| کد خبر: 87248 |

تولید دانش‌بنیان صنایع دریایی، نیازمند سرمایه‌های کلان

تین نیوز | صنایع دریایی در جهان از سوی شرکت‌های بزرگی تولید می‌شود که علاوه بر دستیابی به سرمایه‌های کلان به دانش فنی روز نیز دسترسی دارند از این‌رو فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش نیازمند سرمایه‌های کلانی است تا محصولات‌شان قابل رقابت با تولیدکنندگان بزرگ دنیا باشد.

فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با عضویت ۵۰ نماینده نواحی ساحلی و ۵ نفر هیات رییسه با تهیه اساس‌نامه ساختار پیدا کرد. یکی از عمده فعالیت‌های این فراکسیون پیگیری تامین بودجه صندوق صنایع دریایی بوده است. با توجه به اینکه صنایع دریایی تلفیقی از صنایع دیگر مانند صنایع دریانوردی، صنعت کشتی، صنعت فراساحل، صنعت شیلات است این صنایع زیر مجموعه‌های صنایع دریایی را تشکیل می‌دهند. عبدالله غلام ابوالفضل، دبیر فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با تشریح فعالیت‌های این فراکسیون برای توسعه صنایع دریایی کشور در مجلس نهم ضمن تایید این موضوع به صمت گفت: «یکی از مشکلات بزرگی که در صنایع دریایی وجود دارد پراکندگی و موازی کاری سازمان‌های متولی امور دریایی است که یکی از تلاش‌های فراکسیون تمرکزگرایی بین سازمان‌های متولی صنایع دریایی بود. در این راستا ارتباط خوبی با دبیر خانه شورای‌عالی صنایع دریایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت اتجام شد و این فراکسیون در مجلس دهم کار خود را بدون وفقه ادامه خواهد داد. »

غلام ابوالفضل با اشاره به اینکه دانش فنی مورد نیاز برای صنایع دریایی در کشور وجود دارد، افزود: «دانش فنی مورد نیاز برای صنایع دریایی در کشور وجود دارد اما مشکلی که برای تجاری‌سازی این دانش در صنایع دریایی وجود دارد این است که بین دانش فنی و موفقیت در اجرای پروژه‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد این موفقیت به هماهنگی سازمان‌های حوزه صنایع دریایی برمی گردد. از سویی حمایت‌های قانونی که قانون‌گذار تصویب کرده است، اجرا نمی‌شود. از آنجایی که صنعت دریایی یک صنعت بین‌المللی است، از این‌رو صنعتگری که به فکر ساخت کشتی می‌افتد باید بتواند با صنعتگران چینی و کره‌ای و اروپایی رقابت کند. این در حالی است که حمایت‌هایی که این کشورها از صنعتگران حوزه دریایی خود دارند قابل قیاس با حمایت از صنعتگران ایرانی نیست بنابراین حرف اول برای توسعه دریایی کشور را تسهیلات می‌زند چرا که شما زمانی می‌توانید پروژه‌های بزرگ را با موفقیت به اتمام برسانید که فاینانس (تأمین منابع مالی موردنیاز اجرای پروژه) آن در کشور وجود داشته باشد.

یکی از عواملی که کارخانه‌های بزرگ کشور برای تامین منابع مالی با آن روبه‌رو هستند، آشنایی نداشتن سیستم بانکداری با صنعت دریایی است و الزاماتی که سیستم بانکداری برای فعالان حوزه دریایی در نظر گرفته است چیزی نیست که مشابه بین‌المللی آن وجود داشته باشد زیرا این تسهیلات علاوه بر اینکه با بهره بالا هستند به سختی هم قابل تامین هستند. »او با اشاره به بودجه سال ۹۵ برای صنایع دریایی گفت: «نیاز کشور برای ساخت کشتی و سکو حجم بالایی است و تسهیلاتی که برای صندوق صنایع دریایی در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است. قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی که سال ۸۷ تصویب شد تسهیلات خوبی را برای صنعتگر دریایی در نظر گرفته، ماده۲ معافیت از مالیات را دیده که اجرا نشده است همچنین منابع مورد نیاز صندوق صنایع دریایی در ۸ سال گذشته تامین نشده در صورتی که این قانون اجرا شود می‌تواند مشکلاتی زیادی از صنایع دریایی را حل کند. علت اصلی اجرا نشدن آن هماهنگ نبودن سازمان‌های مربوط است.»

دبیر فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنایع دریایی، تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این معاونت برای توسعه صنایع دریایی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. با توجه به اینکه برای ساخت کشتی و سازه‌های دریایی نیاز است بسیاری از تجهیزات کنار هم قرار گیرند و برای دستیابی به فناوری باید این زنجیره تامین کامل شود، از این‌رو یکی از اقدامات معاونت تکمیل زنجیره تامین با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان است که تکمیل این زنجیره ضمانت خواهد کرد کشوری ساخت داخل خوبی داشته است. در واقع معاونت علمی از کسانی که فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه انجام می‌دهند حمایت می‌کند و کلید موفقیت این معاونت در این بوده است که صنایع دریایی را با سنگ محک صنایع دیگر مورد ارزیابی قرار نداده و این حوزه را به صورت تخصصی بررسی می‌کند.»

او به شرکت‌های دانش‌بنیانی که قابلیت توسعه صنایع دریایی دارند اشاره کرد و گفت: «درحال‌حاضر شرکت دانش‌بنیانی که به صورت تخصصی در حوزه صنایع دریایی فعالیت کند، وجود ندارد، زیرا صنایع دریایی حوزه وسیعی از صنایع را دربرمی‌گیرد به‌عنوان مثال شرکت دانش‌بنیانی که در حوزه مخابرات فعالیت دارند می‌توانند بخشی از صنایع دریایی که صنایع مخابراتی است را پوشش دهند که تعداد اینگونه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور زیاد است.کشورمان از نظر علمی در حوزه صنایع دریایی در منطقه اول است و از نظر بین‌المللی فارغ‌التحصیلان وضع مناسبی دارند اما از نظر تولید صنعتی بیشتر نگران هستیم چون کشورهای خلیج‌فارس مثل بحرین و عمان در حال توسعه دریایی هستند و اگر از این قابلیت علمی استفاده نشود در منطقه برای ما بیشتر تهدید خواهد بود تا فرصت.


سفارش تجهیزات صنایع دریایی
محمد حسین داجمر مدیرعامل سابق شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تجهیزات لازم برای ساخت وسایل مورد نیاز حوزه صنایع دریایی در کشور وجود دارد، به صمت گفت: برای تولید محصول نیاز به سفارش است اما با وجود اینکه سفارشات ساخت قابل قبول نیست بنابراین برای تولیدکننده خیلی به صرفه نخواهد بود که این محصولات را تولید کند. چرا که تولیدکننده نیاز دارد تجهیزات مورد نیاز را از خارج از کشور تامین کند. او با اشاره به اینکه تعداد تولیدکنندگان تجهیزات صنایع دریایی در کشور محدود هستند، افزود: تولیدکنندگان تجهیزات دریایی داخل کشور به‌طور معمول ساخت موتور و ژنراتور برای شناورهای کوچک را به عهده دارند و تجهیزات اصلی آنها از خارج وارد می‌شود.

با این وجود تنها کشورهایی که دارای درخواست‌های بالا هستند قادر به ساخت تجهیزات اصلی شده‌اند. به‌طور عمده ۹۰درصد ساخت تجهیزات و کشتی در کشورهای چین، کره و ژاپن است که برخی با لایسنس کشورهای اروپایی هستند. به گفته حسین داجمر دستیابی به فناوری صنایع دریایی نیز نمی‌تواند برای تولیدکنندگان سودی را در برداشته باشد زیرا تعداد سفارش‌ها به اندازه‌ای نخواهد بود که برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد و در واقع سرمایه‌گذاری برای ساخت این تجهیزات ریسک بالایی دارد.

او با بیان اینکه درحال‌حاضر موضوعی که بیشتر در حوزه صنایع دریایی مورد نیاز است بحث نگهداری تجهیزات و بروز کردن آنها است، تصریح کرد: برای حل این موضوع در درجه اول باید صرفه اقتصادی ساخت تجهیزات که مصرف بالاتری دارند، را بالا ببریم. به مرور می‌توانیم تقاضا برای ساخت شناورها را بهبود بخشیم. مدیرعامل سابق شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارائه راهکارهای لازم برای دستیابی به دانش فنی ساخت تجهیزات صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دستیابی به فناوری ساخت تجهیزات و ملزومات صنایع دریایی در کشور وجود دارد از این رو باید با تحریک تقاضا صرفه اقتصادی این فناوری را بالا برد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.