| کد خبر: 83445 |

◄ نگاهی به پروژه های مختلف شهر فرودگاهی امام

تین نیوز| فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه و در یک سایت ۱۴ هزار هکتاری قرار گرفته‌است. این فرودگاه به عنوان جایگزین فرودگاه بین‌المللی مهر آباد طراحی گردید.

به گزارش تین نیوز، پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا باز می‌گردد.

در این شهر فرودگاهی هزار و 500 هکتار منطقه آزاد تجاری و 2 هزار و 500 هکتار منطقه ویژه اقتصادی و مابقی فاز یک، دو، سه و چهار فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) است.

متروی فرودگاه امام خمینی(ره)
متروی فرودگاه امام به طول ۵۰ کیلومتر (ادامه خط ۱ متروی تهران) ، از ایستگاه شهدا آغاز و پس از عبور از شهر آفتاب، فرودگاه امام تا شهر جدید پرند ادامه خواهد یافت. مسافت این مترو از ۳ قطعه تشکیل شده است که قطعه دوم بطول ۵/۱۲ کیلومتر (از کیلومتر ۰۰۰+۲۰ الی ۵۰۰+۳۲) در محدوده فرودگاه امام(ره) می باشد و جهت پیاده و سوار نمودن مسافران فرودگاه امام(ره) در فازهای اول و دوم بهره برداری۲ ایستگاه پیش بینی شده است.

در فازهای بعدی سه ایستگاه واقع در شهر فرودگاهی در کیلومترهای ۲۵۰+۳۷ ، ۴۵+۳۹ و۲۰۰+۴۱ برای سرویس دهی به مسافران و مراجعین اضافه خواهد شد. متروی فرودگاه امام تا کیلومتر ۲۶در مجاورت اتوبان تهران- قم بصورت همسطح و یا گالری اجرا می گردد . و سپس توسط یک پل به طول تقریبی یک کیلومتر با عبور از روی خط راه آهن سراسری و اسپاین وارد فرودگاه می شود و در حدود ۴ کیلومتر بصورت همسطح از وسط اسپاین اصلی فرودگاه عبور نموده و پس از آن به ایستگاه شماره یک وارد می گردد.


باند پرواز جنوبی
باند پروازی در این فاز (باند جنوبی) به طول 4200 متر و 75 متر عرض با شانه های طرفین با دو تاکسیوی موازی برای خزش هواپیماها جهت ارائه خدمات نشست و برخاست انواع هواپیماهای سنگین وزن از جمله Airbus 380 با بدترین شرایط دید در تغییرات جوی نامساعد (دید زیر 200 متر و حداقل سقف پرواز 30 متر) طراحی و در دست ساخت می باشد.
 
 استفاده از تجهیزات کمک ناوبری و کمک بصری و روشنایی باند در رده CAT3A به همراه تجهیزات هواشناسی مرتبط برای اولین بار در بین فرودگاههای کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. این باند پروازی از طریق تاکسیوی و پل های ارتباطی شرقی به باند شمالی فرودگاه و توقفگاه هواپیما مقابل ترمینال یک موجود متصل خواهد شد و این توانایی برای فرودگاه بین المللی حضرت امام به منظور نشست و برخاست دو هواپیما به صورت همزمان فراهم خواهد گردید.



پل ارتباطی 
پل ارتباطی مکانیزه شامل پیاده روی متحرک ( Moving Walk) و پیاده روی ثابت در عرشه پل جهت اتصال محدوده جنوبی (پارکینگ روباز شماره 3، هتل، مسجد، ترمینال 2 و سایر طرح های توسعه آتی) با منطقه شمالی فرودگاه و ترمینال مسافری موجود از پروژه های در حال اجرای فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) می باشد. این پروژه علاوه بر عرشه پل به طول 220 متر شامل ساختمان های شمالی و جنوبی نیز است.


ساختمان CIP
ساختمان CIP با کاربری پذیرایی ویژه از مسافرین عادی به همراه ترمینال Crew و CIP در کنار ترمینال اصلی فرودگاه و در حاشیه اپرون قرار گرفته است. با توجه به موقعیت قرارگیری در سایت و ارتفاع کم ساختمان و عدم وجود موانع طبیعی و دید مناسب در سمت زمین و هوا در ترمینال، حجم ساختمان CIP بصورت یک مکعب مستطیل کاملاً بسته‏ ی درون‏گرا تعریف گردیده که مکعب مستطیل شفاف دیگری را در بر گرفته است. کاربری اصلی مجموعه در اصل پذیرائی و تشریفات ویژه‏ ی مسافرین است و در سطح همکف و اول و در دو محور کناری و قرینه‏ ی هم از حجم بسته، جانمائی شده و نور و دید مطلوب این فضاها بوسیله‏ ی بازی نور در فضا، آبنما و درختان بامبو در زیر شیارهای شفاف موجود در سقف تأمین می ‏شود.

در فضای میانی در همکف، فضاهای اداری و کنترل گذرنامه و غرفه‏ های نمایشی و در طبقه‏ ی اول پل ارتباطی دو بخش نشیمن جانمائی شده ‏اند. فضاهای جنبی و خدماتی (از قبیل سرویس‏ های بهداشتی، نمازخانه، تأسیسات) در دو بخش انتهایی ساختمان در همکف، و فضاهای اداری در طبقه‏ ی اول برروی فضاهای خدماتی جانمائی شده است.


ساختمان الغدیر
پروژه ساختمان الغدیر با مساحت 4000 متر مربع و صرف هزینه ای در حدود 8 میلیارد ریال و شامل فضاها و دفاتر اداری، سالن جلسات، پارکینگ، موتورخانه، سالن ورزش و ... احداث گردیده و به منظور انجام استقرار خدمات اداری دستگاه های امنیتی فرودگاه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
 
ساختمان اداری پلیس گذرنامه
این ساختمان با مساحت 1050 مترمربع و محوطه آن با هزینه ای بالغ بر 8 میلیارد ریال برای استقرار ستاد اداره گذرنامه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) ساخته شده است و با برخورداری از فضاهای اداری مناسب و استراحتگاه برای کارکنان تیم های کاری و شبانه روزی گذرنامه آماده بهره برداری می باشد.

مهمترین کاربری این ساختمان استفاده از آن برای ارائه خدمات پشتیبانی و اداری گذرنامه برای مسافرین ورودی و خروجی بین المللی که قصد تردد از مرز هوایی فرودگاه امام را دارند، می باشد.
 
ساختمان تشریفات ویژه دولت (VIP)
این ساختمان به منظور انجام تشریفات تردد مقامات و میهمانان عالی دولتی در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) احداث گردیده و به منظور بهره برداری لازم در اختیار اداره کل تشریفات ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت.

با توجه به انجام بسیاری از مراسم و تشریفات پذیرش میهمانان عالی دولت در فرودگاه مهرآباد، این ساختمان با ابعاد محدودتری در فرودگاه امام(ره) و با جلوه های معماری در ساختمان و محوطه آن و برخورداری از تسهیلات مناسب ساخته شده تا پاسخگوی نیاز میهمانان و مقامات مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز باشد. 



ساختمان دادگاه
ساختمان دادگاه با مساحت حدوداً 500 متر مربع و محوطه آن با صرف هزینه ای بالغ بر 3500 میلیون ریال در ناحیه شرقی اراضی فرودگاه احداث و تکمیل گردیده است. کاربری اصلی این ساختمان استقرار نیروهای دادگاه فرودگاه امام(ره) می باشد که اهم وظایف آنها رسیدگی و حل مشکلات قضایی مسافرین و سایر کارکنان و مشتریان فرودگاهی است که به نوعی با تردد یا فعالیت آنها در فرودگاه مرتبط می گردد.


 
آسایشگاه نیروی انتظامی

آسایشگاه نیروی انتظامی با نمای آجر سه سانتی و سنگ گرانیت به مساحت حدود  3300 متر مربع برای بهره برداری کادر نیروی انتظامی مستقر در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) از پروژه های فاز یک توسعه فرودگاه می باشد.
 
 
 
منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
از ویژگی های بسیار مهم در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود1500 هکتار منطقه آزاد تجاری و 2500 هکتار منطقه ویژه اقتصادی است.
 
تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این است که منطقه آزادشهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مرکز مالی و بیمه‌ای منطقه تبدیل شود تا بانک‌های بزرگ بین‌المللی به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند.
 
براساس ماده 166 قانون پنجم توسعه ، به منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین‌المللی و افزایش درآمد ناشی از عبور (ترانزیت) و حمل و نقل کالا و مسافر و اشتغال مولد و تبدیل‌شدن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به قطب اول حمل و نقل بار منطقه و قطب دوم حمل و نقل مسافری منطقه با تأکید بر استقلال سازمانی، مالی و مدیریتی این فرودگاه و ایجاد جریان پایدار منابع مالی ذی‌نفعان، دولت این اقدامات را انجام می دهند.
 
محدوده مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به ترتیب از انتهای ضلع‌های جنوبی و غربی بخش هوایی فرودگاه امام خمینی(ره) به مساحت هزار و پانصد هکتار و دو هزار و پانصد هکتار خواهد بود. اداره شهر فرودگاهی موضوع این ماده که شامل مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز خواهدبود، در قالب شرکت دولتی وابسته به شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور است.

نتیجه تصویری برای منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

به گزارش تین نیوز، فرودگاه امام خمینی (ره) اولین فرودگاه ایران است که به شبیه‌ساز برج مراقبت پرواز مجهز است که در سال ۱۳۹۳ توسط یک گروه دانش بنیان ایرانی «گروه فراز» و با هدف آموزش پرسنل برج مراقبت پرواز طراحی گردیده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.