| کد خبر: 93366 |

دستور روحانی برای رسیدگی به سانحه رانندگی اتوبوس سربازان

تین‌نیوز| به‌دنبال حادثه رانندگی برای دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان پادگان آموزشی صفر 5 کرمان در نی‌ریز و مرگ 13 سرباز در آن، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، روز پنج‌شنبه در پیامی با تسلیت درگذشت این سربازان، از همه دستگاه‌های دولتی مرتبط و به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت دفاع خواست تا امکانات خود را برای رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان و کاهش آلام خانواده‌های این عزیزان به‌کار گیرند. به‌دنبال این دستور رئیس‌جمهوری، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز طی ابلاغیه‌ای، به جانشین و رئیس بازرسی این وزارتخانه ماموریت داد برای رسیدگی به وضعیت سربازان حادثه دیده و کاهش آلام بازماندگان به منطقه عزیمت و اقدامات لازم را به عمل آورند. همچنین قرار است کمیته‌ تحقیق و تفحص در مجلس برای پیگیری حادثه سقوط اتوبوس سربازان تشکیل شود.

 
در همین حال ایرج حریرچی، قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت که به همراه تیمی از معاونت درمان وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس به شیراز سفر کرده است، در تشریح وضعیت مصدومان این حادثه گفت وضعیت سایر مصدومان که 56 نفر از آنها به بیمارستان شهید رجایی شیراز منتقل شده بودند، رو به بهبودی است و حدود نیمی از آنها ترخیص شده‌اند، اما حال 5 نفر از این مصدومان مناسب نیست.

حریرچی تصریح کرد: دو اتوبوس شخصی، این سربازان وظیفه را که عمدتا دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های عمران و الکترونیک بودند، منتقل می‌کردند که سرعت این اتوبوس‌ها بالا و غیرمجاز بوده و یکی از اتوبوس‌ها نیز 8 مسافر قاچاق از اتباع خارجی داشته و دو نفر در صندوق بوده‌اند که در دم فوت کرده‌اند.

سرهنگ محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره علت حادثه رخ داده برای اتوبوس حامل سربازان پادگان آموزشی صفر 5 کرمان در نی‌ریز گفت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و همچنین عدم نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده است. در پی این حادثه بسیاری از مقامات کشوری پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای را در این ارتباط صادر کردند و خواستار مجازات عاملان حادثه شدند. در همین راستا به گزارش «ایسنا» محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز پنج‌شنبه دستور بررسی سانحه منجر به درگذشت تعدادی از سربازان را صادر کرد. در خبری دیگر به گزارش میزان، امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش در عیادت از سربازان حادثه نی‌ریز در بیمارستان شهید رجایی شیراز گفت: ارتش وظیفه دارد که تا آخرین لحظه درمان این سربازان هزینه‌های مربوطه را تعهد کند و این افراد بدون هیچ وجهی تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین به گزارش «ایسنا» وی گفت: با توجه به حادثه‌ای که برای سربازان پادگان صفر 5 کرمان رخ داد، تلاش می‌شود که تکیه سیستم ترابری نیروها را بر ظرفیت ریلی قرار دهیم.
 
تسهیلات مادام‌العمر
سردار موسی کمالی، جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح هم اعلام کرد برابر آخرین گزارش‌ها 13 نفر از سربازان پاک و ایثارگر کشورمان در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند و دیگر کشته‌شدگان حادثه، افراد غیر سرباز هستند و حدود 80 نفر هم در این حادثه مجروح شده‌اند. پیش از این خبرگزاری‌ها آمار سربازان کشته شده را 19 تن اعلام کرده بودند. کمالی درباره اینکه چه تسهیلات و خدماتی به خانواده سربازان جانباخته و سربازان مجروح ارائه خواهد شد، به «ایسنا» گفت: همسر و فرزند سربازانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند تا پایان عمر از نیروهای مسلح مستمری دریافت خواهند کرد و اگر این افراد پدر و مادر تحت‌تکفل داشته باشند، مشمول این قانون خواهند بود.

در خبری دیگر آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه و سیدحسن خمینی این حادثه را تسلیت گفتند. در خبری دیگر سیدمحسن علوی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تسلیت جان‌باختن این سربازان اعلام کرد که بعد از انجام پیگیری‌های لازم، چرایی علل این حادثه و عملکرد نهاد‌ها و مسوولان مرتبط را به مردم گزارش می‌دهم. محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز از بررسی ابعاد حادثه سقوط اتوبوس سربازان با حضور وزیر راه در کمیسیون عمران خبر داد.

این حادثه در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت تا آنجا که به گزارش «ایسنا» کمپینی به نام «#سرباز- تسلیت» در فضای مجازی همراه با آخرین عکس یادگاری این سربازان تشکیل شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.