| کد خبر: 93359 |

◄ جای خالی خودرو ویژه گردشگری در هیاهوی تولید ایرانی

تین‌نیوز| موج جدیدی از حضور گردشگران در ایران به تازگی مسئولان این بخش را به فکر تهیه خودرو ویژه گرشگران انداخته و آنها را ناگزیر از رایزنی با گمرک برای تغییر نظر هیات دولت به جهت واردات این قبیل خودرو کرده، به‌همین دلیل تلاش‌هایی از سوی ریاست جامعه تورگردانان ایران در این‌باره در حال انجام است.

به گزارش رئیس جامعه تورگردانان ایران از رایزنی با رئیس گمرک ایران برای تغییر سیاست‌های دولت در ورود خودروهای گردشگری خبر داد.
 
به گفته ابراهیم پور فرج، طرح «تسهیل واردات خودروهای گردشگری» که حدود یک سال و نیم پیش توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هیأت دولت داده شد، با مخالفت وزارت‌صنعت، معدن و تجارت از دستور کار خارج شد، این وزارت‌خانه در پیشنهادی جایگزین، اعلام کرد که توانایی ساخت این خودورها را در داخل کشور دارد و برای همین شش‌ماه به این وزارت‌خانه مهلت داده شد تا اقدامات لازم را انجام دهد.
 
وی در ادامه افزود: با ورود موج تازه‌ای از گردشگران خارجی به ایران، جامعه‌ی تورگردانان برآورد کرده بود، حدود دو هزار دستگاه خودروی مناسب گردشگران باید خریداری شود زیرا این مدل خودورها تا کنون در داخل کشور ساخته نشده است.

ورود خودروی ایرانی به بازارخارجی به زیرساخت‌هایی مانندخدمات پس ازفروش نیازدارد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، گفت: صادرات خودرو به کشورهای دیگر، به ایجاد زیرساخت‌هایی در بازارهای هدف نیاز دارد؛ ما باید در بازارهای بین‌المللی تبلیغات و خدمات پس از فروش داشته باشیم.
 
محمدرضا نجفی منش با تاکید بر این‌که باید مدل‌های جدید خودرو را صادر کنیم، افزود: درست است مدل‌هایی هم‌چون تیبا و سمند بازار دارند، اما باید مدل‌های جدید به بازارهای خارجی صادر کنیم تا بازار آنها محصولات ما را بپذیرد.
 
عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تبدیل ایران به یک کشور صادرکننده خودرو را امکان‌پذیر دانست و گفت: در دهه 1360 میلادی اگر فردی می‌گفت ژاپن قصد صادرات خودرو دارد همه او را مورد تمسخر قرار می‌دادند اما در دهه 70 و 80 اگر فردی فکر میکرد کره جنوبی میخواهد خودرو صادر کند، هیچ‌کس حرف او را باور نمی‌کرد. هم‌چنین در دهه 90، اگر فردی عنوان می‌کرد چین می‌خواهد به جمع کشورهای صادرکننده خودرو بپیوندند، کسی او را باور نمی‌کرد.

دستور توقف شماره‌گذاری 15 خودرو
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از توقف شماره‌گذاری 15 مدل از خودروهای تولیدی کشور به‌دلیل عدم‌رعایت استانداردهای زیست‌محیطی خبر داد.
 
سعید متصدی با اشاره به این موضوع، افزود: براساس مصوبه اسفندماه سال 90 هیات دولت با عنوان «برنامه کاهش آلودگی هوا در 8 کلانشهر بزرگ کشور» شرکت‌های تولیدکننده خودروهای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز مکلف بودند از ابتدای سال 95 استاندارد آلایندگی یورو 4 را در تولید محصولات خود رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص چند بار به شرکت‌های تولیدکننده هشدارهای لازم داده شده بود، گفت: براساس آزمون‌های به عمل آمده 15 مدل از خودروهای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز تولیدی در کشور از شرکت‌های ایران‌خودرو، بهمن موتور، پارس خودرو، سایپا و زامیاد نتوانستند این استاندارد را رعایت کنند و بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست دستور توقف شماره‌گذاری این خودروها را به پلیس راهور ناجا صادر کرد.

آمادگی مراکز معاینه‌فنی شهر تهران جهت پذیرش خودروها
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودرو با اشاره به تاکید پلیس به تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه‌فنی در پایان ماه رمضان، گفت: میزان مراجعات به مراکز در مقایسه با هفته گذشته به‌صورت محدودی افزایش یافته و درحال حاضر میزان مراجعات روزانه به 14 مرکز مکانیزه معاینه‌فنی شهر تهران که دارای 40 خط معاینه‌فنی هستند درحدود 2000 دستگاه خودرو است که این تعداد مراجعه تنها در حدود 35درصد از ظرفیت یک شیفت کاری 8ساعته مراکز را پوشش می‌دهد.
 
حسینی‌منش درخصوص ساعت‌کاری مراکز در ایام ماه مبارک رمضان، افزود: امسال نیز هم‌چون سال‌ای گذشته ساعت‌کاری مراکز هیچ‌گونه تغییری نیافته و کلیه مراکز و همکاران ما از ساعت 7:30 لغایت 16 آماده ارائه خدمات به شهروندان می‌باشند لذا، از شهروندان درخواست می‌شود که با توجه به خلوتی مراکز در این ایام هرچه زودتر جهت انجام معاینه‌فنی خودروی خود به یکی از مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه کنند.
 
استانداردهای زیست محیطی در خودروها رعایت نمی‌شود
نایب رییس فراکسیون مدیریت‌شهری و روستایی با انتقاد از عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در تولید خودروها، مصوبه دولت در زمینه اخذ تائیدیه زیست‌محیطی برای شماره‌گذاری خودروها از سوی پلیس‌راهور را مثبت ارزیابی کرد.
 
محمد دامادی درخصوص مصوبه دولت مبنی براین‌که پلیس راهور ناجا برای شماره‌گذاری خودروها باید علاوه بر اخذ تأئیدیه سازمان ملی استاندارد، تائیدیه سازمان محیط‌زیست را دریافت کند، گفت: به‌طور حتم باید در خط تولید هرگونه خودرویی به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی توجه شود هرچند که متاسفانه خودروسازان در سالیان گذشته شاخص‌ها و استانداردهای لازم محیط‌زیست را در تولید خودرو رعایت نمی‌کنند.
 
نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که شرکت‌های خودروسازی هیچ‌گاه تصمیمات جدی در رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در تولید خودرو اتخاذ نکردند، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش آلودگی هوا در مقاطع مختلف سال عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید خودرو است و متاسفانه خودروسازان برای کسب اهداف خود به مسائل این چنینی هیچ‌گاه توجه نکردند.

اتوبوسی که 11 ساعته مونتاژ می‌شود
توبوس خودرانی که با مسافران خود حرف می‌زند، تولید شد.
 
شرکت Olli آمریکا، اتوبوس خودرانی را با فناوری چاپگر سه بعدی طراحی کرده که قادر است با استفاده از ابر رایانه‌ای که در آن تعبیه شده با مسافران خود در مسیر صحبت کند و به‌عنوان مثال، مسافران می‌توانند از اتوبوس خودران در مورد مقدار مسافت مانده به مقصد خود یا چگونگی کار کردن این اتوبوس، پیشنهاد رستوران خوب سوال کنند.
 
این اتوبوس ظرفیت حمل 12 مسافر را دارد و از 30 حسگر برای رانندگی به صورت خودران بهره می‌برد.
 
در واقع محصول جدید شرکت Olli با استفاده از رادار، دوربین و سیستم اسکنر لیزر نقشه‌برداری برای تشخیص فاصله عمل می‌کند و از این اتوبوس خودران می‌توان در جابه‌جایی کارگران در محوطه کارخانه، جابه‌جایی دانشجویان در دانشگاه و  نیز به‌عنوان بخشی از سیستم حمل‌ونقل شهری بهره برد.

افزایش قیمت سه محصول ایران خودرو درحال حاضر منتفی شد
در حالی که ایران خودرو چند روز پیش به نمایندگی‌های فروش خود اعلام کرده بود که قیمت سه محصولش را از ابتدای تیرماه افزایش خواهد داد، این افزایش قیمت فعلا منتفی اعلام شد.
 
طبق اعلام ایران خودرو به نمایندگی‌های فروش این شرکت، قرار بود قیمت سه محصول ایران خودرو از ابتدای تیرماه حدود 300 هزار تومان افزایش یابد، اما این شرکت در بخشنامه جدید به نمایندگی‌های فروش خود، افزایش قیمت ها را درحال حاضر منتفی اعلام کرده است.
 
بازگشت 200 میلیون یورویی پژو به ایران
قرارداد نهایی تولید سه محصول مشترک با پژو فرانسه امضا شد.
 
با امضای قرارداد نهایی که با حضور وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت شرکت مشترک ایران خودرو - پژو «ایکاپ IKAP» از امروزبه صورت رسمی آغاز به‌کار کرد.
 
با امضای این قرارداد که به امضای هاشم یکه‌زارع،‌ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و «ژان کریستف کمارد»‌ قائم مقام مدیرعامل پژو سیتروئن رسید، سه محصول 2008، 301 و 208 تولید خواهد شد و از اسفند ماه سال‌جاری محصول 2008 در کشور به تولید انبوه می‌رسد.
 
این خودور قیمتی بین 70 تا 80 میلیون تومان خواهد داشت و دو خودروی دیگر به صورت مشارکت 50 و 50 و با آورده 200 میلیون یورو از هر دو طرف تولید خواهد شد.
 
در جلسه امضای قرارداد نهایی تولید سه محصول مشترک شرکت ایکاپ، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: کارهای زیربنایی این اقدام پس از برجام شروع شد اما حصول نتیجه برخی کارها در صنعت زمان‌بر است.

برابر قانون خودروسازان از تحویل خودرو معیوب منع شدند
در حالی که بیشتر خریداران خودروهای داخلی از تحویل خودروی دارای اشکال شکایت دارند اما، خبرها حاکی از آن است که این روزها مانعی در تحویل خودروی معیوب پیش‌پای تولید کنندگان قرار گرفته است.
 
در شرایطی که مردم اطمینانی به سالم بودن خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل ندارند براساس یک قانون جدید، خودروسازان از تحویل خودروی معیوب به مشتریان منع شدند.
 
این وضعیت در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که طبق این قانون خودروسازان از تحویل خودروی معیوب به مشتریان منع شده‌اند.
 
در این زمینه در ماده 9 این قانون تاکید شده است: «عرضه‌کننده خودرو موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف‌کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را تحویل دهد».

کارت سوخت ناوگان دیزلی فاقد بیمه از عید فطر غیرفعال می‌شود
 رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از غیرفعال شدن کارت سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی فاقد بیمه از عید فطر خبر داد و گفت: به حدود ۵۴ هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث در این زمینه اخطار یک‌ماهه داده‌ شده است.
 
مهدی نیکدار اظهار کرد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی دیزلی کشور حدود 95 هزار دستگاه است که حدود 54 هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث هستند.
 
وی تصریح کرد:‌ با توجه به اختلاف قیمت سوخت دولتی و آزاد که حدود 1000 تومان است، سوء‌استفاده از کارت‌های سوخت برای دولت ضرر به همراه دارد که 54 هزار خودرو اخطار گرفته حدود 3 میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند که معادل 3 میلیارد تومان خواهد بود.
 
وی با تاکید بر این‌که با غیرفعال شدن کارت سوخت ناوگان دیزلی فاقد بیمه حدود 3 میلیارد تومان صرفه‌جویی حاصل می‌شود، گفت: بسیاری از خودروهای فاقد بیمه، زمینگیر هستند اما از کارت سوخت آنها استفاده می‌شود.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.