| کد خبر: 87314 |

توسعه شهری با تقویت خطوط ریلی و ایجاد شبکه حمل و نقل یکپارچه

تین نیوز | مسیر توسعه شهری از توسعه خطوط ریلی و ایجاد شبکه حمل و نقل یکپارچه می گذرد.به

متخصص حمل و نقل و معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت : برای دستیابی به اهداف مورد نظر در بخش حمل و نقلی و توسعه شهری باید در مرحله اول یک شبکه حمل و نقل ریلی با ظرفیت مناسب در ایستگاه های عمده حمل و نقل منطقه ای ایجاد و با استقرار مناسب کاربری ها در کنار این ایستگاه ها، منطقه و یا شهری را به شکل کارآمدی به هم متصل کند. 


سیادت موسوی متخصص حمل و نقل و معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در صورتی که کشوری بتواند خطوط ریلی را توسعه و همه مناطق اطراف کلان شهرها را از طریق راه آهن به یکدیگر وصل کند، ما با پدیده توسعه شهری مواجه شویم و گردشگران بسیاری را به سمت شهرهای مختلف جذب می کنیم.

وی با بیان اینکه شیوه بکارگیری وسیله حمل و نقلی در مناطق مختلف کشور به عوامل زیادی بستگی دارد، افزود: شرایط اقتصادی مردم هر منطقه ای، توسعه شهری و موارد دیگر مبنایی برای انتخاب حمل و نقلی را در آن منطقه مشخص خواهد کرد.

سیادت موسوی ادامه داد: برای آنکه مناطق مختلف در کشور بتوانند از همه بخش های حمل و نقلی بهره مند شوند، باید بتوانند ازهمه بخش ها به صورت یکپارچه استفاده کنند و این موضوع به طور صد در صد بر پیشرفت منطقه و بر توسعه اقتصادی آن تاثیر گذار است.

بنابر گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ؛ این متخصص حمل و نقل تصریح کرد: در صورتی که کشور بتواند خطوط ریلی را توسعه و همه مناطق اطراف کلان شهرها را از طریق ریل به یکدیگر وصل کند، ما با پدیده توسعه شهری مواجه شده و گردشگران بسیاری را به سمت شهرهای مختلف جذب می کنیم. 
 
معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهرداری اضافه کرد: امروزه کلان شهری چون تهران، شهری است که به مناطق مختلفی چون دماوند، پردیس، کرج، هشتگرد و غیره امتداد دارد و در حقیقت طول بیشتر شهرها در امتداد محور شرقی، غربی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در تمام کشورهای توسعه یافته، در شهرهای بزرگ و متوسط، غالبا مردم علاقه ای به استفاده از وسیله شخصی برای کارهای روزانه خود ندارند، اظهار داشت: به دلیل هزینه های بالای سوخت و مواردی دیگر، گرفتاری های زیادی در استفاده از وسیله حمل و نقل شخصی وجود دارد که به طور مثال می توان به شهر توکیو یا پاریس اشاره کرد که توانسته اند با یکپارچگی در سیستم های حمل و نقلی، کاربرد خودروهای شخصی در سطح شهر را به کمترین حد برسانند.

سیادت موسوی ادامه داد: کشور ما برای دستیابی به اهداف مورد نظر در بخش حمل و نقلی و توسعه شهری باید در مرحله اول یک شبکه حمل و نقل ریلی با ظرفیت مناسب در ایستگاه های عمده حمل و نقل منطقه ای ایجاد و با استقرار مناسب کاربری ها در کنار این ایستگاه ها، منطقه یا شهری را به شکل کارآمدی به هم متصل کند. 

وی با اشاره به اینکه در کشور ما هزینه های شهری به شکل ناکارآمد صرف می شود، گفت: بخش بزرگی از این هزینه ها هم اکنون به اقتصاد ملی ضرر می زند و متاسفانه مردم این هزینه ها را بابت حمل و نقل ناکارآمد پرداخت می کنند.

وی تاکید کرد: هنر ما این است که بتوانیم به نوعی زیر ساخت ها را راهبری کنیم تا مردم در یک اقتصاد سالم به جای استفاده از وسایل شخصی ، حمل و نقل ریلی را برای جابجایی خود به مقاصد مختلف انتخاب کنند. 

سیادت موسوی گفت : در حال حاضر کلان شهری چون تهران قابلیت اتصال به شهرها و سکونت گاه های عمده منطقه ی شهری مختلف را دارد، بنابراین طرح توسعه شبکه ریلی در شهرهای بزرگ و کوچک بایستی هر چه سریعتر باید زمینه های اجرایی آن به عنوان یک اقدام استراتژیک فراهم شود.

راهی که آمده ایم..
امکان ارتقای سرعت در ترابری مسافری و رقابت با حمل و نقل جاده ای و هوایی، بالا بودن نسبی سرمایه گذاری اولیه، قابلیت برنامه ریزی و استمرار خدمات در شرایط مختلف از جمله شرایط بحرانی، استهلاک بسیار کمتر شبکه و ناوگان ( کمتر از نصف استهلاک ترابری جاده ای )، اشغال کمتر زمین، عوارض کمتر زیست محیطی و سازگاری با اهداف توسعه پایدار مصرف بسیار کمتر انرژی در حمل بار نسبت به جاده (حدود یک ششم ) و امکان استفاده از سوخت های غیر فسیلی مناسب برای جابجایی انبوه بار و مسافر، همه ازمواردی است که موجب شده حمل و نقل ریلی در بین دیگر بخش های حمل و نقلی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

امروزه مزایای حمل و نقل کانتینری مانند کاهش زمان توقف وسائط نقلیه، صرفه جویی در هزینه های بسته بندی و انبار، کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری، کاهش صدمات وارده به کالا، کاهش زمان حمل و ... موجب شده است که امروزه کشورهای پیشرفته بیش از 60 درصد کالاهای خود را با کانتینر حمل کنند، اما از طرف دیگر توان حمل راه آهن ایران در حمل کانتینر 40 درصد پایین تر از سایر کشورهاست. 

بنا بر این با توجه به قوانین حاکم بر مقررات خاص حمل و نقل ریلی (راه‌آهن) و قانون دسترسی آزاد به شبکه، نظیر افزایش سهم حمل و نقل ریلی از طریق جذب و گسترش سرمایه گذاری های مورد نیاز و ارتقای بهره‌وری و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان با حفظ مالکیت دولت، راه آهن موظف است تا تردد ریلی را به گونه‌ای برنامه ریزی، هدایت و کنترل کند که سیر و حرکت ناوگان متعلق به کلیه شرکت های حمل و نقل ریلی (اعم از دولتی و غیر دولتی) در شرایط یکسان از نظر تعرفه دسترسی و استفاده از شبکه امکان‌پذیر شود. همچنین راه آهن مکلف است با برنامه ریزی و رعایت مقررات مالی واگن های حمل و نقل بار و مسافر خود را با زمانبندی مناسب به گونه‌ای که در امر حمل و نقل ریلی کالا و مسافر خللی ایجاد نشود به شرکتهای حمل و نقل ریلی واگذار کند.

در این فرایند باید با تدابیر صحیح در زمان و مکان مناسب موضوعات مرتبط به این حوزه را مدیریت کرد به نحوی که این تعابیر منجر به این موضوع شود که در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با آنکه راه های زیادی را طی کرده ایم، راه های ناهموار زیادی را پیش رو داریم که باید ضمن هموار نمودن آن، مسیر حرکت رو به جلوی خود را بیش از پیش ادامه دهیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.