| کد خبر: 87343 |

ایران خودرو دیزل هیچ درخواستی برای افرایش سرمایه ارائه نکرده است

تین نیوز | رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس با بیان اینکه ایران خودرو دیزل تا این لحظه هیچ درخواستی برای افزایش سرمایه از محل مازاد ارزیابی دارایی‌ها نداشته است،گفت: تا کنون 9 شرکت درخواست خود را به بازار اعلام کرده‌اند.

 
غلامرضا ابوترابی گفت: مطابق با اطلاعیه 7/3/94 سازمان بورس که در کدال افشا شده تمامی شرکت های بورسی مکلف شده‌اند که طی دو مقطع زمانی نسبت به افشای تغییرات سرمایه خود اقدام کنند.

وی افزود: براین اساس در مقطعی که گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه تهیه و به تایید اعضای هیات مدیره رسیده است باید نسبت به افشای آن اقدام و به عبارتی فعالان بازار و سهامداران را در جریان فرآیند بر اساس گزارش توجیهی که در کدال منتشر می شود قرار دهند. در عین حال مقطع دیگر در زمانی است که اظهار نظر بازرس قانونی نسبت به گزارش تهیه شده از سوی هیات مدیره اخذ شده باشد که باید بلافاصله از طریق کدال افشا شود.

ابوترابی افزود: بنابراین در این دو مقطع زمانی فارغ از اینکه درخواست افزایش سرمایه خود را به سازمان داده باشند یا نه شرکت‌ها مکلف به افشای اقدام‌های فوق در سامانه کدال هستند.

وی افزود: برای بررسی افزایش سرمایه ، ابتدا باید گزارش توجیهی افزایش سرمایه به هیات مدیره تهیه و اظهار نظر بازرس قانونی اخذ شود چرا که حتی اگر درخواست افزایش سرمایه به سازمان بورس هم بیاید اثری ندارد و این درخواست را سازمان بورس به شرکت متقاضی  برمی‌گرداند.

ابوترابی ادامه داد: بنابراین اگر مصاحبه برخی مدیران عامل شرکت ها را ببینید و اینکه می گویند ما می خواهیم افزایش سرمایه دهیم و یا پیگیر هستیم و غیره قابل اتکا نبوده و از دیدگاه سازمان بورس استارت اولیه برای بررسی افزایش سرمایه زمانی کلید خورده که گزارش توجیهی افزایش سرمایه به بازار افشا شده باشد و اظهار نظر بازرس نیز ارایه شود.

به  گفته وی چه بسا اگر گزارش بازرس قانونی درباره تصمیم هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه افشا شده باشد امکان انصراف شرکت از این درخواست وجود داشته و یا اینکه این درخواست به سازمان بورس ارسال شده باشد اما مورد موافقت قرار نگیرد.

ابوترابی ادامه داد: موضوع درخواست برای افزایش سرمایه باید در دو مرحله افشای اطلاعات به بازار بر اساس موارد فوق انجام گیرد و این به معنای آن نیست که اگر گزارش توجیهی یا اظهار نظر بازرس قانونی از سوی ناشر روی سامانه کدال قرار گرفت حتما به معنای نهایی شدن این درخواست است. ممکن است از سوی سازمان بورس با این درخواست موافقت یا بخشی از آنرا موافقت و یا کلاً رد شود.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه تا کنون چه درخواست هایی برای افرایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به سازمان بورس ارایه شده است، گفت: درخواست‌هایی که تاکنون به سازمان بورس ارسال شده همان درخواست هایی است که تا این لحظه از طریق کدال نیز درخواست خود را برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها افشا کرده اند.

این شرکت ها شامل؛ ایرکا پارت صنعت، کنتور سازی،ذوب آهن،پلی اکریل ایران،کابل البرز،آزمایش، آهنگری تراکتور سازی،لیزینگ خودرو غدیر و فولاد کاویان بوده است که همگی بر روی سامانه کدال افشا کرده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر ناشر یا شرکتی هم اکنون قصد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارد و یا مصاحبه ای در این زمینه در فضای مجازی صورت می گیرد همگی در حد یک اظهار نظر است، عنوان کرد: به عنوان مثال مصاحبه یک مقام مسئول در شرکت ایران خودرو دیزل در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در حالی صورت گرفته که هنوز هیچ گزارش توجیهی بر روی کدال منتشر نشده و اظهار نظر حسابرس نیز در این خصوص هنوز ارایه نشده است.

وی افزود: شرکت ایران خودرو دیزل پیش از این یکبار تجدید ارزیابی دارایی های ثابت (زمین) خود را انجام داده و حال اگر قصد افزایش سرمایه از محل ارزیابی تجهیزات و ماشین آلات خود را دارد باید پرسید چطور این ارزیابی برآورد شده که دقیقاً میزان آن به 100 درصد می رسد و مثلاً 120 درصد نمی شود و اینکه قبل از این چگونه این تجهیزات را قیمت گذاری کرده است.

این موارد تحت نظر سازمان بورس است و همواره به بازار سهام اطلاع رسانی شده که گاهی سازمان بورس را متهم به برخورد سلیقه‌ای نیز می‌کنند در حالیکه انتشار خبرهای مبتنی بر شایعات و تایید نشده هموراه سردرگمی عده ای سرمایه گذار هیجان زده را در پی داشته است که توقع دارند بر اساس شایعات و اظهار نظرهای فضای مجازی به سود دست یابند.

این مقام مسئول در سازمان بورس با بیان اینکه شرکت ایران خودرو دیزل تا کنون هیچ درخواستی به سازمان بورس مبنی بر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ارایه نکرده عنوان کرد: در عین حال این شرکت هیچ افشایی در این خصوص بر اساس اطلاعیه 7/3/94 سازمان بورس بر روی کدال نداشته است. همچنین درباره شایعه درخواست افزایش سرمایه گروه ایران خودرو تا این لحظه ناشر این شرکت هیچ درخواستی به سازمان بورس ارسال نکرده و هیچ گونه افشایی نیز بر اساس اطلاعیه سازمان بورس صورت نگرفته و هر آنچه که هست بر اساس شایعات فضای مجازی است که از آنها بی اطلاعم.

وی افزود: هر گونه موافقت با افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس با عنوان مدارک و مستندات افزایش سرمایه بر روی کدال منتشر می شود و شرکت هایی که بررسی درخواست آنها از دستور کار سازمان بورس خارج و به نتیجه رسیده تاکنون به بازار اعلام شده است.

از جمله این شرکت‌ها افزایش سرمایه ذوب آهن و پلی اکریل را می توان نام برد که به بازار اعلام شده و برخی دیگر نیز با ارسال نامه اعلام رفع نواقص شرکت در انتظار پاسخ ناشران آنها هستیم که به محض دریافت پاسخ، اظهار نظر در خصوص اینکه افزایش سرمایه آیا بر اساس مقررات انجام شده یا نه انجام خواهد گرفت. اگر فرآیند افزایش سرمایه ابهام نداشته باشد و دستور العمل و مقررات سازمان بورس رعایت شده باشد با آنها موافقت و منجر به صدور مجوز می شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.