| کد خبر: 86147 |

◄ آمادگی چین و پاکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

تین نیوز| بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و فاصله نزدیک زمینی و دریایی با بنادر و کشورهای همجوار اقیانوس هند اهمیت زیادی در زمینه تجاری، اقتصادی، گردشگری، ترانزیت کالا و مسافر برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله هند، چین و پاکستان دارد.
 
به گزارش تین‌نیوز، چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور، دروازه ورودی خلیج فارس و آبهای آزاد اقیانوس هند و اصلی ترین دروازه ترانزیت و حمل نقل است. چابهار با 300 کیلومتر مرز آبی به عنوان پیشانی توسعه محور شرق و دروازه کریدور بین المللی شمال- جنوب ایران اسلامی محسوب می شود.

این بندر با دارا بودن منطقه آزاد تجاری- صنعتی و دو بندر مهم تجاری شهید بهشتی و شهید کلانتری در ساحل شرقی خلیج چابهار واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان در کنار آبهای آزاد و اقیانوس هند و دریای عمان ایفای نقش می کند.
 
بندر چابهار نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان به آب‌های آزاد است و نزدیکترین فاصله زمینی را با کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیانه میانه برای ترانزیت کالا دارد و اقتصادی ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با این کشورها است.
 
نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر توسعه و پیشرفت سواحل مکران و استفاده بیشتر از ظرفیت دریا و ساحل سبب شده بسیاری از اقدامات زیربنایی در چابهار آغاز شود.
 
بر این اساس درحالی كه به نظر می‌رسد مذاكرات ایران و هند بر سر سرمایه‌گذاری در چابهار به نتیجه رسیده و پیش‌نویس این همکاری آماده شده است، رفت و آمد هیات‌های چینی و پاکستانی نشانه خیز این کشورها  برای سرمایه‌گذاری در این بندر مهم ایران است. به طوریکه چابهار در هفته گذشته میزبان دو هیات سرمایه‌گذار از کشورهای چین و پاکستان بود.
 
بازدید هیات سرمایه‌گذار چینی از زیر ساخت‌های بندر چابهار
نیک یونیک مدیر عامل گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری دابل ویو چین که هفته گذشته به چابهار سفر کرد، در جمع مدیران بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: کشور چین با نگاه همکاری اقتصادی به دنبال روابط دو کشور هست و ما در این سفر تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های بنادر و راه‌آهن هستیم زیرا این دو موضوع برای ما در بندر چابهار بسیار حایز اهمیت است.
 
به گفته وی مدیران این شرکت ابتدا در کشورها حضور پیدا می کنند و پس از بررسی زیرساخت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فعالیت خود را در صورت به توافق رسیدن آغاز می‌کنند و با توجه به موقعیت مناسب بندر چابهار برای سرمایه‌گذاری کارشناسان این شرکت در آینده‌ای نزدیک سفری به این منطقه خواهند داشت.
 
تمایل پاکستان برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل دریایی ایران
علاوه بر چین، پاکستان هم یکی از کشورهایی است که علاقمند به سرمایه‌گذاری در بنادر چابهار، است، به طوریکه دوستین خان جمالدینی مدیرکل بندر گوادر پس از بازدید از طرح توسعه بنادر چابهار در نشستی با مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد این شهرستان اظهار داشت: چابهار و گوادر موقعیت راهبردی در دنیا دارند و می‌توانند مکمل همدیگر باشند.
 
به گفته وی بنادر گوادر و پاکستان احیاگر راه ابریشم است، و ما در توسعه بندر گوادر موضوع بندر به بندر و کشور به کشور که باعث انسجام و ارتباط کشورها میشود را دنبال می‌کنیم. برای انسجام روابط دو کشور  باید رویکرد مسولین و متخصصین بنادر و مناطق آزاد بیش از بیش تقویت پیدا کند و  نگاه جدید داشته باشیم و امیدواریم این نقطه آغاز انسجام روابط دو کشور باشد.
 
مدیرعامل بندر گوادر  این راه هم گفت که تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در زمینه بانکرینگ(سوخت‌رسانی به کشتی‌ها)، خطوط کشتیرانی(ترانزیت کالا و جابجایی مسافر) داریم و پس از توافق و امضای تفاهم‌نامه اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: سفر استاندار سیستان و بلوچستان و مقامات بلندپایه ایران اسفند سال گذشته به بندر گوادر پاکستان سبب توسعه روابط شده است و امیدواریم سفرها ادامه داشته باشد.

بر اساس این گزارش رفت و آمد سرمایه‌گذاران خارحی به چابهار، گویای اهمیت زیاد این بندر برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی منطقه است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.