| کد خبر: 83428 |

گزارش عملکرد ۹ ماهه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال ۹۴

تین نیوز | آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران بکارگیری تجهیزات مدرن و ایرلاین، اجرای پروژه PMS کشوری به منظور جمع‌آوری داده‌های روسازی راه‌های کشور و انجام آزمایشگاه‌های گوناگون به منظور شناسایی خاک‌ها و مصالح از مهمترین اقدامات این شرکت در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته به شمار می‌رود.

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال ۱۳۳۴ به منظور تحقیق و مطالعه خاکهای ایران در ساخت راه‌های اصلی تحت عنوان آزمایشگاه خاکشناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۰ این مرکز به دلیل حجم بالای پروژه‌های بخش عمرانی، راهسازی و سایر پروژه‌های مرتبط با وزارت راه و ترابری با نام آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به این وزارت‌خانه انتقال یافت.

 مطالعه خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی خاک‌ها و مصالح و مصنوعات ساختمانی، انتخاب و تعیین روش‌های مناسب در انجام آزمایش‌های مربوطه، انجام آزمایش‌های فنی و کنترل اجرایی پروژه‌های عمرانی در حین اجراء، فراهم کردن امکانات مطالعات علمی، فنی و تحقیقاتی به منظور آموزش کارکنان شرکت و همچنین سایر دستگاه‌ها، هماهنگ با تحولات و پیشرفت‌های علم مکانیک خاک و سنگ، محاسبه، مطالعه، طرح و همچنین نظارت و مشاوره در زمینه‌های مکانیک خاک و سنگ ژئوتکنیک و راه، تدوین استانداردهای مرتبط طی همکاری با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی کاربردی مرتبط و ارتباط با منابع علمی داخلی و خارجی به منظور تبادل اطلاعات و روش‌های جدید به عنوان مهمترین اهداف این شرکت به شمار می‌روند.

براین اساس جزئیات عملکرد این شرکت در قالب گزارش زیر در طول ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۴ گردآوری شده که به شرح زیر خواهد بود:

مهمترین تجهیزات نوین خریداری شده برای اعمال حاکمیت و  نظارت بر سازه‌ها  و ارتقاء خدمات شرکت که شامل موارد ذیل است:

دستگاه‌های آزمایش بتن غلتكی (RCCP)شامل:

الف-مخلوط کن بتن غلطکی (panmixer)

ب-دستگاه تعیین زمان وب بتن تازه غلطکی(Vbe-Time)

ج-دستگاه تعیین مقاومت خمشی بتن غلطکی

با توجه به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر جایگزینی روسازی‌های انعطاف‌پذیر (آسفالتی) با روسازی‌های بتنی غلطکی(RCCP) حداقل به میزان ۱۰% در چهار سال آینده، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این راستا تجهیزات مرتبط با طرح اختلاط بتن غلطکی که در داخل کشور ساخته شده است را خریداری کرده است. همچنین دوره‌های آموزشی آشنایی با بتن غلطکی هم برای پرسنل و هم برای دست اندرکاران اجرایی پروژه‌ها در تعدادی از استانها برگزار کرده است:

راه‌اندازی آزمایش نفوذ مخروط با قابلیت اندازه‌گیری فشار آب حفره‌ای بوسیله دستگاه CPTU   (Cone penetration Test)
آزمایش نفوذ مخروط، یکی از آزمایش‌های برجا در مهندسی ژئوتکنیک است که اندازه‌گیری همزمان و مستقل مقاومت نوک مخروط و مقاومت اصطکاکی جداره جنبی آن در انواع خاک‌های رسی بسیار نرم و اشباع تا ماسه‌های متراکم با امکان اندازه‌گیری فشار آب حفره‌ای را انجام می‌دهد. (آزمون مذکور در پروژه کشتیرانی مارد آبادان و سد بهمنشیر انجام شده است.)

بکارگیری تجهیزات مدرن و ایرلاین
این تجهیزات امکان حفاری عمیق با قابلیت حفاری بالغ بر ۱۰۰۰ متر را به ویژه در سنگ فراهم می‌آورد:

دستگاه پرسیومتری به منظور انجام مطالعات ژئوتکنیک
این دستگاه در بررسی رفتار تنش– كرنش خاك و تعیین مدول یانگ لایه‌های خاك کاربرد دارد با استفاده از داده‎ها و یا نتایج ارائه شده از سوی دستگاه یادشده می‌توان ارزیابی و تحلیل صحیح و واقع بینانه‌تری از مطالعات ژئوتكنیكی در پروژه‌ها و تاثیر آن در طراحی سازه‌ها به عمل آورد.

دستگاه اولتراسونیک جوش پیشرفته(PHASED ARRAY)
این دستگاه به شکل سه بعدی بوده و قابلیت اسکن کردن در خصوص ارزیابی ترک‌های زیرسطحی جوش در پروژه‌های عمرانی از جمله لوله‌های گاز را دارد.

تجهیزات ژئوفیزیک شامل دان هول
به منظور تعیین سرعت گذر موج در بررسی لایه‌های خاک و تعیین تیپ زمین در مطالعات ژئوتکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سری کامل تجهیزات آزمایش عملكردی قیر (PG)
این تجهیزات به منظور ارزیابی و کنترل کیفیت و تعیین پارامترهای عملكردی قیر (نظیر مدول برشی دینامیكی G* و اختلاف فاز، پیرشدگی قیر، مقاومت خمشی تیرچه قیر، كندروانی و ...) در شرایط دمایی و اقلیمی مختلف به منظور تعیین طبقه‌بندی عملكردی قیر استفاده می‌شوند و شامل دستگاه‌های زیر هستند:

الف-رئومتر برشی دینامیکی(DSR)

ب-رئومتر تیرچه خمشی (BBR)

ج-دستگاه ویسکومتر چرخشی(RV)

د-دستگاه تعیین کشش مستقیم قیر(DT)

دستگاه پیشرفته اسکنر سطح جاده

دستگاه دانسیته سنج هسته‌ای(این دستگاه با تعیین رطوبت و دانسیته لایه‌های خاك و بتن غلطكی در عملیات راهسازی و محوطه‌سازی بکار می‌رود.)

دستگاه سه محوری دیجیتال سنگ

دستگاه میکروسکوپ پلاریزان مقطع سنگ(به منظور بررسی دقیق میکروسکوپی بر روی مقاطع سنگ و تعیین کانی‌های آن در پروژه‌های سدسازی، راه، راه‌آهن و اسکله‌ها بکار گرفته می‌شود.)

دستگاه Dynamic Retroreflectometer(این دستگاه برای تعیین میزان بازتاب خط کشی راهها در شب و روز استفاده می‌شود.)

از دیگر اقدامات شركت در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تمدید گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت استاندارد  ISO ۹۰۰۱ : ۲۰۰۸در ستاد مرکزی و تمامی مراکز استان‌ها

پیاده‌سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهی استاندارد  ایزو  ۱۷۰۲۵ در آزمایشگاه‌های استانی شرکت

عضویت در كمیته تدوین تعرفه سازمان مدیریت و تدوین تعرفه خدمات ژئوتكنیك و مقاومت مصالح و اخذ ابلاغیه آن در سال ۱۳۹۴.

دریافت گواهینامه صلاحیت خدمات آزمایش‌های غیر مخرب در تخصص‌های التراسونیک، بازرسی چشمی، مایعات نافذ و ذرات مغناطیسی .

اجرای پروژه PMS کشوری به منظور جمع‌آوری داده‌های روسازی راه‌های کشور از جمله اطلاعات ناهمواری، خرابی روسازی، عوارض موجود در راه‌های شریانی که انجام بیست هزار کیلومتر از راه‌های کشور به شرکت ابلاغ شده و تاکنون دوازده هزار کیلومتر از راه‌های کشور از جمله آذربایجان شرقی آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، ایلام و کرمانشاه انجام گرفته است.

بستر سازی جهت بکارگیری سیستم جدید مدیریت فرآیندها و اطلاعات آزمایشگاهی به منظور مکانیزه کردن و ارتقاء سطح کیفی خدمات فنی و مهندسی.

مبادله تفاهم‌نامه با سازمان ملی استاندارد ایران

تهیه و گردآوری بانک اطلاعاتی مدارک ارزیابی کیفی و فنی شرکت

حضور در هفتمین همایش کنفرانس قیر و آسفالت و ارائه ۲۳ مقاله از سوی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و شرکت رتبه نخست را مسابقه آسفالت کسب کرد

حضور در پنجمین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مهم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.