| کد خبر: 87247 |

ریش و قیچی ترافیک در دست مردم

تین نیوز | صدای گوشی تلفن همراه‌تان، رسیدن پیغامی در فضای مجازی را به شما هشدار می‌دهد؛ پیغامی که از شما دعوت می‌کند از همین حالا تصمیم بگیرید هنگام رانندگی، راهنما بزنید، چراغ احتیاط را جدی بگیرید و نیمه شب‌ها از بوق خودرو استفاده نکنید.

همه این پیغام‌ها ممکن است یکی از همین روزها به‌دست شما برسد و شما را به یک کمپین ترافیکی دعوت کند؛ کمپینی خودجوش و مردمی که بدون تکیه بر برنامه و بودجه از پیش تعیین شده و تنها براساس یک دغدغه شکل گرفته است؛ دغدغه ارتقای فرهنگ رانندگی و کاهش سوانح و تلفات ترافیکی.

کمپین‌ها در همه جای دنیا، هدف مشترکی دارند که همان آگاه‌سازی و جلب افکار عمومی است. کمپین‌های ترافیکی هم می‌خواهند ضمن یادآوری نکات ایمنی و فرهنگ درست رانندگی، حداقل در این زمینه تلنگری به رانندگان و عابران پیاده بزنند. در ایران مهم‌ترین کمپین‌های ترافیکی در سال‌های اخیر و با رشد ارتباطات، فراگیرتر شده‌اند. در این گزارش صمت نگاهی به چند کمپین ترافیکی مشهور کشور خواهد داشت.

چهارراه ایمن
کمپین «چهارراه ایمن» در آبان ۹۴ و همزمان با برگزاری چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای اعلام حضور کرد. این کمپین از نظر فراگیری و تعداد اعضا، یکی از بزرگترین کمپین‌های ترافیکی است که تاکنون در ایران راه‌اندازی شده و حمایت دولتی‌ها و مردم را به طور گسترده با خود همراه کرده است. وزیر راه و شهرسازی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ و جمع زیادی از هنرمندان، نویسندگان و ورزشکاران به این کمپین پیوسته‌اند. همچنین این کمپین با حضور در تعدادی از همایش‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط، از میان مردم عضوگیری کرد.

کمپین «چهارراه ایمن» بر نقش راننده، جاده، خودرو و قوانین به عنوان ۴ عامل موثر در کاهش تلفات جاده‌ای تاکید دارد. جواد هدایتی، مدیرکل آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، هدف اصلی برپایی این کمپین را افزایش آگاهی‌های مردم و تلاش برای فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن با تاکید بر کاهش تصادفات جاده‌ای می‌داند.
از نظر هدایتی، شاخص‌ترین عملکرد این کمپین، ایجاد فضایی است که برآیند آن می‌تواند کاهش حوادث و تلفات رانندگی در شهر و جاده باشد. از سوی دیگر این کمپین می‌تواند با ایجاد یکپارچگی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، موجب دستیابی به راهکاری در زمینه کاهش تصادف‌ها و فراهم شدن بستر رانندگی ایمن در بلندمدت باشد.
 
من # بین خطوط می‌رانم
کمپین «رانندگی بین خطوط» یا «من #بین خطوط می‌رانم» از فضای مجازی سربرآورد و حالا در خیابان‌ها شکل واقعیت به خود گرفته است. این کمپین را سیاوش کشمیری و چند دوست دیگر او در اواخر سال ۹۴ راه‌اندازی کردند، به‌تدریج و با انتشار برخی اخبار، این کمپین بر سر زبان‌ها افتاد و این روزها در خیابان‌ها، خودروهایی را می‌بینید که با برچسب «من #بین خطوط رانندگی می‌کنم» حرکت می‌کنند.

اهمیت این کمپین تا حدی است که حالا پلیس نیز به این کمپین پیوسته و پلیس نیز
برچسب‌های این کمپین را روی خودروهای خود نصب خواهد کرد زیرا خودروهای پلیس همواره بین خطوط رانندگی می‌کنند. از سوی دیگر حمایت داوطلبانه پلیس از این کمپین، به نوعی درخواست پلیس از دیگر شهروندان برای پیوستن به آن است.

سردار حسینی، رییس پلیس تهران بزرگ در این زمینه می‌گوید: بهترین شیوه در ارتقای فرهنگ رانندگی استفاده از ظرفیت مردمی و آموزش مردم به مردم است و به نظر می‌رسد کمپین «#بین ـ خطوط» نیز همین رویه را در پیش گرفته است.

حسینی یادآوری می‌کند که پلیس نیز در راستای ترویج فرهنگ رانندگی صحیح، اقداماتی مشابه کمپین‌ها انجام داده است، به عنوان نمونه از ابتدای سال ۹۳ طرح «ایست به احترام زندگی» را کلید زد؛ هدف این طرح ترویج فرهنگ توقف پشت خط ایست و حرکت بین خطوط بود و در همین زمینه شهرداری تهران نیز طرح «خط سفید» را راه‌اندازی کرد که موضوعی مشابه همین طرح داشت. رییس پلیس راهور معتقد است با همین اقدامات، حالا رانندگی تهرانی‌ها بهتر شده و حساسیت رانندگان برای رانندگی بین خطوط افزایش یافته است. این نشان‌دهنده تاثیر بالای مشارکت‌های اجتماعی در ارتقای فرهنگ ترافیکی است.
 
سه‌شنبه‌های بدون خودرو
با توجه به اینکه حدود ۷۰درصد منشأ آلودگی هوا، منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند، این کمپین را دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در دی ۹۴ همزمان با روز هوای پاک راه‌اندازی و فراخوان کرد و حالا بر اساس اعلام این دفتر، این کمپین در ۱۱۲ شهر ایران، حتی شهرهایی که مشکل آلودگی هوا ندارند، مورد استقبال قرار گرفته است.

به گفته محمد درویش، مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست حمایت از چنین کمپین‌هایی، به‌طور قطع در بلندمدت موجب فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست می‌شود و در آینده، نسلی دوستدار محیط‌زیست خواهیم داشت. به گفته وی، اگر مردم به این باور برسند که گذشتن از برخی ابزارهای رفاهی مانند خودروی شخصی به نفع آنها، فرزندان و کشورشان است، به طور قطع در معابر خودروهای تک‌سرنشین کمتری خواهیم داد. درویش معتقد است با کاهش مصرف بنزین، پیوستن به این کمپین حمایت از شعار سال، یعنی اقتصاد مقاومتی خواهد بود. حالا شهرداری تهران نیز به این کمپین پیوسته است و بر این اساس، کارکنان ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، به‌طور داوطلبانه سه‌شنبه‌ها با وسایل حمل‌ونقل عمومی سر کار خود می‌روند.
 
اهمیت حمایت هنرمندان از کمپین‌های ترافیکی
با توجه به آنچه کارشناسان و پلیس می‌گویند، در تاثیرگذاری کمپین‌ها، چه کمپین‌های مردمی و چه کمپین‌هایی که با حمایت سازمان‌ها ایجاد می‌شوند، شکی نیست. محمد بخارایی، دبیر انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها در پاسخ به صمت، با تاکید بر اثرگذار بودن کمپین‌های ترافیکی در آشنایی مردم مسائل ترافیک و ایجاد حساسیت در آنها نسبت به مخاطرات شبکه حمل‌ونقل، معتقد است علاوه بر کمپین‌های مردمی، برپایی کمپین‌های ترافیکی از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد نیز می‌تواند در کاهش مشکلات ترافیکی و ترویج فرهنگ صحیح کارساز باشد. به گفته او در همین زمینه انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها با توجه به نام و رسالتی که دارد، چنین برنامه‌هایی را در دستور کار داشته و دارد.

دبیر انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به اینکه انسان، عامل ۷۰درصد تصادفات رانندگی است، یادآوری می‌کند که کاهش ۱۱هزار نفری تلفات در یک دهه گذشته در ایران، نشانگر این است که همین عامل انسانی، می‌تواند در کاهش تلفات نیز نقش مهمی داشته باشد و در این زمینه، کمپین‌های ترافیکی نیز نقش موثر خود را داشته‌اند. بخارایی معتقد است دولتی بودن و وجهه دولتی به کمپین‌ها دادن، مطلوب نیست زیرا ارگان‌ها و سازمان‌ها وظایف اجرایی را بر عهده دارند، بنابراین کمپین‌های مردمی می‌تواند موثرتر باشد، به‌ویژه وقتی با حمایت مشاهیر مانند ورزشکاران، بازیگران و هنرمندان همراه شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.