| کد خبر: 88706 |

◄ تصویب پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر

تین‌نیوز| پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در قالب کنوانسیون حفاظت از این دریا (کنوانسیون تهران) به تصویب رسید.
 
به گزارش تین نیوز، دریای خزر با وسعت 600 هزارو 384 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه جهان است و طول پیرامون آن به هفت هزار کیلومتر می‌رسد. این دریاچه از نظر تنوع زیستی بسیار غنی بوده و حدود 400 گونه آبزی، بومی آن هستند که ماهیان خاویاری از مهمترین آنها است.
 
علاوه بر منابع زنده، این دریا پس از خلیج فارس و سیبری، به لحاظ ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیر بستر در مقام سوم قرار دارد.
 
خزر برای حدود 15 میلیون سکنه حاشیه خود، هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده است و منبع اصلی درآمد محسوب می‌شود. فعالیت‌های انسانی بیش از حد و بهره‌برداری‌های اقتصادی پرشتاب و کم ملاحظه، موجب تخریب اکوسیستم‌های طبیعی، آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت آب این دریا شده است.
 
نگرانی کشورهای ساحلی از وضعیت رو به تخریب محیط زیست این محدوده آبی باعث شد تا کشورهای ساحلی ضمن به رسمیت شناختن قوانین و مقررات هر یک از دولت‌های متعاهد و آگاهی از تخریب دریای خزر و توجه به لزوم حفظ و احیای منابع زنده برای نسل‌های حاضر و آینده و تلاش برای تعریف یک رژیم واحد حفاظت از محیط زیست دریایی، با حمایت سازمان‌های بین المللی، در قالب برنامه محیط زیست دریای خزر، از اردیبهشت ماه 1377 (1998) اقدامات و تلاش مشترک جهت حفظ و نجات محیط زیست دریای خزر را آغاز کردند.
 
حالا پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب پروتکل مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر خبر می‌دهد و می‌گوید اجرای پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در قالب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست پیش از این، در کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان به تصویب رسیده بود.
 
به گفته وی اجرایی شدن این پروتکل تنها در قزاقستان به تصویب نرسیده بود که همین امر باعث شد که این پروتکل به طور نهایی مصوب نشود. به تازگی مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در دولت قزاقستان نیز مصوب شد که این امر تصویب پروتکل مقابله با آلودگی نفتی در این دریاچه را به همراه داشت.
 
فرشچی ادامه می‌دهد طبق قانون، باید ٩ روز از تصویب هر پروتکلی بگذرد تا آن پروتکل لازم الاجرا شود، از این رو پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر، مردادماه امسال توسط پنج کشور عضو (ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقزستان) در قالب برنامه منطقه‌ای اجرایی خواهد شد.
 
به گفته وی هم‌اکنون تمام کشورهای حاشیه دریای خزر به جز ایران مشغول فعالیت‌های نفتی در دریای خزر هستند. امیدواریم با اجرایی شدن پروتکل مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر توسط کنوانسیون تهران و همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر، بتوانیم شاهد کاهش شدید این نوع آلودگی‌ها در این دریاچه و به دنبال آن احیای هرچه بیشتر محیط زیست این منطقه باشیم. 
 
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.