| کد خبر: 90488 |

ضرورت تصمیم گیری فوری برای احداثکمربندی جدید قم

تین نیوز | رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم گفت: مدیریت شهری قم باید در مورد احداث کمربند جدید این شهر به سرعت تصمیم گیری کند.

 

مصطفی سعادت طلب عصر یکشنبه در یکصد و هشتاد و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: احداث یک کمربندی جدید که تداعی کننده جلوه زیبایی از قم در ذهن مسافرانی است که به صورت عبوری از این شهر گذر می کنند، ضروری است.

وی با اشاره به وجود بافت های قدیمی در محدوده کمربندی فعلی قم، افزود: بیشتر گردشگران خارجی که به کشور مسافرت می کنند ابتدا به شمال کشور رفته و برای مسافرت به شهرهای اصفهان و شیراز از کنار قم عبور می کنند، به همین علت به غیر از کمربندی هیچ مکان دیگری از شهر را نمی بینند، از این رو باید برای احداث کمربندی جدید قم باید اقدامی فوری و سریع داشته باشیم.

سعادت طلب همچنین با اشاره به وجود طرح های نیمه تمام فراوان در شهر قم خاطرنشان کرد: در کل جهان در هیچ شهری مانند قم تا این اندازه طرح های نیمه تمام وجود ندارد.

وی با اذعان به اینکه در حال حاضر قم بدترین شرایط و وضعیت را به لحاظ کارهای عمرانی دارد، اضافه کرد: ما در قم خانه ها را خراب می کنیم و بعد خیابان می سازیم که این کار واقعا گران و هزینه بر است.

وی با بیان اینکه برغم همه این مشکلات طرح های شهری قم از استحکام خوبی برخوردار است، اذعان داشت: البته اینکه شهرداری برای احداث پل به منظور ایجاد راه دسترسی نخست اقدام به گذاشتن فنداسیون و سازه می کند، و بعد کارهای نازک کاری، نرده گذاری و رنگ آمیزی را انجام می دهد، کاری منطقی است.

سعادت طلب در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت اتصال ادامه طرح عمار یاسر به جاده قم - گرمسار، تصریح کرد: این کار که مربوط به بیش از یک دهه پیش است، به علت موافقت نکردن اداره کل راه و شهرسازی تاکنون انجام نشده، ولی با توجه به آماده سازی بیش از یک سوم مسیر و کف سازی آن، اکنون زمان خوبی برای این کار محسوب می شود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم طرح عمار یاسر را به آزادراه قم - کاشان وصل کنیم، این کار موجب بالا رفتن ظرفیت های ترافیکی این محدوده می شود، لذا کمیسیون امور زیر بنایی پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار می دهد.

سعادت طلب همچنین با ارائه گزارشی از بازدید اخیر خود و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر از شش طرح شهری قم، افزود: نخستین طرحی که مورد بازدید قرار گرفت، پل میثم بود.

وی با بیان اینکه این طرح وضعیت خوبی دارد و طبق وعده پیمانکار مربوطه، تیرماه سال جاری کار بتون ریزی آن به اتمام می رسد و سپس با انجام اقدام هایی از قبیل خط کشی، علامت گذاری، رنگ آمیزی و نصب نرده ها حداکثر تا پایان مرداد ماه امسال آماده بهره برداری می شود.

رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم، دومین طرح بازدید شده را تقاطع غیر همسطح امام علی (ع) برشمرد و افزود: این طرح پیشرفت مناسبی دارد و از جمله طرح هایی است که کار احداث آن به خوبی به پیش می رود.

وی اذعان کرد: تنها مشکل این طرح، تملک اراضی و فرایند تحویل آن است و شهرداری باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا پیمانکار نیز با توجه به پیشرفت خوبی که طرح داشته است، کار خود را با قوت ادامه دهد.

سعادت طلب ادامه داد: قرار شده است این طرح زودتر از زمان مقرر به بهره برداری برسد، که در صورت تحقق این امر پس از تقاطع 72 تن، دومین طرحی خواهد بود که کار بهره برداری آن زودتر از زمان مشخص شده انجام می شود.

وی همچنین با اشاره به تقاطع غیر همسطح 15 خرداد به عنوان سومین طرح بازدیده شده، روند آن را برغم کندی محسوس طرح، به نسبت خوب توصیف کرد و افزود: شهرداری در چند ماه گذشته تلاش کرده تا این طرح را پیش ببرد، ولی با توجه به بافتی که طرح در گذشته داشته مدیریت آن قدری با دشواری همراه است، که امیدواریم این طرح نیز در شش ماهه نخست امسال به بهره برداری برسد.

سعادت طلب، تقاطع غیر همسطح شهید محمود نژاد را چهارمین طرح بازدید شده از سوی اعضای شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد و گفت: در مورد این طرح، ابهاماتی در ابتدا وجود داشت، ولی شورا از شهرداری خواسته بود که به محور جمهوری و بلوار مرجعیت توجه ویژه ای داشته باشد که حاصل و خروجی آن تبدیل به این طرح شد.

وی از روند اجرای طرح تقاطع غیر همسطح شهید محمود نژاد ابراز رضایت کرد و بر رفع مباحث فنی مربوط به آن تاکید کرد.

وی طرح بلوار مرجعیت در ادامه جمهوری اسلامی را از دیگر طرح های بازدید شده ذکر کرد و اذعان داشت: این طرح از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

وی با اشاره به تملک اراضی در مسیر به عنوان مهمترین مشکل این طرح خاطرنشان کرد: در صورت تملک ملکی در طول این طرح می توانیم ظرف سه ماه آینده این مسیر را تا شهرک قدس ادامه دهیم.

سعادت طلب همچنین فضای جانبی بسیار خوبی که در محدوده بلوار مرجعیت قرار دارد را ظرفیت خوبی برای توسعه فضای سبز شهری دانست و افزود: حریم اطراف این طرح که به طول 50 متر است، مکان خوبی برای ایجاد بوستان های فراشهری به شمار می رود و شهرداری باید یک کاربری تفریحی و فضای سبز را برای آن تعریف کند.

وی همچنین پارک آبی موجود در بلوار غدیر را آخرین طرحی عنوان کرد که مورد بازدید اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت و افزود: کار بسیار فاخری در حال انجام است و ما امیدوارم از این قبیل کارها در سطح شهر، بیشتر داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه طی سخنانی از خدمات شهرداری و موکب حضرت معصومه(س) در پذیراییی از زائران نیمه شعبان تشکر و قدردانی کرد.

ولی الله بیاتی همچنین با اشاره به بازدید اعضای شورای اسلامی شهر قم از طرح های عمران شهری قم، از تلاش همه جانبه مدیران شهرداری برای سرعت بخشیدن به این طرح ها تشکر کرد.

وی همچنین با ذکر لوایحی، اخذ مجوز صدور پروانه بهره برداری شرکت های خصوصی سازمان اتوبوس رانی که جهت بررسی و اقدام و همچنین اطلاع رسانی به کمیسیون خدمات شهری و برنامه ریزی ارجاع شده است را از جمله این لایحه ها عنوان کرد.

وی اخذ مجوز افزایش نرخ شارژ ماهیانه شرکت های بخش خصوصی سازمان اتوبوس رانی که به کمیسیون خدمات شهری جهت بررسی و اقدام و کمیسیون برنامه و بودجه جهت اطلاع ارسال شده است را نیز از دیگر لوایح بر شمرد.

رئیس کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با تبیین برخی لوایح این کمیسیون با اشاره به ارجاع مصوبه آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راه های استان مبنی بر نصب نیوجرسی در دو طرف بزرگراه امام علی(ع) توسط اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری با حفظ فضای سبز شهری، تصریح کرد: وزارت راه و شهر سازی تصمیم دارد تا به منظور حفظ ایمنی بیشتر در آزادراه
های کشور به جای گاردریل از نیوجرسی استفاده کند.

در واکنش به این لایحه نظرهای مختلفی مطرح شد که حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم ضمن مخالفت با هزینه کردن شهرداری برای این کار تاکید کرد: با توجه به فضای سبز گسترده ای که در بزرگراه امام علی وجود دارد و اینکه فضای سبز در قم دارای ارزش زیادی است، قطع حتی یک درخت نیز تبعات زیست محیطی بسیاری را متوجه این شهر می کند.

وی با یادآوری اینکه در بحث ایمنی راه ها بقیه محورهای مواصلاتی استان از جمله قم- کهک و قم- جعفریه نیز مشکلات فراوانی دارند، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه محور کهک جزو محورهای حادثه خیز است و همواره تصادف های زیادی را در آنجا شاهد هستیم، از این رو این بودجه که می خواهیم در بزرگراه مذکور هزینه کنیم اگر در محورهای پر مخاطره هزینه کنیم گام های موثرتری را برای تامین ایمنی راه ها برداشته ایم.

رئیس شورای شهر قم مهمترین راهکار مدیریت بلوار امام علی(ع) را ایجاد کمربندی جدید عنوان کند و گفت: ایجاد این کمربندی از وظایف دولت به شمار می رود، که باید نسبت به آن اقدام شود، تا دیگر نیازی به از بین بردن حجم زیادی از فضای سبز نباشد.

سرانجام پس از رای گیری برای خارج شدن این لایجه از دستور و یا ارجاع آن به شهرداری جهت بررسی بیشتر مقرر شد این لایجه به شهرداری بازگردانده شود.

لایحه اخذ عوارض از اتباع خارجی، دیگر لوایح جلسه شورای اسلامی شهر بود که حجت الاسلام سید محمد آتش زر رئیس کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورا ضمن قرائت آن اظهار داشت: بتازگی اداره کل امور اتباع استانداری قم پیرو نامه وزارت کشور خواستار کم شدن نرخ عوارض اتباع خارجی مقیم قم شده و برای این کار مدل مشهد را ارائه داده و از شهرداری قم خواسته تا نرخ عوارض اتباع را مطابق نرخ عوارضی که شهرداری مشهد از اتباع می گیرد، دریافت کند.

وی با بیان اینکه پس از بررسی این لایحه در کمیسیون های خدمات شهری و برنامه ریزی شورا با کاهش این نرخ موافقت شد، افزود: با توجه به بی بضاعت بودن خانواده های اتباع خارجی مقیم قم نرخ فعلی عوارض از دو میلیون و 600 هزار ریال به دو میلیون ریال برای سر پرست خانواده و 650 هزار ریال به 500 هزار ریال برای افراد تحت تکفل کاهش پیدا می کند.

سعید شایسته نیک در مخالفت با تصویب این لایحه گفت: قم بر خلاف استان های دیگر همواره سیاست مقابله با حضور بی رویه اتباع را دنبال می کرده، از این رو کاهش نرخ عوارض آنها بر خلاف این سیاست است.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز با تاکید بر اینکه در حال حاضر بر خلاف گذشته اتباع برای اقامت در شهرهای مختلف کشور باید موافقت شهرهای مبدا و مقصد را کسب کنند، اظهار داشت: بحث افزایش نرخ عوارض برای زمانی بوده است که اتباع اجازه اقامت را در هر شهری از کشور به صورت آزادانه داشتند، که ما برای پیشگیری از اقامت آنها اقدام به افزایش تعرفه عوارض نمودیم،، ولی هم اکنون کاهش یا افزایش نرخ هیچ نقشی در این زمینه ندارد.

وی افزود: طبق اعلام اداره کل امور اتباع استانداری با توجه به در پیش بودن طرح آمایش اتباع در صورت بالا بودن نرخ عوارض خیلی از آنها در این طرح شرکت نمی کنند، که این موضوع منجر به اقامت این اتباع به صورت غیر مجاز در شهر می شود و بدون شک تبعات فرهنگی و اجتماعی خاصی را نیز به همراه دارد.

این لایحه بدون اینکه هیچ رای گیری برای آن صورت گیرد، به شهرداری ارسال شد.
در این جلسه طبق درخواست یکی از اعضای شورا موضوع طرح شهید کاظمی مورد بحث قرار گرفت، که سعید شایسته نیک با بیان اینکه این طرح از مشکلات ترافیکی برخوردار است، افزود: معابر و تقاطع های اطراف این طرح به هیچ وجه پاسخگوی حجم تراکم آن نیست، از این رو باید ظرفیت معابر و تقاطع ها را برای پذیرش بیشتر افزایش دهیم.

وی هشدار داد: اگر این طرح بدون رفع معایب موجود به بهره برداری برسد، مشکلات و معضلات فراوانی را برای شهر ایجاد می کند.

شایسته نیک همچنین تصریح کرد: شهرداری باید با استفاده از ابزار و امکاناتی که در اختیار دارد، برای انجام کارهای مطالعاتی، ناهنجاری های ترافیکی مختلف را برای طرح مذکور تعریف و مدل سازی کند.

شهردار قم نیز با بیان اینکه بحث طرح شهید کاظمی از حدود سال 83 شروع شده و هم اکنون یک سری مسائل حقوقی دارد گفت: توجه نداشتن به سوابق تاریخی این طرح، ما را در قضاوت در مورد آن دچار اشکال می کند.
سید مرتضی سقائیان نژاد با تاکید بر مزاحمت های فراوانی که برای شهروندان بواسطه این طرح ایجاد شده است گفت: این موضوع در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گرفته و برای اینکه مجددا تعطیل نشود کمیته ویژه ای برای آن تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: طرح شهید کاظمی قرار است تعداد زیادی پارکینگ برای هسته مرکزی شهر قم به ارمغان بیاورد بنابراین همه باید همکاری های لازم را برای سامان دهی این طرح عمرانی داشته باشند.
به پیشنهاد اعضا مقرر شد، کمیسیون تلفیق در اسرع وقت برای پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به طرح شهید کاظمی تشکیل جلسه دهد و نتایج آن در صحن علنی شورا به بحث گذاشته شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.