| کد خبر: 83416 |

نگاهی به برخی از مهم‌ترین پروژه‌های سال ۹۴ اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی

ساخت ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی

تین نیوز | تقاطع غیر همسطح بیرجند مدیرکل اداره راه وشهرسازی خراسان جنوبی تامین زیرساخت‌های مسکن مهر و بهره‌برداری از ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی را از عمده‌ترین فعالیت‌های سال ۹۴ این اداره‌کل دانست وگفت: احداث محور میل ۷۸مرزی به شهر فراه افغانستان از مهم‌ترین پروژه‌های‌ راه وشهرسازی استان محسوب می‌شود.

مهدی جعفری عملکرد اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی را در سال ۹۴ مثبت ارزیابی کرد و با پرداختن به این موضوع که ۲۸ شهر استان دارای طرح جامع مصوب و ۲۱ شهر داراي طرح تفصيلی مصوب هستند، گفت: مساحت كل بافت فرسوده مصوب در ۶ شهر بيرجند، قاين، سرايان، فردوس، بشرويه و نهبندان ۴۲۵ هكتار است كه ۱۶۴ هكتار آن در مركز استان قرار دارد.

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی درباره وضعیت مسکن مهر استان در سال ۹۴ نیز گفت: از ۳۱ هزار و۳۳۷ واحد تعهد مسكن مهر  استان ۲۷هزار و ۲۴۵واحد تاكنون تحويل شده است، که از این تعداد ۱۴۰۲ واحد در شهرهای بالای ۲۵هزارنفرجمعیت و ۹۲۹واحد در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده است. باقی‌مانده مسکن مهر استان نیز در سال ۹۵ تحویل خواهد شد.

جعفری در ادامه درباره تسهیلات پرداخت‌شده به متقاضیان مسکن مهر نیز افزود: تاكنون مبلغ ۶۱۸ميليارد و ۵۴۰ميليون تومان تسهيلات مسكن مهر با بهره ۷ درصد در بيرجند و ۴ درصد در شهرستان‌ها پرداخت شده‌است .

این مدیر کل استان مقدار اراضی آماده‌سازی شده در سايت‌های مسكن مهر استان را  ۵۱۳ هكتار دانست و اضافه کرد: ۳۲۰ هكتار در شهرهای بالای ۲۵  هزار نفر و ۱۹۳ هكتار در شهرهای زير ۲۵ هزار نفر واقع شده است. زير بنای متوسط اين واحد‌ها نیز بين ۷۵  تا ۱۱۰ متر مربع و غيرمفيد حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ متر مربع است. از نظر خدمات زيربنايی نیز عمليات خاكريزی و خاك‌برداری، نصب جوی و جدول تا مرحله زير آسفالت اجرا شده است و حدود ۶۵ درصد آسفالت معابر اصلی نیز در سال ۹۴ انجام شده‌است. تمامی واحد‌های تحويل شده نیز دارای آب و برق و تلفن و گاز و سيستم فاضلاب و حتی اطفای حريق هستند.

اهميت اقتصادي و ترانزيتي احداث محور ميل۷۸ مرزی
وی در بخش دیگر صحبت‌‌هایش به پروژه‌های راهسازی اشاره کرد و گفت: طول راه‌های استان ۱۶ هزار و۲۲۲  كيلومتر است  که از این میان طول كل راه‌های اصلي ۱۰۳۳  كيلومتر، طول کل راه‌های فرعی ۳۶۹۱ کیلومتر، طول راه‌های روستايی استان ۱۱۱۶۰ كيلومتر (آسفالت ۵۱۶۸ کیلومتر) و طول راه‌های شريانی استان حدود ۲۰۰۰ كيلومتر است و ۷۰ درصد راه‌ها هنوز نياز به روكش دارد.

جعفری درباره اهمیت اقتصادی و ترانزیتی احداث محور میل۷۸ مرزی به شهر فراه افغانستان نیز گفت: این محور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راهسازی استان در سال ۹۴ بود که در صورت احداث و آسفالت محور، فاصله حمل كالا و ترانزيت از بندرعباس به افغانستان حدود ۶۰۰ كيلومتر نزديك‌تر می‌شود.

وی طول اين محور را ۱۲۰ كيلومتر ذکر کرد و گفت : ۶۵ كيلومتر محور آسفالت شده است که ۵۵  كيلومتر آن خاكی است و در حال حاضر  حمل ونقل ترانزيت فعلاً  در محور خاكی انجام می‌شود.

جعفری تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده، استان خراسان‌جنوبی به ۱۷۳۰کیلومتر ساخت باند دوم نیاز دارد که از این مقدار  ۳۰۸ كيلومتر درحال بهره‌برداري است و حدود ۶۰۰ كيلومتر در حال اجرا و  حدود  ۸۰۰ كيلومتر در دست مطالعه است. در سال ۹۴ نیز توانستیم بیش از ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در استان احداث کنیم که هزینه ساخت آنها  مبلغ ۴۹ ميليارد تومان (بدون ماده ۱۸۰) محاسبه شده‌است . هرچند پروژه‌های مصوب رياست جمهوری در سفر اخیر ایشان به استان شامل احداث ۱۰۰ كيلومتر باند دوم با اعتبار ۱۰۰ ميليارد تومان در سال ۹۴ بود، از این مبلغ  ۳۲ ميليارد تومان آن تاکنون به این کار تخصیص یافت و  ۱۷میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی پرداخت شد. از این مبلغ ۶۸ ميليارد تومان نیز باقی‌مانده است که در آینده محقق خواهد شد.

مهم‌ترین‌ها در سال ۹۴
به گفته اداره کل راه وشهرسازی استان بهره‌برداری از ۲۰۰ كيلومتر احداث و آسفالت راه روستایی در هفته دولت سال ۹۴ و روكش راه‌های اصلی و فرعی به طول ۱۵۶ کیلومتر و احداث  ۸/۱۲ كيلومتر روشنايی و رفع ۵ نقطه پرحادثه از مهم‌ترین‌های پروژه‌های اجرا شده سال پیش اداره کل راه وشهرسازی خراسان‌جنوبی بوده است .

جعفری در پایان تعداد پروژه‌های در دست اجرای راه‌های روستایی را ۱۰۵پروژه برشمرد و گفت: طول این پروژه‌ها ۸۹۲ كيلومتر است که اعتبار مصوب آن در سال ۱۳۹۴،  معادل ۳۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان اعلام شد. از این مبلغ اعتبارات ملی  ۸ میلیارد و ۴۲۰ميليون تومان و اعتبارات استانی ۲۵ میلیارد و ۱۲۰میلیون تومان است.

تعداد ۷۸۵ روستا از ۹۰۶ روستای خراسان جنوبی از راه آسفالته برخوردار هستند و ۱۲۱ روستا فاقد راه آسفالته هستند و راه ۶۱ روستا نیز در دست اجرا است.

استان خراسان جنوبي با بیش از ۱۵۱هزار كيلومتر مربع وسعت به عنوان سومين استان پهناور كشور و اداره راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی اولين اداره كل از نظر وسعت و پراكندگی راه‌ها در سطح كشور است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.