| کد خبر: 91884 |

روس‌ها پول می‌دهند ایرانی‌ها می‌سازند روزهای خوش راه‌آهن برقی در ایران

تین نیوز | چند ماه پس از نهایی شدن پیش قرار‌داد ابتدایی برقی‌سازی خط آهن تهران – مشهد که با مشارکت و سرمایه‌گذاری چینی‌ها انجام خواهد شد، حالا صحبت از اجرایی شدن یک طرح برقی دیگر در شمال شرق ایران شده که می‌تواند به ارتباطات بین‌‌المللی کشور کمکی ویژه کند.

هرچند هنوز امکانات زیرساختی راه‌آهن در ایران به بسیاری از نقاط کشور نرسیده و از این‌رو وزارت راه و شهرسازی در چند طرح اولویت‌دار بحث رساندن خطوط ریلی به مراکز استان‌های باقی‌مانده را پیگیری می‌کند، اما در کنار آن استفاده از امکانات به‌روز و نوین ریلی که در جهان با استقبال بسیاری از کشورهای توسعه یافته روبه‌رو شده‌اند نیز جزیی دیگر از برنامه‌های مهم راه‌آهن را به وجود می‌‌آورد.
طراحی خط سریع‌السیر ریلی تهران- قم – اصفهان و برنامه‌ریزی برای برقی سازی خط ریلی تهران  - مشهد تاکنون دو برنامه مهمی بوده که در این راستا اجرا و یا مسائل مالی آنها در دستور کار قرار گرفته‌اند و حالا صحبت از نهایی شدن خط ریلی گرگان به اینچه‌برون نیز به عنوان یکی‌دیگر از اولویت‌های اصلی راه‌آهن مطرح شده است.
 
این خط آهن در شرایطی به عنوان یکی از اولویت‌های برقی‌سازی ریلی مطرح شده که به‌سازی و بازسازی آن از دو منظر اهمیت بسیار زیادی دارد از یکسو خط ریلی گرگان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خطوط ریلی کشور در طول سال‌های گذشته با بازسازی کامل و همه‌جانبه‌ای روبه‌رو نشده و از این‌رو قطارها در مسیر این شهر مجبور هستند با سرعت بسیار پایینی حرکت کنند که این موضوع مزیت نسبی راه‌آهن را به شدت پایین می‌آورد. از سوی دیگر خط آهن گرگان به اینچه‌برون با توجه به این‌که از طریق کریدور بزرگ اینچه‌برون به ترکمنستان، قزاقستان و سپس چین متصل می‌شود، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ریلی کشور در توسعه و بهبود شرایط به حساب می‌آید. به خصوص از آن روز که راه‌آهن اعلام کرده بخش زیادی از بار ترافیک ریلی در طول ماه‌های گذشته بر شانه‌‌های مرز ریلی سرخس سوار شده و اینچه‌برون از این دور توسعه جا مانده است.

با توجه به این دو محور بسیار مهم ایران از چند ماه قبل مذاکرات خود با کشور روسیه را برای حضور سرمایه‌گذاران این کشور در این خط ریلی آغاز کرد که حالا و طبق اعلام قائم مقام مدیر عامل راه‌آهن به نظر می‌رسد به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.
 
روس‌ها وعده دادند که حدود ۱.۲ میلیارد دلار در این خط ریلی سرمایه‌گذاری کنند و ایران نیز اعلام کرده با رسیدن این منابع مالی کار برقی‌سازی این خط را به پیمانکاران داخلی خواهد سپرد.
 
با توجه به ابراز امیدواری راه‌آهن نسبت به نهایی شدن قرار‌داد مربوطه به این خط برقی جدید به نظر می‌رسد این پروژه که زمان اجرای آن ۳۶ ماه تعریف شده نیز در آینده نزدیک رسما کلید بخورد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    مشهد تهران رو برقی کردین پس چرا ما چیزی نمی بینیم فقط حرف می زنین تدبیر و امید شده برجام حرف باج دادن و حقوق آنچنانی مدیران راستی آقای ذهبیون شما هم که تو اتاق فکرراه آهنی حتما براتون حقوقی کنار گذاشتن حکایت منتقد رسانه و شریک قافله