شود. در بحث نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده نیز موضوع توقف اقدامات بی‌شك نتیجه فقدان مدیریت یكپارچه شهری است. شهرداری در مسیر نوسازی فرسوده‌ها با مشكلات بسیاری مواجه است كه اختیارات كامل برای حل و تصمیم‌گیری درخصوص این مشكلات را ندارد. مدیریت یكپارچه در این مجال می‌تواند موجب كاهش پروسه تصمیم‌گیری، و عملی شدن بودجه‌ریزی و اقدام مناسب و فوری شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.