| کد خبر: 88680 |

گزارش UNWTO تاکید کرد

سهم ۷درصدی گردشگری از صادرات جهان

تین نیوز | دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در حالی از جبران بخشی از کاهش درآمدهای نفتی با درآمدهای گردشگری در کشورهای نفتخیز خبر داده است که خبرگزاری‌ها نیز از رشد چند برابری این صنعت در برخی کشورها خبر می‌دهند.

 
سازمان جهانی گردشگری در گزارشی اعلام کرده سهم این صنعت از کل صادرات جهان در سال گذشته میلادی به 7درصد افزایش داشته و به 4/ 1 تریلیون دلار رسیده است. همین آمار باعث شده که گردشگری برای چهارمین سال پیاپی با پیشی گرفتن از تجارت کالا به عنوان سومین صادرات بزرگ جهان اعلام شود. این درحالی است که بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه صنعت گردشگری اولین صادرات مهم محسوب می‌شود.

طبق این گزارش، تعداد گردشگران خارجی در سراسر جهان افزایشی 4/ 4 درصدی را شاهد بوده؛ چه اینکه UNWTO پیش‌بینی کرده بود در سال 2015 به‌دلیل بهبود شرایط اقتصادی جهان، گردشگری بین‌المللی 3 تا 4 درصد رشد کند. با این نرخ رشد، 18/ 1 میلیارد نفر در سال 2015میلادی در کل دنیا سفر بین‌المللی داشته‌اند. درآمد حاصل از گردشگران؛ خارجی در سراسر جهان نیز با رشد 6/ 3 درصدی در سال 2015 را به مجموع 4/ 1 تریلیون دلار رسید. این درحالی است که در سال 2014 تعداد گردشگران بین‌المللی 138/ 1 میلیارد نفر عنوان شد که نسبت به سال قبل از آن رشد 7/ 4 درصدی را رقم زد.

در همین حال، پیش از این نیز شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در گزارش سالانه خود، سهم مستقیم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی و مشاغل جهان در سال 2015 را به ترتیب 2/ 2 تریلیون دلار و 108 میلیون شغل اعلام کرده بود. براساس آن گزارش با درنظر گرفتن اثرات گسترده‌تر این صنعت ازجمله نقش غیرمستقیم آن، سهم کل (مستقیم و غیر مستقیم) صنعت سفر در اقتصاد جهانی طی سال 2015، معادل 2/ 7 تریلیون دلار بوده که 8/ 9 درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد.
 
یاری گردشگری به نفت
طبق آماری که UNWTO اعلام کرده و با درنظر گرفتن درآمد 4/ 1 تریلیون دلاری، می‌توان گفت گردشگری روزانه درآمد چهار میلیارد دلاری را در سال 2015 رقم زده است. به گزارش «ایسنا» در همین رابطه، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در جریان برگزاری شصتمین نشست کمیسیون منطقه‌ای آمریکا در هاوانا گفته است: «با کاهش قیمت مواد خام‌، صنعت گردشگری به شکل فزاینده‌ای در بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت توانسته درآمدهای صادراتی ضعیف‌تر از محل دیگر کالاها را جبران کند.» به گفته طالب ریفاعی، صنعت گردشگری یکی از عناصر اصلی گوناگونی صادرات در اقتصادهای نوظهور و همچنین چند کشور پیشرفته اقتصادی شده است.

اما در میان هزینه‌های گردشگری، هزینه حمل و نقل گردشگران خارجی در سال گذشته میلادی به 210 میلیارد دلار رسید، درحالی‌که درآمد حاصل از اقامت، غذا و نوشیدنی‌، سرگرمی، خرید و دیگر خدمات گردشگران خارجی به 2/ 1 تریلیون دلار افزایش یافته؛ رقمی که حاکی از رشد 6/ 3 درصدی در مقایسه با آمار سال گذشته آن است.
 
برترین‌ها
از سوی دیگر براساس این گزارش، آمریکا، چین، اسپانیا و فرانسه به ترتیب هر کدام با درآمدهای 178 میلیارد دلار، 114 میلیارد دلار، 57 میلیارد دلار و 46 میلیارد دلار جایگاه‌های اول تا چهارم برترین مقاصد گردشگری از حیث درآمد را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه‌بر این چین‌، آمریکا و انگلیس بیشترین تعداد گردشگر خارجی را در سال گذشته میلادی به خود جذب کرده‌اند.

همچنین از لحاظ هزینه‌کرد گردشگران، چینی‌ها که از سال 2004 تاکنون رشد دورقمی را در این زمینه تجربه کرده‌اند، یک‌بار دیگر در مکان نخست جهان قرار گرفته‌اند؛ سودی که بیش از همه به جیب مقاصد گردشگری آسیایی چون ژاپن و تایلند و همچنین آمریکا و دیگر مقاصد اروپایی رفته است. براین اساس، میزان هزینه‌کرد گردشگران چینی در نقاط مختلف جهان با 25 درصد افزایش به 292 میلیارد دلار رسیده و تعداد گردشگران چینی که مقاصد خارجی را برای سفر انتخاب می‌کنند نیز با 10 درصد رشد به 128 میلیون نفر افزایش یافته است.

آمریکایی‌ها نیز در جایگاه بعدی گردشگران ولخرج قرار گرفته‌اند؛ میزان هزینه‌کرد این گردشگران در کشورهای دیگر جهان با 9 درصد افزایش در سال گذشته میلادی به 120 میلیارد دلار افزایش داشته است. در این میان، تعداد آمریکایی‌ها که به سفرهای خارجی می‌روند نیز با رشد 8 درصدی به 73 میلیون نفر رسیده است.

طبق گزارش UNWTO، میزان هزینه کرد گردشگران خارجی در مناطق آمریکا‌، آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه طی سال گذشته همگی با 4 درصد رشد روبه‌رو بوده که این رشد در اروپا سه درصد و در آفریقا دو درصد اعلام شده است. این آمارها درحالی رقم خورده‌اند که در آستانه سال 2015 میلادی سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی کرده بود رشد گردشگری در آسیا- اقیانوسیه بین 4تا5 درصد، در آمریکا 4 تا 5 درصد، در اروپا 3 تا 4 درصد، در آفریقا 3 تا 5 درصد و در خاورمیانه 2 تا 5 درصد باشد که در این میان آفریقا از آنچه انتظار می‌رفت رشد کمتری را ثبت کرده است.
 
رشد چند برابری در برخی کشورها
در همین حال اما گاردین از رشد دوبرابری گردشگری در 9کشور خبر داده و براساس آمارگیری‌های اخیر اعلام کرده سال 2015 بیش از آنچه تصور می‌شد برای گردشگری موفقیت‌آمیز بوده است. رشد سفرها در بازه زمانی 2014 تا 2015 از ویتنام به ماکائو 226 درصد، از عربستان سعودی به مکزیک 148 درصد و از چین به پالائو 121 درصد بوده است. علاوه‌بر این، گردشگری میانمار تقریبا 52 درصد بیشتر نسبت به سال 2014 مورد استقبال قرار گرفت. این رقم در مورد شیلی 23 درصد بوده است. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد حوزه گردشگری ژاپن رشدی 47 درصدی و تایلند رشدی 20 درصدی را طی یک‌سال تجربه کرده‌اند.

مقاصد گردشگری منطقه آسیا - اقیانوسیه نیز در این سال میزبان 570 میلیون مسافر بود که این رکورد جدیدی در تعداد گردشگران این نقطه از جهان است. چنانچه اشاره شد رشد کلی آمار گردشگری این کشورها 4 درصد بوده است. علاوه‌بر این، گردشگری منطقه جنوب‌شرقی آسیا 8 درصد نسبت به سال 2014 ترقی کرده است. حالا کارشناسان گردشگری براین باورند که تغییرات ایجاد شده و بهبود هرچه بیشتر وضعیت گردشگری در این کشورها، بیش از هرچیز مدیون تسهیل روند صدور ویزا و بهبود امکانات مقاصد گردشگری است. رشد 3میلیون و 300هزار نفری گردشگران هنگ‌کنگ به چین، رشد 3میلیون و 300هزار نفری گردشگران چین به تایلند و همچنین رشد یک میلیون و 20هزار نفری گردشگران کره به ژاپن نیز افزایش قابل‌توجه تعداد مسافران خارجی بین کشورهای منطقه آسیا - اقیانوسیه را به تصویر می‌کشد.

آمارهای گردشگری حالا درحالی از سوی UNWTO اعلام می‌شود که شاخص اعتماد این سازمان در سال گذشته چشم‌انداز مثبتی را برای سال 2015 ترسیم و براساس نظرسنجی انجام شده از سوی 300 کارشناس گردشگری در سراسر جهان، پیش‌بینی کرده بود عملکرد صنعت گردشگری در سال 2015 بهبود یابد. در همین حال تحلیل‌ها اکنون حاکی از ادامه چالش‌های فراوانی نظیر مشکل امنیت و اقدامات تروریستی بر سر راه گردشگری طی سال جاری میلادی است؛ با این‌همه اما همچنان انتظار می‌رود با توجه به بهبود شرایط اقتصادی جهان، رشد تقاضا ادامه یابد. به گفته کارشناسان، افت قیمت نفت موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل خواهد شد و از طریق افزایش قدرت خرید و هزینه مصرف‌کننده در کشورهای واردکننده نفت، رشد اقتصادی این کشورها تقویت می‌شود؛ گرچه همانطور که پیش از این نیز دبیرکل سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده بود همین افت قیمت نفت ممکن است بر قدرت خرید مردم در کشورهای صادرکننده نفت تاثیر منفی بگذارد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.