| کد خبر: 87250 |

برنامه‌های صادراتی سال ۹۵ ایلام و سمنان

تین نیوز | در نامگذاری امسال به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، صادرات، موضوعی اساسی و مهم به شمار می‌رود و بیشتر مسئولان این نوید را می‌دهند که در امسال صادرات استان‌ها افزایش چشمگیری داشته باشد.

خوشبختانه با لغو تحریم‌ها و تکمیل زیرساخت‌هایی که به مرور شکل می‌گیرد، زمینه برای افزایش صادرات فراهم می‌شود و امیدواریم تجارت امسال رشد قابل توجهی را تجربه کند. در این گزارش به برنامه‌های صادراتی سال ۹۵ دو استان ایلام و سمنان پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید.

هدف‌گذاری ۲ میلیارد دلاری
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام می‌گوید: سال جاری برای افزایش صادرات دو راهکار را تدوین کرده‌ایم، که یکی از این راهکارها افزایش تولیدات صادرات‌محور است، به عبارت دیگر حجم صادرات، تنوع کالایی و همچنین تولید انبوه و کیفیت محصولات برای افزایش صادرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یارالله نصیری می‌افزاید: از دیگر راهکارهای ارائه شده در زمینه افزایش صادرات حل مشکلات زیرساختی است، همچنین در بعد افزایش حجم کالای صادراتی، طرح‌هایی مبتنی بر مزیت‌های صادرات‌محور در حال اجراست. برنامه‌ای تدوین کرده‌ایم که امسال بتوانیم تعدادی از این طرح‌های بزرگ را به بهره‌برداری برسانیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام تصریح می‌کند: طرح‌های بزرگ صادرات‌محور با تولید انبوه، از مهم‌ترین طرح‌هایی به شمار می‌آید که اگر بتوانیم اجرای این طرح‌ها را که بیشتر در حوزه نفت و گاز، لاستیک و پتروشیمی است، آغاز کنیم در بعد تقویت کالای صادراتی حرکت کرده‌ایم.

نصیری با بیان اینکه ظرفیت قابل توجهی از واحدها وجود دارد که قابل احیا هستند، ادامه می‌دهد: این ظرفیت‌ها را پایش کردیم تا بتوانیم طرح‌هایی که از سال‌های گذشته متوقف شدند را به چرخه تولید برگردانیم و از ظرفیت صادراتی آنها به خوبی استفاده کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به اینکه این واحدهای متوقف شده با مشکلاتی روبه‌رو هستند، اظهار می‌کند: این مشکلات ممکن است در زمینه‌های بسته‌بندی، فناوری، سرمایه در گردش، حقوقی، بازار و زنجیره تولید باشد که خوشبختانه بر همین اساس این طرح‌ها جمع‌بندی شدند تا مشکلات موجود در واحدهای تولیدی و صادراتی رفع شود.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها مستلزم اجرای الزاماتی است، تاکید می‌کند: بخشی از این الزامات منابع مالی است. رونق فضای کسب‌وکار نیز با هماهنگی، همکاری و همگرایی اداره‌ها، نهادها و سازمان‌هایی که مرتبط با بحث افزایش کمیت، کیفیت و حجم تولید صادرات‌محور هستند، امکان‌پذیر می‌شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام اصلاح زیرساخت‌ها را نیز از دیگر الزامات عنوان کرد و افزود: صادرات استان از مرز مهران انجام می‌شود و لازم است برای اینکه هر سال افزایش صادرات را داشته باشیم زیرساخت‌ها در این مسیر آماده شود. به همین منظور در حوزه زیرساخت‌ها، برنامه‌هایی مانند توسعه محوطه تجاری گمرک مهران، توسعه زیرساخت‌های راه‌ها، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، پرداخت جوایز صادراتی و بهسازی و توسعه راه‌های مواصلاتی درنظر گرفته‌ایم. نصیری می‌افزاید: پیگیری اقدامات انجام شده و تصمیم‌گیری نیز از دیگر مسائل مهمی است که باید در سطح کلان اجرا شود مانند بحث پیگیری احداث فرودگاه مهران، اعلام پذیرش نمایشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی.

وی با اشاره به نخستین جلسه کارگروه صادرات سال ۹۵ به ریاست استاندار ایلام، تاکید می‌کند: سال ۹۴ با وجود اینکه در کل کشور کاهش صادرات داشتیم اما ایلام و مرز مهران افزایش ۱۰درصدی را در بخش صادرات ثبت کردند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام اظهار کرد: امسال هم تصمیم این است که صادرات استان از مرز مهران، حداقل به ۲میلیارد دلار برسد. سال گذشته صادرات غیرنفتی این استان حدود ۱/۵میلیارد دلار بود.

نصیری با بیان اینکه در حوزه فرش ایلام یکی از استان‌های مطرح است، ادامه می‌دهد: همچنین در بحث افزیش کمی و کیفی کالای صادراتی باید به فرش ایلام هم اشاره کرد که در این زمینه نیز برنامه‌هایی برای افزایش کالاهای صادراتی تدوین کرده‌ایم. وی با بیان اینکه حدود ۱۵هزار بافنده فرش در استان وجود دارد، تصریح می‌کند: باید تلاش کنیم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم با تسهیلات ۵میلیون تومانی بخش عمده‌ای از این حوزه را در عرصه تولید فعال کنیم، از طرفی هم باید حلقه‌های مرتبط با بحث فرش مانند کارگاه‌های رفوگری، رنگ‌ریزی، فروشگاه‌های تامین مواد اولیه تولید دار قالی را تکمیل کنیم.

صادرات به ۳۵ کشور جهان
عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان می‌گوید: سمنان به‌دلیل وجود ذخایر معدنی قابل توجه، در حوزه کانی‌های غیرفلزی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری دارد و به همین دلیل محصولات عمده استان در همین بخش قرار دارد.

سهراب حکیم‌زاده با بیان اینکه گچ تولید اصلی استان و در شهر سمنان متمرکز است، می‌افزاید: بالاترین تولید این محصول در کشور مربوط به سمنان است و پس از آن مواد معدنی دیگری مانند نمک، سلستین و زئولیت در استان تولید می‌شود. همچنین زغال‌سنگ در شاهرود باید مورد اشاره واقع شود. همچنین در سایر مواد معدنی ظرفیت‌های بالایی در استان وجود دارد.

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با اشاره به تولیدات سمنان تصریح می‌کند: کاشی و سرامیک، سیمان، کربنات سدیم و فروسیلیس از تولیدات دیگر استان است. محصولات تولیدی استان سمنان در صنایع معدنی و همچنین سایر صنایع مانند شمش سرب، کولر و آبگرمکن، عایق رطوبتی مواد شوینده و پروفیل‌های فولادی به بیش از ۳۵ کشور دنیا صادر می‌شود.

حکیم‌زاده تاکید می‌کند: در ۱۰ ماه نخست سال ۹۴ بیش از ۳۸۵ هزار تن کالا به ارزش نزدیک به ۱۰۲میلیون دلار از استان به کشورهای هدف صادر شده است. این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل تا حدودی کاهش داشته که بخشی از آن مربوط به ناامنی‌ها و بی‌ثباتی در عراق بوده است.

وی با اشاره به عمده‌ترین کشورهای هدف صادراتی استان بیان می‌کند: براساس آماری که گمرک استان منتشر کرده، بازارهای هدف عمده صادرات استان کشورهای عراق، ترکمنستان، آلمان، استرالیا، انگلستان، روسیه، افغانستان، هلند، آذربایجان، امارات متحده عربی و جمهوری کره هستند.

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان تصریح می‌کند: همکاری گمرک استان با صادرکنندگان رضایت‌بخش گزارش شده است و مشکلات داخلی ناشی از شرایط اقتصادی و نبود دسترسی آسان به منابع مالی و افزایش هزینه‌های داخلی به‌ویژه حمل‌ونقل که موجب بالارفتن هزینه‌های تمام‌شده و کاهش قدرت رقابت با محصولات خارجی در بازارهای هدف است، از موانع عمده صادرات استان به شمار می‌رود.


نکته پایانی
کارشناسان بازرگانی معتقدند، قطع ارتباط سیستم سوئیفت بخشی از مشکلات صادرکنندگان بوده است که امیدواریم امسال با توجه به شرایط جدید بین‌المللی و لغو تحریم‌ها و همچنین اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بتوانیم شاهد رشد و رونق تجارت کشور و به‌ویژه صادرات غیرنفتی باشیم. این در حالی است که مسائل بانکی و سوئیفت از مهم‌ترین مشکلاتی است که ارتباط مستقیم با صادرات و واردات دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.