| کد خبر: 91874 |

بررسی تاثیر برکسیت بریتانیا و انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بر بازار ارزهای عمده

دگردیسی دلار از ارزی قدرتمند به قربانی بالقوه

تین نیوز | ۶ ماه دیگر، شاید چند روز بیشتر یا کمتر موعد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکا فرا می‌رسد. با این همه ماه‌هاست که نه فقط در این کشور بلکه در بیشتر کشورهای جهان، این انتخابات و اخبار و حواشی پیرامون آن با جدیت دنبال می‌شود.

این موضوع چندان عجیب و غیرعادی هم نیست چراکه صحبت از ایجاد تغییر و تحول اساسی در راس هرم قدرت بزرگترین اقتصاد این کره خاکی است، کشوری که یک‌چهارم کل اقتصاد دنیا با چرخ‌ها و نیروی محرک تجارت و اقتصاد آن به حرکت درمی‌آید. در همین راستا و در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خبری تهیه شده از سوی شبکه خبری- اقتصادی بلومبرگ اروپا، به یکی از دغدغه‌های اصلی و چه‌بسا حیاتی تاجران و بازرگانان سراسر جهان پرداخته شده که مربوط به ارزش دلار امریکا و نرخ برابری این واحد پولی غالب با سایر ارزهای مطرح و غیرمطرح دنیاست. در گزارش بلومبرگ آمده است: قشر تاجران و بازرگانان به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال اساسی هستند که «انتخابات ماه نوامبر امسال امریکا برای تعیین رییس‌جمهور آتی این کشور و نتیجه جهانی آن، چه معنی و چه تاثیری بر واحد پول این کشور، دلار امریکا داشته و آیا سران این کشور باید کمتر از بریتانیا (که در کشمکش دشواری با چالش ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا – برکسیت- دست به گریبان است) نگران این موضوع باشند که تغییر و تحولات سیاسی آتی و جابه‌جایی قدرت در ایالات متحده چه اثراتی بر واحد پولی کشورشان خواهد داشت؟

نرخ برابری پوند انگلیس در حال حاضر به پایین‌ترین سطح ارزش خود در طول ۷سال گذشته تنزل پیدا کرده و علاوه بر آن شاخص ثبات نداشتن آن رو به افزایش است به گونه‌ای که از تمامی کشورهای عضو گروه ۱۰ سبقت گرفته است و این همه به دلیل چالش همه‌پرسی آتی بریتانیا بر سر ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپاست. از سوی دیگر نرخ برابری دلار امریکا نیز در حال حاضر تحت تاثیر رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری برای ورود به کاخ سفید و سیاست‌بازی‌ها آسیب‌پذیرتر از گذشته شده است. مجموعه این رویدادها، نتایجی است که در گزارش‌های منتشرشده از سوی بانک‌های معتبری همچون دویچه بانک آلمان، بانک جی‌پی مورگان چیس و شرکاء و گروه بانکی استاندارد درج و منعکس شده است. هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات به عنوان دو سوی رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، در حال حاضر چین را متهم کرده‌اند که از روی عمد واحد پول خود، یوآن را تضعیف می‌کند تا پیشروی تجارت عظیم خود را شتاب بیشتری ببخشد و این در حقیقت بازتاب دغدغه‌های رای‌دهندگانی است که از ریزش ۱۴درصدی شاخص اشتغال در بخش تولید امریکا طی یک دهه اخیر به شدت ناراحت هستند. اما در تقابل بین‌المللی ارزهای قدرتمند آنچه در عمل اتفاق می‌افتد این است که آن دسته از کشورهایی که واحد پولی‌شان به‌عنوان یک ارز خارجی با نرخ برابری قابل رقابت‌تر شناخته می‌شوند به‌طور معمول در نخستین خط آتش (در خط مقدم جبهه) قرار می‌گیرند.

شاید به همین علت بود که ماه گذشته ۳ کشور چین، ژاپن و آلمان از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا در یک فهرست مراقبتی ویژه واحد پولی کشورها قرار داده شدند. پاریش اوپادهایا، مدیر سیاست‌گذاری واحدهای پولی در موسسه سرمایه‌گذاری پایونیر واقع در بوستون – در جایگاه موسسه‌ای که مدیریت سرمایه‌ای نزدیک به ۲۳۶ میلیارد دلار را در اختیار دارد- درباره تحولات قابل توجهی که بازارهای جهانی مبادلات ارزی از سر می‌گذرانند می‌گوید: «باتوجه به اینکه در حال حاضر نوعی فشار و تقلا با ماهیت ضدجهانی‌سازی و ضدتجارت آزاد بین‌المللی در بیشتر حوزه‌های انتخابیه ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکا در جریان است، دلار قدرتمند در حال تبدیل شدن به یک قربانی بالقوه است و بازارهای جهانی، فعالیت‌هایی را برای تعیین نوعی نرخ ویژه شبیه حق بیمه خطرپذیری برای دلار امریکا و همچنین بازارهای مالی این کشور کرده‌اند. اوپادهایا به‌عنوان مدیر ارشد، مسئولیت دایره اقتصاد کشورها و روابط و فعالیت‌های بین‌المللی در شرکت سرمایه‌گذاری پوتنام را در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی برعهده داشت، یعنی دوره‌ای که ایالات متحده درگیر کارزاری دشوار با کشور ژاپن بر سر واردات انبوه اتومبیل‌های ارزان‌قیمت بود و اکنون این کارشناس صاحب‌نظر در بازارهای مالی و سرمایه‌ای جهان معتقد است که دلار امریکا در برابر ارزهای پرقدرتی مانند یوروی اتحادیه اروپا، ین ژاپن و لیره استرلینگ (عنوان دیگر پوند انگلیس) روندی فرسایشی و رو به تضعیف را سپری می‌کند. به هر ترتیب به نظر می‌رسد که روز حساب برای دلار امریکا به زودی- در ماه ژوئیه- فراخواهد رسید، هنگامی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با جمع‌بندی تمامی شواهد و عوامل و همچنین نتایج انتخابات مقدماتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در ایالت‌های مختلف امریکا سرانجام هر یک از دو حزب، نامزد نهایی خودشان را برای ورود به کارزار پایانی انتخابات، تعیین و معرفی خواهند کرد. هر چند که از هم‌اکنون نیز این نامزدهای نهایی، برای جمهوری‌خواهان به‌طور قطع و یقین و برای دموکرات‌ها نیز با احتمال قریب به یقین مشخص شده‌اند، دانالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و هیلاری کلینتون از حزب دموکرات. اما فعل و انفعالات ناشی از این تحولات و مبارزات انتخاباتی به همراه برخی رویدادها و عوامل دیگر تا به امروز نیز موازنه قدرت ارزهای عمده جهان را دستخوش تحولات گوناگونی کرده است. برای نمونه طی ۳ ماه گذشته نوسانات دلار امریکا در برابر ین ژاپن به‌طور متوسط ۶/۱درصد افزایش پیدا کرده است که بالاترین رکورد در طول ۲ دهه گذشته به شمار می‌رود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.