| کد خبر: 87324 |

جایگاه مرز سرخس در توسعه ترانزیت ریلی و تحقق اقتصاد مقاومتی

تین نیوز | مرز ریلی سرخس در سال گذشته سهم ۸۵ درصدی در ترانزیت ریلی کشور داشت و با رشد ۱۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۳ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به کشورهای آسیانه میانه از این مرز ترانزیت شد.

ترانزیت کالا مهم‌ترین منبع درآمدی بخش ریلی کشور به شمار می‌آید که راه‌آهن در این زمینه برنامه‌های گسترده‌ای طی دو سال اخیر داشته‌ است به طوریکه موفق شد ترانزیت ریلی کشور را طی دو سال سه برابر کند و به میزان ۱.۵ میلیون تن برساند.

آمار سال ۹۴ نشان می‌دهد که ترانزیت در این سال نسبت به سال گذشته خود یعنی سال ۹۳ رشد ۹۷ درصدی داشت و حمل بار ترانزیتی از ۷۲۷ هزار تن در سال ۹۳ به یک میلیون و ۴۳۷ هزار تن در سال ۹۴ رسید. این درحالی است که سال گذشته آمار ترانزیت در مجموع شقوق حمل ونقل کاهش یافت.

اما مهم‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور مرز سرخس است که حدود ۸۵ درصد ترانزیت ریلی کشور از این مرز انجام می‌شود و ظرفیت بسیار خوبی در این مرز برای تبادل و جابه‌جایی بار وجود دارد.

در سال ۹۴ از طریق سرخس یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به کشورهای آسیانه میانه ترانزیت شد که رشد ۱۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل خود داشته است در عین حال ظرفیت راه‌آهن سرخس در سال‌های گذشته سه میلیون و ۵۰۰ تن بوده که این ظرفیت تا دو برابر و به میزان هفت میلیون تن ارتقا یافت.

محمدهادی ضیائی‌مهر مدیرکل راه‌آهن سرخس با تأکید بر این نکته که ایجاد ظرفیت در مرز سرخس با فعالیت شبانه‌روزی همکارانم محقق شده است٬ گفت: در همین راستا رکورد مبادله کالا به تعداد ۵۷۰ واگن در شبانه روز با راه آهن ترکمنستان ثبت شد که پذیرش هفت میلیون تن بار در سال از این طریق ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه حجم فعالیت‌های اقتصادی منجر به صادرات از این مرز ریلی حدود ۱۵ میلیون دلار طی سال های ۹۳ و ۹۴ بوده است٬ افزود: ایستگاه راه آهن سرخس در اردیبهشت ماه سال ۷۵ افتتاح شد و در ۲۰ سالی که از افتتاح این ایستگاه می‌گذرد خوشبختانه در این مدت روابط تجاری مطلوبی با کشورهای آسیای میانه ایجاد شده است.

تخفیف‌های ۱۵ تا ۵۰ درصدی برای عبور کالا از ایران
ضیایی مهر یکی از دلایل عمده افزایش ترانزیت را سیاست جدید وزارت راه وشهرسازی و راه‌آهن در قبال تخفیف به مشتریان و شرکت‌های بین المللی عنوان و اظهار کرد: در روابط مطلوبی که با راه‌آهن کشورهای آسیای میانه و اعمال سیاست های تعرفه‌ای انجام دادیم، تخفیفات ۱۵ تا ۵۰ درصدی برای عبور کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه را اعمال کردیم.

وی همچنین کاهش ساعت حرکت قطار از سرخس تا بندرعباس را نیز یکی دیگر از دلایل تمایل شرکت‌های حمل و نقلی برای استفاده از شبکه ریلی ایران دانست و گفت: خوشبختانه قطارهای برنامه ای سرخس-بندرعباس یکی از اقدامات شایسته ای بود که صورت گرفت و توانست زمان یک هفته ای را به ۵۳ ساعت کاهش دهد.

مدیرکل راه‌آهن ناحیه خراسان یادآور شد: از طریق تخفیف تعرفه‌ها توانستیم کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور را از طریق مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه حمل کنیم که این صادرات شامل ۲۰ درصد مصالح ساختمانی و ۲۷ درصد مواد غذایی بوده است.

در بند ۱۰ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی نگاه ویژه‌ای به موضوع ترانزیت شده است و از آنجا که اصولا ترانزیت معنایی جز راه‌آهن ندارد باید به موضوع ترانزیت ریلی بیش از پیش پرداخت چراکه آنچه در حوزه ترانزیت سودآوری دارد ترانزیت ریلی است در مقابل رشد ترانزیت جاده‌ای کشور به دلیل مصرف سوخت، فرسودگی راه‌ها و تبعات آلایندگی‌های محیط زیستی منافعی برای کشور کسب نمی‌کند و فقط ترانزیت ریلی به نفع منافع ملی کشور خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.