| کد خبر: 88697 |

پاکستان بنادر جنوبی خود را در اختیار تاجیکستان قرار می دهد

تین نیوز | نخست وزیر پاکستان که با دو هدف دیدار و گفت و گو با مقام های عالی تاجیکستان و شرکت در مراسم آغاز اجرای طرح انتقال برق تاجیکستان به پاکستان معروف به 'کاسا-1000' به دوشنبه سفر کرده است، در دیدار رئیس جمهوری کشور میزبان ضمن تاکید بر گسترش همکاری ها، پیشنهاد کرد که تاجیکستان فعالیت های صادرات و واردات خود را از طریق بنادر جنوبی پاکستان انجام دهد.


با توجه به اینکه تاجیکستان در بین چند کشور آسیای مرکزی محصور شده، دسترسی به آبهای آزاد ندارد و پاکستان به دنبال آن است تا خاک و بنادر جنوبی خود را به عنوان بخشی از مسیر ترانزیت برای صادرات و واردات کالا، در اختیار تاجیکستان قرار دهد.

به گزارش روز پنجشنبه رادیو دولتی پاکستان، محمد نواز شریف و امامعلی رحمان بر ضرورت تعامل نزدیک میان دو دولت و دو ملت پاکستان و تاجیکستان تاکید و توافق کردند همکاری های دوجانبه به ویژه در زمینه های تجاری و انرژی را تقویت کنند.

نواز شریف در این دیدار گفت که پاکستان اهمیت زیادی به روابط با کشورهای حوزه آسیای میانه به ویژه تاجیکستان قائل است.

وی اظهار داشت که طرح کاسا-1000 (آسیای مرکزی-آسیای جنوبی) یک گام بلند برای پاکستان در جهت کاهش میزان کمبود انرژی برق در این کشور خواهد بود.

نخست وزیر پاکستان همچنین با تاکید بر اهمیت گسترش راه های ارتباطی میان دو کشور، از برقراری پرواز مستقیم لاهور-دوشنبه که اخیرا راه اندازی شده است، ابراز خرسندی کرد.

وی به طرح راهرودی اقتصادی چین-پاکستان هم اشاره کرد و گفت که این راهروی اقتصادی فرصت های جدیدی برای ایجاد شبکه های ارتباطی میان پاکستان و آسیای میانه نیز ایجاد خواهد کرد و در نظر داریم این راهرو را از طریق خطوط جاده ای به تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه متصل کنیم.

نواز شریف همچنین به تاجیکستان پیشنهاد داد تا از بنادر جنوبی پاکستان برای انجام واردات و صادرات خود استفاده کند.

نخست وزیر پاکستان در دیدار با رئیس جمهوری تاجیکستان، به موضوع همکاری های امنیتی با این کشور نیز اشاره کرد و گفت که تبادل اطلاعات درزمینه مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با قاچاق انسان و فعالیت های کنترل مرزها می تواند برای هر دو کشور و منطقه بسیار مفید باشد.

امامعلی رحمان نیز در این دیدار، از اینکه امکان متصل شدن تاجیکستان به راهروی اقتصادی چین-پاکستان فراهم خواهد شد، ابراز خرسندی کرد و گفت که کشورش از گسترش همکاری ها با پاکستان استقبال می کند.

نخست وزیر پاکستان قرار است امروز (پنجشنبه) در مراسم آغاز اجرای طرح کاسا-1000 در تاجیکستان حضور یابد.
طرح کاسا-1000 که شامل خط انتقال به طول 750 کیلومتر از تاجیسکتان تا پاکستان خواهد بود، با بودجه ای معادل یک میلیارد و 200 میلیون دلار و ظرف مدت دو سال تکمیل خواهد شد. درصورتی که کشور قرقیزستان هم به این طرح ملحق شود، طول کل خط انتقال به نزدیک یکهزار و 300 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

این طرح که گفته می شود تا پایان سال 2018 تکمیل خواهد شد، در فصل تابستان که کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان مازاد تولید برق دارند، یکهزار مگاوات برق به پاکستان و 300 مگاوات هم به افغانستان صادر خواهند کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.