| کد خبر: 87377 |

بررسی واردات خودرو آمریکایی در فدراسیون واردات

تین نیوز | رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه سازمان استاندارد، محیط زیست و کمیته فنی خودرو تأییدیه واردات شورلت را صادر کردند، گفت: در زمان صدور مجوز برای واردات این خودرو بارها مخالفت خود را اعلام کردیم.

 
فرهاد احتشام‌زاد در مورد بحث‌های مطرح‌شده مبنی بر واردات خودروهای آمریکایی، اظهار داشت: این موضوع در فدراسیون واردات ایران با حضور افراد مرتبط در حال بررسی است و در این راستا، آیین‌نامه مربوط به واردات گروه کالاهای سرمایه‌ای و بادوام تدوین و ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس، قرار است دستورالعمل نهایی و جامعی در مورد واردات کالاهای سرمایه‌ای و بادوام از جمله خودرو تهیه شود که در آن مسائلی مانند خدمات پس از فروش مدنظر قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به دستورالعمل ابتدای سال گذشته مربوط به واردات خودرو از طریق نمایندگی‌ها و یا به صورت غیرمستقیم و توسط واسطه‌ها، گفت: اواخر سال گذشته، جلساتی برگزار شد که در آن جلسه با توجه به رفع برخی تحریم‌ها و قرار گرفتن در شرایط پساتحریم، عنوان شد که دستورالعمل قبلی مربوط به واردات خودرو نیاز به بازنگری دارد.

احتشام‌زاد تصریح کرد: در همین راستا، وزیر صنعت نیز در دستورالعملی اعلام کرد که طبق آن صدور گواهی‌ برای واردات خودرو باید به صورت مستقیم صورت گیرد، زیرا با رفع تحریم‌ها، دیگر نیازی به عقد قرارداد از طریق شخص یا شرکت ثالث نیست و باید به صورت مستقیم با شرکت‌های مادر در ارتباط باشیم.

وی با بیان اینکه واردات خودروهای آمریکایی از طریق افراد واسطه مطرح است و نمایندگی مستقیمی برای واردات شورلت در ایران وجود ندارد، گفت: صدور این مجوز قبل از دستورالعمل وزیر صنعت صورت گرفته بود زیرا در شرایط تحریم، اگر برندی تمایل به حضور مستقیم در بازار ایران نداشته باشد، این قابلیت وجود داشت که از طریق شرکت‌های ثالث، محصولاتش را به ایران وارد کند.

به گفته وی، در چنین شرایطی، بررسی‌های لازم انجام و گواهینامه واردات شورلت صادر شد که اسناد و مدارک سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و کمیته فنی خودرو نیز برای آن تأمین شد و پس از آن، ثبت‌ سفارش واردات صورت گرفت.

وی با اشاره به اعلام صریح شرکت مادر در مورد عدم وجود نمایندگی رسمی برای واردات محصولات شورلت به ایران، گفت: در زمان صدور مجوز برای واردات شورلت به صورت غیرمستقیم، بارها اعلام کردیم که واردات خودرو باید از طریق نمایندگی‌های مستقیم صورت گیرد، نه اینکه مثلاً 6 شرکت نمایندگی یک برند را داشته باشند و خودروهای آن را از کشورهای مختلف مانند عراق یا گرجستان به ایران وارد کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تأکید‌کرد: در شرایطی که تحریم ها برداشته شده، در نحوه ارتباط با شرکت‌های مادر خودروساز باید تجدید نظر شود و نسخه به روزی برای واردات خودرو تدوین شود که هنوز این نسخه ابلاغ نشده است.

وی افزود: جلسات کارشناسی مربوط به این دستورالعمل برگزار شده و قرار است پس از تأیید نهایی وزیر صنعت ابلاغ شود.

به گفته وی، از بهمن سال گذشته طبق دستور وزیر صنعت، امکان واردات خودرو از طریق شرکت‌های غیرمستقیم و واسطه‌ وجود ندارد، اما ثبت سفارش واردات شورلت به قبل از زمان صدور این دستورالعمل مربوط می‌شود.

احتشام‌زاد تأکید کرد: برای واردات کالاهای سرمایه‌ای باید از طریق ارتباط مستقیم با شرکت مادر عمل شود تا امکان ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان وجود داشته باشد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.