| کد خبر: 87239 |

دستیابی به تعادل در بودجه گردشگری و میراثفرهنگی تا ۵ سال آینده

تین نیوز | بیشترین رشد اعتبارات عمرانی و جاری در بین دستگاه‌های فرهنگی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص یافت. این را معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی گفت و تاکید کرد: «با رویكرد مثبت دولت و سازمان مدیریت، میراث فرهنگی در بین 15 سازمان فرهنگی كشور بیشترین رشد اعتبارات بودجه در سال جاری را داشته است.»


اسدالله درویش امیری اظهار كرد: «متاسفانه در سال‌های گذشته پایه و اساس اعتبارات این سازمان ضعیف بسته شده بود؛ اما با تلاش‌های انجام شده سال گذشته با جهش 35 درصدی اعتبارات مواجه شدیم و اگر اعتبارات این سازمان با همین رشد ادامه یابد، تا 5 سال دیگر به نقطه تعادل می‌رسیم.» وی با بیان اینكه ساختار اداری این سازمان بسیار ضعیف و موجب شرمندگی بود، عنوان کرد: «در زمان آغاز به كار دولت یازدهم از مجموع 450 شهرستان كشور تنها در 43 شهرستان اداره، 305 شهرستان نمایندگی و بقیه هیچ‌گونه اداره یا نمایندگی نداشتیم.»

درویش امیری اظهار كرد: «هم اكنون با تلاش رئیس سازمان میراث فرهنگی مجوز ارتقای تعداد قابل‌توجهی از شهرستان‌های كشور از نمایندگی به اداره یا راه‌اندازی و تاسیس نمایندگی اخذ شده است.» وی افزود: «بر این اساس هم اكنون 195 شهرستان صاحب اداره شده و نمایندگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در 18 استان فاقد نمایندگی در كشور راه‌اندازی شد.»

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی با تاكید بر اینكه با رویكرد مثبت دولت، این سازمان در برنامه ششم توسعه حضور پررنگی پیدا كرده، یادآور شد: «سازمان میراث فرهنگی در تمام قراردادهای بین‌المللی كه در پسابرجام با حضور رئیس جمهوری به امضا رسیده است، حضور دارد. به این صورت، فرصت بسیار مناسبی برای سازمان ایجاد شده كه باید از آن بهره‌برداری شود.»

پیش از این هم کارشناسان از سه گام مثبت برداشته شده در بودجه 95 گردشگری سخن گفته بودند که می‌توانند زمینه‌ساز آینده درخشان آن شوند. به گفته آنها در اولین گام، برخلاف آنچه در سال‌های قبل وجود داشت، در بودجه سال‌جاری، گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی هرکدام در سه فصل جداگانه آورده شده‌اند. این متمایزترین و مهم‌ترین تغییر شکلی است که دربودجه 95 برای این سه حوزه رخ داده که می‌تواند آغازگر توجه بودجه‌ای بیشتر به گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی باشد و امکان دیده‌شدن‌شان را در ساختار اقتصادی کشور افزایش دهد.

از سوی دیگر براساس این گزارش، چهار بخش دستگاه فرهنگی کشور شامل سازمان ميراث فرهنگي صنايع‌دستي و گردشگري، پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، شركت توسعه ايرانگردي و جهانگردي و مركز مطالعاتي منطقه‌اي حفظ ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي ميانه و غربي، در بودجه سال 95، 6987 میلیارد و 704 میلیون ریال اعتبار را به خود اختصاص داده‌اند؛ رقمی که رشدی 44درصدی را نسبت به بودجه سال گذشته نشان می‌دهد.

علاوه براین، کارشناسان دومین ویژگی و گام مثبت بودجه 95برای گردشگری را تعریف ابزارهای اجرای برنامه‌های این حوزه عنوان می‌کنند. براساس آنچه در بودجه امسال تعریف شده است، برای هرکدام از برنامه‌های تعریف‌شده در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی ابزارهایی نیز عنوان و مشخص شده است که بودجه هر برنامه باید چگونه هزینه شود. جزئی کردن فعالیت‌ها به معنای شفافیت در بودجه‌ریزی است و امکان نظارت باکیفیت‌تری را ایجاد می‌کند. به این وسیله دولت ابزار تحقق برنامه‌ها را نیز تعریف کرده و باعث شفاف‌سازی در هزینه‌کرد مواد بودجه‌ای شده است.

سومین گام مثبت بودجه سال جاری در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی نیز تعریف بودجه برای حمایت از تشکل‌ها و انجمن‌های گردشگری و صنایع‌دستی عنوان می‌شود. براساس این اتفاقی که در بودجه 95 رخ داده، بخش خصوصی و تشکل‌ها از شکل و میزان حمایتی که از سوی دولت می‌شوند، آگاه خواهند شد و به این ترتیب می‌توانند پیگیر تحقق تعهدات دولت در این زمینه باشند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.